De Grand Prix van Italië gaf een spannend vervolg aan de enerverende race op het circuit van Zandvoort. Carlos Sainz kon Max Verstappen veertien ronden lang achter zich houden en leek zo even de Red Bull Racing-coureur van het record voor meeste zeges op rij te kunnen houden, maar Verstappen bleef geduldig wachten op zijn kans. Na een fout van Sainz, die goed presteerde op het circuit van Monza, kon de tweevoudig wereldkampioen echter soeverein naar de zege rijden. Vooraan vielen de coureurs met de harde gevechten in positieve zin op, achteraan vielen enkele coureurs juist weer flink door de mand.
'Pérez had voorbeeld Verstappen op moeten volgen'
Verstappen heeft op het circuit van Monza het record van meeste overwinningen op rij weten te breken, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Het was namelijk Sainz die op de eerste plek de race mocht aanvangen en het duurde even voordat Verstappen de leiding van de race over kon nemen. De Red Bull-coureur keek één keer bij zijn voormalig teamgenoot, maar de Ferrari-rijder gooide de deur keihard dicht. Vanaf dat moment wachtte Verstappen op een echte kans om Sainz voorbij te steken. Toen dat was gelukt kon Verstappen gaan bouwen aan zijn voorsprong en was er van achteromkijken geen sprake meer, al had een laat probleem nog roet in het eten kunnen gooien.
'Verstappen speelt zijn rol als dominante kracht in de Formule 1 op perfecte wijze uit', zegt hoofdredacteur Mike van Weert. 'De Red Bull-coureur heeft, met behulp van race-ingenieur Gianpiero Lambiase, de rust in zijn rijden gevonden en dat wordt uiteraard geholpen door de pijlsnelle RB19. Dat Verstappen in ronde 4 al wist dat het goed zou komen en dat hij na een eerdere mislukte actie rustig wachtte op een fout van Sainz, laat zien dat de tweevoudig wereldkampioen ontzettend is gegroeid. Ik denk dat Verstappen in de positie van Sainz ook had gewonnen met zijn huidige vorm, zo erg steekt hij momenteel boven de rest van het veld uit. Mochten er geen gekke dingen gebeuren, zoals in de laatste ronden op Monza, dan sluit ik echt niet uit dat Verstappen de rest van de races wint en zo een onbreekbaar record neerzet.'
Tekst loopt verder onder de afbeelding.
Sergio Pérez ging met zijn teamgenoot mee naar het podium. De Red Bull-coureur moest op zijn beurt meerdere gevechten aangaan met George Russell, Charles Leclerc en Sainz. 'Dat pakte hij niet zo slim aan als zijn teamgenoot', merkt Van Weert op. Vooral Sainz verdedigde stevig ten opzichte van de Mexicaan. Uiteindelijk moest de Ferrari-coureur zich wel gewonnen geven. 'Pérez was simpelweg niet geduldig genoeg. Het pakte allemaal goed uit en de Mexicaan reed een uitstekende race, maar hij had de rust kunnen bewaren in de cockpit. Natuurlijk zal Sainz met hand en tand verdedigen in de thuisrace van Ferrari, maar hij had niet de auto om de Red Bulls te bedwingen. Had Pérez met dezelfde kalmte als Verstappen gereden, was zijn cijfer hoger uitgevallen. Al met al kan Pérez zeker niet ontevreden zijn met deze race en moet hij die vorm zien vast te houden.'
'Leclerc miste de flair die Sainz had'
Voor Ferrari stond er natuurlijk veel op het spel op Monza, zeker na de poleposition van Sainz. De coureur van de Italiaanse renstal verweerde zich kranig, maar moest zich uiteindelijk gewonnen geven. Toch kan de Grand Prix van Sainz op veel applaus rekenen. 'Ik vond het optreden van Sainz zeer zeker het meest verrassend', zegt redacteur Lieke Jacobs. 'De Spanjaard kreeg de eerste seizoenshelft regelmatig te horen dat het allemaal wel wat pittiger mag, maar dat hij uitgerekend op Monza het duel met Leclerc wist te winnen vond ik toch best onverwacht. De verwachting was wel dat Verstappen de leiding al snel weer over zou nemen, maar Sainz hield het verrassend lang vol in een echt stevig duel. Hij liet echt het zijn tanden zien de hele race en verdedigde echt heel sterk, dus ik vind het dik verdiend dat hij er met de derde plek vandoor ging.'
Leclerc probeerde na de inhaalactie van de Red Bull-coureur ook een duit in het zakje te doen. De pitmuur van de Scuderia besloot de twee kemphanen te laten vechten op de baan en dat leverde mooie beelden en een hartverzakking voor Frédéric Vasseur op. Ondanks meerdere pogingen kon Leclerc zijn teamgenoot echter niet voorbij en moest de Monegask genoegen nemen met een vierde plek. 'De flair die Sainz dit weekend overduidelijk had, miste ik bij Leclerc. Meer dan bijblijven zat er dit weekend niet in voor de Monegask, terwijl zijn teamgenoot keer op keer bleef verrassen. Ik verwacht eigenlijk dat Leclerc na al die jaren teleurstelling bij Ferrari een beetje de weg kwijt is. In gevecht met Sainz kwam dan eindelijk de Leclerc mét wilde haren weer een beetje terug, maar dat had al veel eerder moeten gebeuren.'
Lees ook
NB | 'Zonder strategische blunder had Ferrari het Verstappen veel lastiger kunnen maken'
Sainz genoot van gevechten met concurrentie: 'Beter dan dit kon haast niet'
Albon en Lawson maken opnieuw indruk
Achter de kopgroep waren de coureurs vooral in gevecht met Alexander Albon. De Williams-rijder kon net zoals Sainz gebruikmaken van de uitstekende rechtelijnsnelheid van zijn auto. Bovendien maakte de Thaise coureur zijn auto zo breed mogelijk en maakte het daardoor de McLaren-coureurs en Lewis Hamilton heel moeilijk. 'Ik vind het mooi dat iedereen bij Williams niet helemaal tevreden is met P7', zegt Van Weert. 'Albon laat in de laatste maanden ook zien dat hij eigenlijk weer een kans verdient bij een topteam. Albon reed met het mes tussen de tanden en dat was heerlijk om te zien. Samen met de Ferrari-coureurs zorgde hij voor de entertainmentfactor op Monza.'
Liam Lawson reed zijn tweede Grand Prix in de Formule 1 en de invaller voor Daniel Ricciardo lijkt ook de aankomende twee races in te mogen stappen. De Nieuw-Zeelander eindigde in Italië op de elfde plek en wist daarmee opnieuw indruk te maken. 'De meeste coureurs die goed scoorden waren vaak in beeld, maar Lawson reed op de achtergrond een uitstekende race. Je zou haast vergeten dat Ricciardo eigenlijk in die auto hoort te zitten. Lawson doet hiermee wel een serieuze gooi naar een Formule 1-zitje in de nabije toekomst.'
'Stroll kost zijn vader momenteel miljoenen'
In het achterveld ging het voor Lance Stroll weer niet zoals het moest. Na een slecht weekend op Zandvoort was het weekend op Monza nog slechter. De coureur krijgt nog net niet het laagst mogelijke cijfer. 'Eerder dit seizoen leek Stroll af en toe nog best in staat te zijn om een goede nummer twee voor Aston Martin te zijn, maar daar blijft steeds minder van over', zegt hoofdredacteur Mark Hanselman. 'Dat Stroll de eerste vrije training moest uitzitten en in de tweede sessie vanwege problemen geen tijd kon neerzetten, zijn verzachtende omstandigheden, en dat is ook ongeveer de enige reden dat hij geen 1 krijgt. Stroll kost zijn vader momenteel miljoenen in het constructeurskampioenschap, want Fernando Alonso staat voor beide Ferrari- en Mercedes-coureurs, terwijl Aston Martin nu vierde staat, achter deze beide teams. De vraag is dan ook hoeveel geduld papa met zoontjelief heeft.'
Bij het team van Haas loopt het ook niet naar behoren. De Amerikaanse renstal heeft dezelfde bandenproblemen als Ferrari en bungelt daardoor het hele seizoen al onderaan. Kevin Magnussen is de coureur die momenteel het minste presteert met de Haas-bolide. 'Ik vind het onbegrijpelijk dat deze man een contractverlenging gekregen heeft. Günther Steiner zal wel zwaar getraumatiseerd zijn door kostenposten Nikita Mazepin en Mick Schumacher, want Magnussen schiet continu tekort en laat ook regelmatig onprofessioneel gedrag zien. De wijze waarop hij zijn laatste Q1-ronde inging onder de achtervleugel van Lance Stroll, of all people, was uitermate knullig. In de race reed hij voor spek en bonen mee. Wat mij betreft maken Magnussen, Stroll en Logan Sargeant zo snel mogelijk plaats voor nieuw talent.'
Cijfers GP Italië
Coureur | Cijfers GP Italië |
1. Max Verstappen | 9,3 |
2. Carlos Sainz | 9,0 |
3. Alexander Albon | 8,7 |
4. Sergio Pérez | 8,4 |
5. Liam Lawson | 8,1 |
6. Charles Leclerc | 8,0 |
7. Valtteri Bottas | 7,1 |
8. Lando Norris | 6,9 |
9. Fernando Alonso | 6,8 |
10. George Russell | 6,6 |
10. Oscar Piastri | 6,6 |
12. Logan Sargeant | 6,0 |
13. Zhou Guanyu | 5,9 |
14. Lewis Hamilton | 5,4 |
15. Nico Hülkenberg | 4,4 |
16. Pierre Gasly | 4,0 |
17. Esteban Ocon | 3,9 |
18. Kevin Magnussen | 2,8 |
19. Lance Stroll | 1,6 |
20. Yuki Tsunoda | N.v.t. |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties