In ‘de race van Ricciardo’ houdt F1Maximaal de bezigheden van Daniel Ricciardo in de gaten tijdens een raceweekend. Hier belichten we de bijzondere, uitzonderlijke en wellicht minder bijzondere momenten in beeld die je tijdens de race misschien volledig gemist hebt. In Hongarije stapte Ricciardo voor het eerst weer achter het stuur van de AlphaTauri nadat bekend werd gemaakt dat hij Nyck de Vries voor de rest van het seizoen ging vervangen.
Op dinsdag 11 juli stond de mediawereld van de Formule 1 even op zijn kop, de terugkeer van Ricciardo werd namelijk bekendgemaakt. De Australiër vervangt de Nederlander, waarover Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko al een tijdje niet tevreden was. Red Bull besloot het direct aan te pakken en daardoor moest De Vries per direct vertrekken bij AlphaTauri. De 34-jarige stapte op de Hungaroring weer in voor zijn eerste volledige raceweekend sinds de Grand Prix van Abu Dhabi 2022. De Australiër kreeg direct heel wat voor de kiezen, maar kon tevreden terugkijken op de eerste race van zijn comeback.
Slippery when wet: 'Bottas ging eraf in bocht twaalf, daar rijd je nu'
Toen de eerste vrije training op vrijdag op het punt stond om te beginnen hingen er al donkere wolken boven het circuit. Er was een grote kans op regen, en het waaide ook best hard. De training begon met een crash van Sergio Pérez, waardoor de training werd stilgelegd. Ricciardo had er op dat moment een paar rondjes op zitten, maar werd vanzelfsprekend naar binnen gehaald door zijn team. Het duurde even voordat de RB19 van de Mexicaan van de baan was getakeld, maar daarna konden de coureurs weer de baan op. Lang duurde dat moment echter ook niet, want het begon al te druppelen. Kleine druppels werd toch al gauw een flinke regenbui. ‘De condities zijn er nog niet echt’, liet Ricciardo daardoor weten, die het moeilijk kreeg op zijn slicks. ‘Het begint nu echt te regenen, kom maar naar binnen’, zei Pierre Hamelin, de engineer van Ricciardo.
Tekst gaat verder onder de foto
‘Ja, laten we inderdaad maar naar binnen gaan’, zei de Australiër. ‘Bottas ging eraf in bocht twaalf, daar rijd je nu’, waarschuwde Hamelin. Vanwege het format van het weekend, met het bandenexperiment van de kwalificatie, en de regen, reden de coureurs tijdens de eerste vrije training niet veel. Ricciardo ging er later echter wel op uit met de intermediates onder zijn AT04 om de baan te verkennen. Het was al gauw duidelijk dat het heel nat was, dus moest Ricciardo voorzichtig zijn. ‘Williams blijft ook buiten, maar ze geven aan dat ze moeite hebben met het opwarmen van de banden. Laat ons weten of je buiten wilt blijven of naar binnen wilt komen’, zei Hamelin. ‘Hebben jullie een voorkeur? Ik ben niet zo snel nu’, antwoordde Ricciardo. De 34-jarige bleef toch nog buiten voor een paar rondes, maar had zichtbaar moeite met de auto. ‘Sainz is gespind, er komt een rode vlag. Kom maar binnen’, zei Hamelin, waarna de sessie weer werd stilgelegd. Veel meters heeft Ricciardo aan het begin van vrijdagmiddag dus niet kunnen maken.
Ricciardo zeker van zijn zaak: 'Wel met een dubbele cool down'
Tijdens de tweede vrije training waren de donkere wolken met regen weggetrokken en hadden ze plaatsgemaakt voor het zonnetje. De baantemperaturen liepen dus weer op, maar er stond nog steeds een vrij harde wind. Aangezien veel coureurs weinig hebben kunnen doen tijdens VT1, was het direct druk op de baan. Ricciardo ging de Hungaroring op met de gele band. ‘We hadden veel last van onderstuur. Wil je een aanpassing voordat we verder gaan?’, vroeg Hamelin. ‘Nou, ik denk dat ik tijdens de tweede run voelde dat mijn linkervoorband begon te lijden, dus ik zou gaan voor een extra cool down’, legde Ricciardo uit. ‘Ik verloor de voorkant ook bij bocht twaalf, dus dat kwam waarschijnlijk niet door de voorvleugel’, ging de Australiër verder. ‘Denk je dat we nog en pushronde kunnen doen met de banden?’, vroeg Hamelin daarna.
‘Ja, als we een dubbele cool down ronde doen, denk ik dat ze het wel redden’, antwoordde Ricciardo. ‘Ben je blij met de afstellingen?’, ging Hamelin verder. ‘Ik zou nog een stapje met de tools doen (aanpassing aan voorvleugel, red.)’, gaf de Australiër aan. Nadat hij zijn laatste pushronde had gedaan op de mediumband ging Ricciardo even naar binnen om de zachte band op te halen. ‘We kunnen buiten blijven tot de vlag’, zei de Fransman, wat dus betekende dat Ricciardo op de baan kon blijven tot het einde van de vrije training. ‘Maar we kunnen ook nu de vlag pakken. Ik laat het aan jou over’, zei Hamelin. ‘Oké’!’, klonk het antwoord van Ricciardo. De AlphaTauri-coureur kende dus een productieve tweede vrije training waaruit het team waardevolle data kon halen voor de kwalificatiedag die zou volgen.
Rappe Ricciardo pakt zijn teamgenoot: 'Jouw ronde was 20.0, die van Tsunoda 20.25'
Op zaterdagmiddag was er nog één vrije training te gaan tot aan de kwalificatie. De temperaturen begonnen al flink op te lopen richting de dertig graden, maar er stond nog wel een windje. De Australiër begon de derde vrije training op de mediumband. Na een paar rondjes te hebben gereden kreeg hij vanzelfsprekend weer begeleiding van zijn engineer. ‘Modus drie, met de koppeling in positie tien. In de laatste ronde verloor je twee tienden in bocht zes, zeven, en acht’, vertelde Hamelin. ‘Ja, in bocht zes heb ik wat moeite met de rotatie van de auto’, legde Ricciardo uit. Met die bochtenreeks bleef Ricciardo een beetje moeite houden, want later kreeg hij nog meer instructies van de Fransman. ‘Laten we nog één snelle ronde doen’, suggereerde Hamelin daarna. ‘Ja, begrepen’, antwoordde Ricciardo. Toen de Australiër daarna over de streep kwam kon hij naar binnenkomen.
Tekst gaat verder onder de foto
‘We hebben wat aan de auto gezien waar we niet helemaal blij mee zijn, ik leg het je zo uit’, zei Hamelin terwijl Ricciardo in de garage geduwd werd. Het gesprek tussen Hamelin en Ricciardo was helaas niet hoorbaar via de boordradio, dus wat er met de auto was, was niet duidelijk. Hoe dan ook ging de Australiër later weer naar buiten, dit keer met de harde band. ‘We gaan voor een single cool down. Jouw rondetijd was net 20.0, die van Yuki 20.25’, zei Hamelin, die dus aangaf dat Ricciardo twee tienden sneller was dan teamgenoot Yuki Tsunoda. ‘Leclerc komt er nu aan. Je verloor 1,5 tiende in bocht één en bocht twee’, legde de Fransman uit. ‘Er komen nu wat rijders aan, als je hen voorbij laat dan kunnen we een groot gat maken. Goed remmen in bocht twaalf, en dan hebben we ruimte’, zei Hamelin. Na VT3 leek het er dus op dat Ricciardo wel eens een goede kwalificatie temoet zou gaan.
Eerste Q2-verschijning is al binnen: 'We blijven leren'
Een paar uur na de vrije training stond de laatste sessie van de zaterdag op de planning: de kwalificatie. Ricciardo kon goede tijden neerzetten aan het begin van de zaterdagmiddag, dus kon de kwalificatie wel eens veelbelovend worden voor AlphaTauri. Aan het begin van Q1 waren het de Alfa Romeo-coureurs die verbaasden, met een heel snelle Valtteri Bottas en Guanyu Zhou. Nadat Ricciardo zijn banden had opgewarmd schoot de Australiër naar P8 met een ronde van 1:19,0. Tsunoda was nog net iets rapper, de Japanner schoot naar de vierde tijd. ‘Het aanremmen richting bocht twee was met name een limitatie’, vertelde de engineer toen Ricciardo even weer naar binnen ging. Het zag ernaar uit dat Ricciardo wel door zou gaan naar Q2, dus was AlphaTauri haar coureur aan het voorbereiden om dat ook waar te maken. Met een verse set harde banden ging Ricciardo niet veel later weer naar buiten.
Het was druk in de laatste sector, maar Ricciardo had geluk en was al bezig met zijn ronde. Hij zat dus niet vast in het verkeer. Even zakte de Australiër naar de gevarenzone, maar zijn ronde was goed genoeg om zichzelf veilig te stellen op P12. Doordat andere coureurs nog sneller waren, werd het even kantje boord, maar toch bleef Ricciardo op P15 staan. ‘Dat is P15. Kom naar binnen en stop voor de garage’, gaf Hamelin aan. In Q2 schakelde iedereen over naar de mediumband. ‘Niemand zit achter je nu, je zit prima qua verkeer’, begeleidde Hamelin. De eerste vliegende run van Ricciardo op de gele band ging niet geheel vlekkeloos. ‘Dat van bocht zes was mijn fout’, zei de Australiër eerlijk. ‘Geen probleem’, antwoordde de engineer. De tweede run ging duidelijk beter. ‘Dat is P13. P10 was drie tienden sneller dan wij vandaag. Misschien was dat een te hoge verwachting voor vandaag’, zei Hamelin. ‘Oké, yep. We blijven leren. Dank je’, sloot Ricciardo af.
Chaos in de eerste bocht: 'Ik werd geraakt van achteren!'
Na een goede zaterdag stond de goedlachse Australiër ongetwijfeld te popelen om weer eens echt te racen. De 34-jarige mocht de Grand Prix van Hongarije aanvangen vanaf P13. Ricciardo kende een goede start, maar tikte een Alpine aan in de eerste bocht, waardoor hij wat schade had aan de auto en terugzakte naar P18. ‘We checken het, we checken het’, zei Hamelin direct. ‘Ja, ik werd geraakt van achteren’, zei Ricciardo, die nog wel kalm klonk over de boordradio. Doordat hij werd aangetikt en hij op zijn beurt weer een Alpine aantikte, raakten de Alpine-coureurs elkaar weer. Hoe dan ook kon Ricciardo zijn race nog voortzetten. Ondanks zijn schade liep de AlphaTauri-coureur in op Logan Sargeant voor hen, en kon hij rond de twaalfde ronde van de race profiteren van de stoppende coureurs. Daardoor reed de Australiër een tijdje dicht bij de top tien rond, maar uiteindelijk moest Ricciardo ook naar binnen. Daarna lag hij weer laatste.
Vanzelfsprekend gooide Ricciardo de handdoek nog lang niet in de ring, want hij had de pace gevonden en kon weer beginnen met jagen op de Williams-coureur voor hem. ‘Sargeant zit nog 3,1 seconde voor je. Je hebt zeven tienden goed gemaakt deze ronde’, loofde Hamelin. Niet veel later klopte Ricciardo al op de deur van de Amerikaan. ‘Nog 1.7 seconde te gaan. Alleen in bocht elf is Sargeant sneller, maar je moet zo door blijven gaan zoals nu’, gaf Hamelin aan, die niet wilde dat de Australiër zijn banden op zou rijden. ‘We missen nog één tiende, Sargeant heeft geen DRS nu!’, luidde de peptalk van de Fransman. ‘We zijn heel sterk in sector twee’, ging Hamelin verder. ‘Begrepen’, antwoordde Ricciardo, die druk bezig was met Sargeant voor hem. Zo halverwege de race kreeg de Australiër Sargeant te pakken, en kreeg daarna direct te maken met de volgende Williams-rijder.
AlphaTauri houdt het hoofd koel: 'We zijn blij met je pace'
Ricciardo reed zo’n acht seconden achter Alexander Albon. ‘Blijft de wind stabiel?’, vroeg de 34-jarige. ‘Yep, geen veranderingen’, liet Hamelin weten. ‘Deze ronde was je twee tienden sneller dan Albon. Albon zit nu vast achter Magnussen.’ Dat was gunstig voor Ricciardo, zo kon hij sneller dichterbij komen. Echter wist Albon de Deen van Haas in te halen in ronde 39, en dus was Magnussen het prooi van Ricciardo geworden. De Haas-coureur reed nog zo’n vijf seconden voor de meervoudig Grand Prix-winnaar, maar dat gat was geen uitdaging. Een ronde later was het gat nog maar 2,2 seconden, en in ronde 41 was Ricciardo er al voorbij. Aangezien Nico Hülkenberg stopte en terugviel, schoof Ricciardo op naar P14 en zat hij weer achter Albon. ‘Als je in verkeer komt moet je denken om je banden’, waarschuwde Hamelin alvast, aangezien Ricciardo snel aan het inlopen was.
‘Op dit moment hebben we geen zorgen over de banden. We zijn blij met je pace. Albon en Bottas verliezen wat tijd voor je omdat ze met elkaar in gevecht zijn.’ Albon wist uiteindelijk de Fin te passeren. Het gat naar Bottas was iets meer dan twee seconden. Ricciardo reed op de medium band en Bottas op de harde band, waardoor Ricciardo uiteindelijk meer last had van bandenslijtage. Het gat naar de Alfa Romeo-coureur werd richting de slotfase van de race dan ook groter. Hoe dan ook was AlphaTauri blij met de pace van de Australiër. Het gat schommelde tussen de 2,5 en 3,5 seconden, dus kon Ricciardo Bottas nog wel bijbenen. Verder achterin het veld reed Tsunoda, die bezig was om Sargeant nog in te halen voordat de vlag zou vallen. ‘Nog één ronde. Je hebt een blauwe vlag voor Norris. Keep it clean’, verzocht Hamelin.
Een ronde later kwam Ricciardo als dertiende over de streep, en dus finishte hij waar hij de race was begonnen. De Australiër kreeg aardig wat voor de kiezen op zondag, met name bij de start waardoor hij terugviel naar de laatste plek. Uiteindelijk heeft hij goed kunnen herstellen. ‘Charge on, alsjeblieft’, zei Hamelin zodra Ricciardo over het rechte stuk reed. ‘Het is heel jammer’, begon Ricciardo direct over zijn openingsfase. ‘We hebben nog veel te leren. Dank je voor het eerste weekend’, zei de Australiër daarna. ‘Je kan tevreden zijn met wat je hebt laten zien. We reden één van de langste stints van het veld, we hadden een goede pace. Je race was clean. We hebben dan Max op P1, Norris op P2, Pérez P3’, ging Hamelin verder, waarna hij de hele top tien opnoemde. ‘Goed, we overleggen straks wel. Ik had gewild dat de start anders ging, maar we hadden goede rondes’, sloot Ricciardo af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties