NB | 'Zonder strategische blunder had Ferrari het Verstappen veel lastiger kunnen maken' Formule 1
Formule 1

NB | 'Zonder strategische blunder had Ferrari het Verstappen veel lastiger kunnen maken'

NB | 'Zonder strategische blunder had Ferrari het Verstappen veel lastiger kunnen maken'

Max Verstappen heeft opnieuw een indrukwekkend record neergezet. Nadat de Nederlander vorige week in eigen land al zijn negende Grand Prix op rij won, zegevierde Verstappen gisteren ook in het Italiaanse Monza. De Red Bull Racing-coureur is nu de eerste coureur die tien keer op rij een Grand Prix op zijn naam heeft geschreven, al moest hij er wel even flink voor vechten. Ook elders in het veld waren er de nodige gevechten en incidenten, en dus is er meer dan voldoende om over na te praten in de nabeschouwing met hoofdredacteur Mark Hanselman.

Verstappen blijft domineren, maakt dat het seizoen niet een beetje saai?

'Absoluut niet, wat mij betreft. Er is het gehele seizoen al voldoende om van te genieten, en wat Verstappen aan het neerzetten is, maakt het 2023-seizoen alleen maar historischer. Natuurlijk is een seizoen als 2021 om geheel andere redenen ook geweldig, maar elke keer dat Verstappen wint, wordt dit seizoen bijzonderder. Over dertig jaar wordt er niet meer nagepraat over 2017, 2018, of 2019, maar 2023 zal altijd een uniek seizoen blijven, en hoe meer Verstappen domineert, hoe meer dat het geval zal zijn.'

'Er zijn ook (minder) dominante seizoenen die ronduit saai zijn, maar dat kan ik dit jaar echt niet zeggen. We hebben nu veertien weekenden gehad en ik kan me eigenlijk geen saaie kwalificatie herinneren. Op zaterdag is het eigenlijk altijd smullen geblazen, en ook de zondagen zijn vaak moeilijk te voorspellen. Ja, de winnaar ligt wel voor de hand, maar er hebben nu al tien verschillende coureurs op het podium gestaan, en achter Verstappen lijkt het soms een grote loterij. De perfectie combinatie van indrukwekkende dominantie en onvoorspelbare ontwikkelingen dus.'

Had Ferrari meer kunnen doen dan dit?

'Of er een beter resultaat in had gezeten, valt natuurlijk niet met zekerheid te zeggen, maar het team speelde het strategisch niet bepaald goed uit. Het begon natuurlijk allemaal met de fout van Carlos Sainz, die verder overigens een meer dan uitstekende race neerzette. Als de Spanjaard die fout niet had gemaakt, had Ferrari met een overtalsituatie naar de pitstops kunnen toewerken. Zodra Sainz een fout maakte, de leiding verloor, en zijn banden redelijk vernielde, had Ferrari strategisch moeten schakelen.'

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

NB | 'Ongelooflijk dat Hamilton weer zonder serieuze straf ontsnapt'
Na dit moment had Ferrari meteen moeten ingrijpen.

'Als Sainz meteen naar binnen was gehaald, had hij een undercut kunnen plaatsen op Verstappen en zo de baanpositie kunnen terugpakken. Dan had Red Bull moeten kiezen of ze Verstappen naar binnen haalden om Leclerc vrij baan te geven, terwijl Verstappen zonder significant bandenvoordeel achter Sainz plaats had genomen, of Verstappen had door moeten rijden, en dan had Ferrari ook met Leclerc voor een undercut kunnen gaan in de volgende ronde. Zo had Ferrari Red Bull dus minimaal tijdelijk schaakmat kunnen zetten. In plaats daarvan hield Sainz Leclerc nog drie ronden op, zonder instructie om hem langs te laten, en tegen de tijd dat Sainz eindelijk stopte, kon Red Bull bij Verstappen dus simpel reageren. Ferrari maakt het Red Bull zo wel heel makkelijk. Zonder strategische blunder had Ferrari het Verstappen veel lastiger kunnen maken.'

'Opvallend genoeg koos Red Bull er ook voor om Pérez niet veel langer door te laten rijden, waardoor de Mexicaan zonder serieus bandenvoordeel achter beide thuisfavorieten aansloot. Dat bood Ferrari een kans om de tweede en derde plek te kunnen pakken, maar ook hier was het team niet scherp. Sainz reed weg uit de DRS bij Leclerc, waarna beide heren de pineut waren. Als Sainz en Leclerc, op instructies van het team, hadden samengewerkt, hadden ze veel meer kans gehad om die plekken vast te houden.'

Was de straf voor Hamilton terecht?

'Die straf was wel terecht, maar naar mijn mening niet zwaar genoeg. Lewis Hamilton stuurt gewoon in op Oscar Piastri, terwijl de Australiër nog naast hem zit. Dat kostte Piastri zijn race, want na het opzoeken van de pitstraat kwam hij niet meer in aanmerking voor een plek in de top tien. Waar was dit verder ook voor nodig van Hamilton? Hij had de binnenkant van de bocht en zat schuin voor Piastri, dus die plek had hij toch al gewonnen. Hij riskeerde enkel zijn race voortijdig te beëindigden, en maakte dus opnieuw een slachtoffer. De Brit behield uiteindelijk zijn zesde plek gewoon door een nogal magere straf, en wordt zo alleen maar meer gestimuleerd om dit soort fratsen uit te blijven halen. Een dergelijke fout moet punten kosten, en dat was nu niet het geval. Het is ongelooflijk dat Hamilton weer zonder serieuze straf ontsnapt.'

'Het is namelijk zeker niet de eerste keer dat dit gebeurt. Silverstone 2021 staat vast nog wel in het geheugen van veel fans gegrift, waar Hamilton titelconcurrent Verstappen hardhandig uit de race werkte, en vervolgens zonder serieuze concurrentie zijn veel te magere straf weer ongedaan kon maken en zo de volle buit pakte. Alexander Albon heeft in zijn Red Bull-periode trauma's opgelopen aan Hamilton, nadat hij in Oostenrijk én Brazilië een topresultaat in rook zag opgaan. Hamilton kreeg ook destijds maar magere straffen. In 2010 spraken Fernando Alonso en Ferrari nog van een schandaal, nadat Hamilton de safetycar in Valencia inhaalde, en de straf lang niet overeenkwam met het voordeel dat Hamilton pakte, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden.'

Wie vielen er achter de top vier positief op?

'Een goed resultaat werd bij Albon wel al verwacht, maar desalniettemin is de wijze waarop hij het weer klaarspeelt erg sterk. Albon had duidelijk niet hetzelfde tempo als de McLaren-coureurs en Fernando Alonso, maar pakt met zijn zevende plek wel weer cruciale punten voor Williams. De voormalige Red Bull-coureur heeft voor Williams nu 21 punten bij elkaar geharkt, terwijl Logan Sargeant nog steeds op de nul staat, zowel qua punten als in het kwalificatieduel. Hoeveel geduld heeft Williams nog met de Amerikaan?'

'Daarnaast deden Valtteri Bottas en Liam Lawson het goed. Ik vind het persoonlijk jammer dat de doorgaans kleurloze Fin net de Grand Prix van Italië had uitgekozen om eens op niveau te presteren, want ik had Lawson zijn puntje enorm gegund. De twaalfde plek in de kwalificatie en de elfde plek in de Grand Prix is in die auto sowieso al sterk, maar zeker als je in acht neemt dat dit zijn eerste volledig weekend is. Yuki Tsunoda deed niet mee, dus die vergelijking viel weg, en dat is heel jammer, zal ook Helmut Marko vinden. Voor de Oostenrijker komt het stiekem heel goed uit dat hij de drie voornaamste kandidaten nu goed kan vergelijken, en als ik zie hoe dicht Lawson al achter Tsunoda zit, moet de Japanner langzaam gaan vrezen. Als Lawson nog een stapje erbij doet, kan hij zichzelf zomaar een vast stoeltje bezorgen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws