Doornbos zag Sainz één fout maken: 'Dat ene foutje bracht Verstappen aan de leiding' Formule 1
Formule 1

Doornbos zag Sainz één fout maken: 'Dat ene foutje bracht Verstappen aan de leiding'

Doornbos zag Sainz één fout maken: 'Dat ene foutje bracht Verstappen aan de leiding'

Ook de heren aan tafel bij het Ziggo Sport Race Café zagen dat Max Verstappen de overwinning op het circuit van Monza niet cadeau kreeg. De sterke Ferrari’s gooiden al het hele weekend roet in het eten, en het kon best wel eens zo zijn dat de overwinning op zondag naar Carlos Sainz zou gaan, maar toch wist Verstappen op sublieme wijze zijn tiende opeenvolgende zege binnen te slepen. Olav Mol, Jack Plooij, Robert Doornbos en Nicky Catsburg bespreken onder andere hoe ook Verstappen het toch lastig had op de baan en hoe de Ferrari’s een sterke prestatie wisten te leveren, maar toch Verstappen niet achter zich konden houden.

Op Zandvoort evenaarde Verstappen het record van Sebastian Vettel voor de meeste achtereenvolgende overwinningen al, maar op het circuit van Monza was het dan zover. De Nederlander kon, voor de zoveelste keer dit seizoen, geschiedenis schrijven, maar de dominantie werd dit raceweekend ineens ondergesneeuwd door de sterke Ferrari’s. Op de vrijdag en zaterdag ging Carlos Sainz er al meerdere keren met de snelste tijd vandoor, en als kers op de taart pakte hij poleposition tijdens de kwalificatie. De auto van Ferrari paste immers een stuk beter bij het circuit van Monza, waardoor de Red Bull-auto van Verstappen ineens te maken kreeg met concurrentie.

Wat betreft de raceafstelling werd het echter al snel duidelijk dat Red Bull het toch echt beter voor elkaar had. Na vijftien ronden pakte Verstappen daarom de leiding in de race over van Sainz, maar ook de heren aan tafel zagen dat Verstappen het allemaal niet cadeau kreeg. Het begon allemaal bij de start, want volgens Doornbos kwam Verstappen een fractie sneller weg, terwijl Sainz het verschil weer inhaalde in de bochten erna. ‘Maar ik weet zeker dat de start van Sainz niet slechter had moeten zijn, want de marge was niet extreem groot wat betreft het kruisen met Verstappen.’

Sainz niet sterk genoeg om Verstappen tegen te houden, teamgenoten gingen voor goed gevecht onderling

Toch zijn ook de mannen bij Ziggo Sport onder de indruk van de prestaties die Sainz het hele weekend door leverde. Catsburg benadrukte zelfs dat de enige fout die de Spanjaard maakte leidde tot de inhaalactie van Verstappen. ‘Sainz had het hele weekend al een hoge topsnelheid, en dat verdedigen deed hij fantastisch. Zijn enige fout maakte hij eigenlijk vlak voordat Verstappen hem voorbij kwam.’ Ook Doornbos benadrukt dat die remfout van Sainz hem uiteindelijk fataal werd. ‘Verstappen dwong hem in de fout, en daardoor blokkeerde het wiel van Sainz. Uiteindelijk, een paar ronden later, kwam het neer op wie het laatste zou remmen, en dat win je gewoon niet van Verstappen. Zo nam hij dus de leiding over.’

Nadat Verstappen de leiding in de race in handen had, ontstond er een spannend gevecht om de overige podiumplekken. Onder andere de twee Ferrari-coureurs kregen de mogelijkheid elkaar eens uit te dagen, en tot de grote opluchting van het team liep het allemaal goed af. Terwijl Doornbos dacht dat Frédéric Vasseur, de teambaas van Ferrari, met zijn billen zat te knijpen, wist Jack Plooij zeker dat de Fransman achter de pitwall toch stiekem zat te genieten. ‘Ik ken Vasseur, en die houdt echt van stevig racen, niet van dat watjes-gedoe. Hij wilt natuurlijk niet dat er beide afvliegen, maar dit is waarschijnlijk gewoon van tevoren besproken.’

Record Verstappen van ongekend formaat

Ook de indrukwekkende reeks overwinningen die Verstappen nu op zijn naam heeft staan is van ongekend formaat, benadrukken ook Doornbos en Catsburg. ‘Tien zeges op rij is natuurlijk nog nooit iemand gelukt, maar ik denk dat er heus nog wel een paar bij zullen komen’, zo begon Doornbos zijn pleidooi. Ook Catsburg was enthousiast. ‘Ik denk niet dat er iemand is die dat ooit zal kunnen herhalen. Het kunnen er zo nog elf en twaalf worden, want waar stopt het?’ De Nederlander is het meest dominant als hij vooraan rijdt. Dan kan hij zonder pardon binnen enkele ronden een aanzienlijk gat slaan, maar tijdens deze race bleek dat ook wel cruciaal. De auto van de Nederlander kreeg rond het einde van de race namelijk problemen, waardoor het team hem opdroeg het rustiger aan te doen. ‘Maar met een voorsprong die zo groot is kan je het makkelijk wat rustiger aan doen’, benadrukte Catsburg.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws