In ‘De race van De Vries’ houdt F1Maximaal de bezigheden van Nyck de Vries tijdens een Grand Prix in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, bijzondere en minder bijzondere momenten in beeld die je tijdens de race wellicht volledig hebt gemist. De Vries was in Australië slachtoffer van de chaotische wedstrijd. De Nederlander kende een goede kwalificatie, maar werd er in de slotfase van de race helaas uit getikt.
De baan in Melbourne was nog een baan die De Vries niet zo goed kende. Net als Jeddah betrad hij Albert Park Street Circuit voor de eerste keer. De 28-jarige kon opnieuw veel leren van het Grand Prix-weekend down under, en had wederom drie vrije trainingen om het circuit goed onder de knie te krijgen. In Jeddah was dat ook de bedoeling, maar daar viel de derde vrije training in het water vanwege een motorwissel. Ook in Australië ging niet alles van een leien dakje, daar viel de tweede vrije training ditmaal letterlijk en figuurlijk in het water. Regen gooide roet in het eten van het middagprogramma op de vrijdag, maar De Vries kon in de eerste vrije training veel meters maken.
'Mamma mia, wat een zooitje'
Op eerste dag van het raceweekend begon de coureur uit Sneek zijn eerste vrije training met de gele band. Nadat hij een rondje het circuit kon verkennen liet zijn engineer, Pierre Hamelin, al gauw weten dat hij kon gaan pushen. ‘Nu gaan we voor een pushronde’, liet de Fransman weten aan zijn coureur. Vroeg in de training was er veel verkeer op de baan, dus werd De Vries goed op de hoogte gehouden wie er voor hem reden en ook wie er bezig waren met een snelle ronde achter hem. ‘Gasly is bezig met een snelle ronde, je kan hem voorbij laten na de tweede bocht. Dan komt Piastri er ook aan’, vertelde Hamelin gauw. ‘Oké, Nyck. Je deed een ronde van 20.5, ons grootste verschil ligt in de tweede sector’, informeerde de Fransman daarna.
Het duurde even voordat alle coureurs voorbij De Vries gingen, dus werd de Nederlander verteld dat hij even terug moest zakken achter Piastri, die hem net voorbij ging, en daarna mocht hij zijn laatste pushronde in gaan zetten. Na zijn rondje werd de 28-jarige vanzelfsprekend bijgepraat door zijn engineer. ‘We hebben twee tienden bij het aanremmen in de eerste bocht en anderhalve tiende bij het aanremmen in bocht drie’, vertelde Hamelin. ‘Wil je nog een ronde of boxen voor softs?’ vroeg de Fransman daarna. ‘Laten we nog maar een ronde doen’, antwoordde De Vries, die met de informatie van zijn engineer het aanremmen bij de eerder genoemde bochten wil verbeteren. ‘Box box, we gaan nu voor een turn around, de balans aanpassen en daarna alle rondes er in krijgen die we nodig hebben.’
Nadat zijn engineer dat over de boordradio vertelde, kwam De Vries binnen voor nieuwe banden en een andere afstelling in de balans van de auto. Na een korte pauze ging de AlphaTauri-coureur de baan op met de rode band, maar al snel had hij last van de traffic paradise. ‘Mamma Mia, wat een zooitje’, klonk De Vries, die moest uitwijken voor een Ferrari. ‘Er is echt veel verkeer hier. Mijn batterij is ook niet vol, mag ik een andere motor?’ vroeg de Nederlander daarna. ‘Modus twee. De banden zijn heet, dus als je wilt, ga naar modus twee. Elk team is van de GPS verdwenen’, antwoordde Hamelin. Albert Park kampte met een GPS-probleem en dat leverde veel onduidelijkheid op. Als kers op de taart veroorzaakte Logan Sargeant een rode vlag, en daarna werd de training niet meer hervat. ‘Rode vlag, dus box box.’
Lees ook
De Vries weet zelf ook dat er meer in zit: 'Je kan wel excuusjes bedenken, maar het moet beter'
'Volgens mij zijn dit wel grote druppels, maat'
Bij de tweede vrije training was niet alleen het verkeer een probleem, het begon ook nog eens te regenen. De Vries was vrij vroeg in de training al op de baan te vinden om wat goede rondes neer te zetten. Daarbij kreeg hij goede begeleiding van zijn engineer om hem door het verkeer heen te loodsen. De Nederlander begon zijn training op de harde band. ‘Niet te langzaam gaan rijden, Alonso komt er nu aan. Zhou zit achter je en dan kan je de snelheid weer opvoeren’, klonk Hamelin op de vrijdagmiddag in Australië. De Vries wil graag zijn ronde doorzetten, maar er komen telkens veel coureurs aan. ‘Zal ik de Alfa’s voorbij laten dan?’, vroeg de 28-jarige. ‘Oké, sorry, er is veel verkeer’, antwoordde de Fransman, die al begon met een suggestie, maar later zijn woorden terugtrok. ‘Je hebt tien seconden op Gasly, die zit in zijn cool down lap.’
De Vries had echter niet veel tijd om door te rijden, lichte druppels kwamen al uit de lucht vallen. ‘Er komt wat regen aan, dus kom maar binnen’, stelde Hamelin voor. De AlphaTauri-coureur kwam kort daarna binnen. ‘Volgens mij zijn dit wel grote druppels, maat’, liet De Vries weten. ‘Ja, ik zie het’, zei Hamelin. ‘Het gaat nu even regenen.’ ‘Even regenen’ werd een kleine bui, en daarna regende het echt goed. De situatie was eerst te droog voor regenbanden en te nat voor slicks, maar richting de slotfase van de training waren de intermediate-banden wel degelijk nodig. AlphaTauri hield De Vries lang in de garage, terwijl andere teams af en toe één van hun coureurs naar buiten stuurde om op verkenning uit te gaan. De Nederlander kwam echter de rest van de vrije training op de vrijdagmiddag niet meer in actie.
De Vries niet op één lijn met engineer: 'Hoezo? Het is toch prima?'
Aangezien De Vries op de vrijdag van het raceweekend in Melbourne niet heel veel heeft kunnen rijden, stond er nog genoeg op het programma voor de derde vrije training op de zaterdag. De kwalificatie was later die middag, dus was het de bedoeling dat er nog een aantal kwalificatieruns gedaan werden. De Vries begon de derde vrije training op een fris setje rode banden. ‘We hebben nieuwe remmen, dus werk er goed aan onder het aanremmen, ook aan de banden’, liet Hamelin weten toen de Nederlander zijn warming-up begon. ‘We hebben veel vibratie aan de voorkant, want ik bleef blokkeren’, vertelde De Vries na zijn eerste stint. De Vries kreeg de opdracht om door te gaan. ‘Weet je zeker dat er niemand aan het pushen is?’ vroeg de Nederlander. ‘Heel zeker. Verstappen is bezig met een longrun, maar niet aan het pushen.’
De Vries werd daarna verteld dat hij het gat tussen hem en de Alpine-coureurs iets groter moest maken zodat hij zelf kon gaan aanzetten. Daarbij maakte hij een foutje in de links-rechtscombinatie. ‘Ja, ik verloor de achterkant in de eerste bocht’, zei De Vries snel daarna. ‘Laten we de pace opvoeren, je kan naar modus zes gaan’, gaf Hamelin aan. Na zijn eerste stint ging De Vries naar binnen. Hamelin wilde graag het één en het ander overleggen met zijn coureur, dus stond hij wat langer in de garage. Later in de training ging De Vries opnieuw met de zachte band naar buiten en was het richting de slotfase nog tijd voor het oefenen van de start. ‘Doe het rustig aan in de eerste bocht, dit is gewoon om de start te oefenen’, vertelde de Franse engineer.
‘Je hebt twintig seconden tot het einde van de training, dus we moeten snel gaan’, zei Hamelin. ‘Je zat op de target, dus goed gedaan. Het plan is om de ronde uit te rijden en dan op de grid de start te oefenen.’ Later bedacht Hamelin zich toch. ‘Laten we het niet riskeren, kom maar binnen.’ Daar dacht De Vries echter anders over. ‘Hoezo? Het is toch prima?’ vroeg De Vries. ‘Laten we dingen simpel houden’, verklaarde Hamelin. ‘Eh, ja, nou, oké’, antwoordde de Nederlander, die het er niet helemaal mee eens was. De Vries sloot de derde vrije training af als negentiende, maar tijdens de kwalificatie viel er nog genoeg te behalen.
Eerste Q2-verschijning: 'Box, box, P14!'
Na de derde vrije training was het even wachten totdat De Vries aan de kwalificatie kon gaan beginnen. Het was droog, wel enigszins bewolkt, maar de kans dat het zou gaan regenen was klein. Voorafgaand aan de kwalificatie had het echter wel geregend. ‘Pas op met het aanremmen in bocht één’, waarschuwde Hamelin toen De Vries het circuit op ging voor de eerste ronde. Nadat de Nederlander wat temperatuur in de banden kreeg, kon hij zijn eerste pushronde in gaan zetten. ‘We verliezen wat tijd bij het aanremmen in de eerste en de derde bocht’, informeerde zijn engineer. ‘We remmen zo’n vijf meter te vroeg. Daarmee verliezen we een tiende in de eerste sector.’ Toen De Vries graag een verbetering in wilde zetten, kwam er een rode vlag voor Sergio Pérez die het grind in ging.
‘Ik ben het eens met bocht één’, liet de 28-jarige weten toen hij in de pitbox stond. ‘Ik miste daar wat voorkant, blokkeerde aan de binnenkant in bocht drie.’ Hamelin antwoordde met de vraag of er iets veranderd moest worden aan de voorvleugel, maar dat was niet noodzakelijk. Na de rode vlag ging De Vries weer naar buiten met de rode band. De Vries stond met drie minuten nog te gaan twaalfde, dus wilde hij dat tempo graag voortzetten. De zon kwam hier en daar door de wolken, dus evolueerde de baan snel. ‘We staan er goed bij in de timings, bocht zes was goed, goed gedaan! Je bent 20 milliseconden voor op Yuki op het moment’, liet Hamelin weten. ‘Er is een treintje gaande in de eerste sector, veel auto’s in de eerste bocht, dus pak je marge’, ging de Fransman verder.
‘Niemand pusht achter je nu, dus open het gat iets meer’, vertelde Hamelin, waarna De Vries kon aanzetten. De Nederlander had bijna een vrije baan voor zich, en kon in ieder geval in vrije lucht zijn ronde rijden. Het zag er strak uit, het voelde goed, en dat bleek in het resultaat. ‘Nyck, het rondje was iets moeilijker dan de vorige, ik houd je up-to-date waar we staan. Momenteel is het P14’, zei Hamelin. ‘Box, box, P14! Kom binnen voor de volgende sessie, alsjeblieft.’ De Vries was niet helemaal tevreden over zijn ronde, maar hij was door naar Q2, en dat telde. Halverwege de tweede sessie van de kwalificatie klokte De Vries de veertiende tijd, zijn teamgenoot stond op P11. Alpine leek het moeilijk te hebben, dus AlphaTauri kon nog competitie bieden aan de Franse renstal. ‘We moeten de batterij een beetje opladen’, vertelde Hamelin. ‘Je positie is goed, denk om je achterbanden’, ging Hamelin verder. ‘Doe niet te gek, we doen het goed. Bocht negen ben je erg sterk, heel goed’, looft de Fransman. De Vries sloot Q2 af als vijftiende.
Lees ook
De Vries niet geschrokken door opmerkingen van Tost: 'Dingen worden uit hun verband gehaald'
'F*ck, dat betekent dat alle mediums kunnen overgaan naar hard, f*ck!'
Na de eerste Q2-verschijning stond De Vries op zondag een behoorlijke race te wachten. De race in Melbourne verliep meer dan chaotisch, en voor de Nederlander begon dat al in de openingsfase. Vanwege de crash van Charles Leclerc werd de safetycar ingezet, en toen had de AlphaTauri-coureur een plekje gewonnen. ‘Blijf je banden goed opwarmen, ga maar veel slingeren’, informeerde Hamelin aan zijn coureur. ‘De safetycar gaat naar binnen in deze ronde’, zei de Fransman kort daarna. ‘Onze remmen zien er fantastisch uit’, liet Hamelin nog weten. ‘Maak je klaar.’ Een Mercedes vooraan leidde het veld en vertraagde even voordat hij aanzette om de race te hervatten. Ondertussen zat Esteban Ocon op de hielen van De Vries te azen op de P14 die de Nederlander bij de start had bemachtigd.
De Vries wist Ocon een flink aantal rondes achter zich te houden, totdat er opnieuw een rode vlag kwam voor de crash van Alexander Albon. Eerst werd de safetycar ingezet. ‘Safetycar, safetycar, we blijven buiten, werk aan je banden. Hoe is de balans?’ vroeg Hamelin. ‘Onderstuur’, antwoordde De Vries, waarna Hamelin een aantal gegevens doorgaf die De Vries kon veranderen op zijn stuur. ‘Rode vlag, rode vlag’, meldde de engineer later. ‘Fuck, dat betekent dat alle mediums daar (voor hem, red.) kunnen overschakelen naar hard. Fuck’, klonk De Vries geïrriteerd. ‘Maak je geen zorgen, Nyck. We hebben een plan’, liet Hamelin weten, terwijl de 28-jarige de pitstraat in reed en de auto uitschakelde. ‘Kom maar even naar de pitmuur, spring uit de auto.’
Lees ook
Ralf Schumacher vond de race in Australië één grote grap: 'Ik snap niks van de gemaakte keuzes'
De Vries kreeg het aan de stok met Ocon: 'Wat gebeurde er?'
De rode vlag duurde wel even, aangezien de auto van Albon van de baan getakeld moest worden en het grind van de baan moest worden geveegd. Na de rode vlag besloot AlphaTauri om De Vries naar buiten te sturen op de mediumband. Lewis Hamilton was de nieuwe raceleider. De race werd hervat met een staande start. De Vries zat een beetje klem in het middenveld, maar leek voor Ocon aan de derde bocht te bereiken. De AlphaTauri-coureur stuurde iets naar buiten en reed toen over het voorwiel van Ocon. ‘Kunnen jullie kijken of alles oké is?’ klonk De Vries. ‘Ja, we kijken. Banden zijn goed voor nu, we checken of alles goed is’, vertelde Hamelin. ‘Wat gebeurde er? Wat is er te zien in de replay?’ vroeg de 28-jarige daarna. ‘Één van de Alpines raakte je achterband’, antwoordde de engineer.
Alles was in orde met de AlphaTauri van De Vries, dus werd hem verteld dat hij gewoon door moest gaan. Valtteri Bottas zat achter de Nederlander, maar kon hem al snel inhalen. De AlphaTauri-coureur had het moeilijk in de eerste helft van de race, en lag bij de dertigste ronde nog steeds op P17. Hij kon een plekje opschuiven nadat Russell zijn motor plofte en de Mercedes-coureur uitviel. De Vries reed een beetje in niemandsland met drie seconden achterstand op Bottas. Hij was de enige die rondes in de 1.34-ers reed. ‘Ik ben langzaam, laat me weten wat ik kan doen’, vroeg de coureur met racenummer 21. ‘Het heeft geen zin om nu naar binnen te gaan’, informeerde Hamelin. Veel kon het team niet doen om De Vries te helpen, al kwam Hamelin met een aantal verschillende afstellingen die de Nederlander nog kon proberen om de pace iets op te schroeven.
Lees ook
'Stewards eisen onderzoek naar procedure staande start na bijna-klapper achter de safetycar'
Verbazing over de tweede rode vlag: 'Rode vlag?!'
Aangezien alle andere coureurs tijdens de eerste rode vlag gewisseld waren naar de harde band, hoefden ze voorlopig nog niet naar binnen. Dat was ook hetgeen waar De Vries bang voor was. Hij zat erachter op de mediumband, die het overigens lang volhield, maar het leek erop dat AlphaTauri het strategisch even mis had. De Vries wisselde nog naar de zachte band, en daarop vond hij iets meer snelheid. Toch reed hij er nog achteraan. Er was iets anders nodig dat De Vries hogerop de grid zou helpen. Voor hem kwam de crash van Kevin Magnussen in ronde 54 dan ook als geroepen. De Deen raakte de muur en daarbij kwam zijn rechter achterband los en werd zijn velg beschadigd. Wederom werd eerst een safetycar ingezet.
‘Er is een band op de baan in bocht drie, Magnussen verloor zijn band. Wees voorzichtig’, liet Hamelin weten. ‘Safetycar, we blijven buiten’, vervolgde de Franse engineer. ‘We hebben een recovery vehicle op de baan in bocht drie. We zijn op een ronde gezet, maar we wachten op FIA-berichten of we de safetycar mogen inhalen.’ Daarbij vroeg De Vries hoeveel rondes er nog te gaan waren, en dat waren er drie. ‘Rode vlag’, zei Hamelin. ‘Rode vlag?!’ klonk De Vries, die hoorbaar verbaasd was. ‘Echt zonde dat het niet werkte vandaag’, zei de Nederlander terwijl hij de pitstraat inreed. ‘De race is nog niet voorbij’, was Hamelin stellig. De tweede rode vlag duurde niet heel lang. Nadat de baan was schoongemaakt en de auto van Magnussen weg was, besloot de wedstrijdleiding om de race te hervatten met een staande herstart.
‘Ik bevestig nu een staande start met één formatieronde, twee race rondes’, ging Hamelin verder, waarna De Vries ook bevestigde. ‘Als je nu bevestigd dat je naar modus tien gaat, laat ik je met rust de aankomende twee rondes’, was het laatste wat Hamelin zei. De Vries kende een goede herstart, maar het momentum was van korte duur. Sargeant kegelde De Vries eruit en daarna stond hij vast in het grind. ‘Wat is de situatie, Nyck?’ vroeg Hamelin. ‘Iemand raakte je van achteren’, ging Hamelin verder. ‘Ja, hoe dan ook. Ugh!’, klonk De Vries. ‘Mamma mia, ja’, zei De Vries hoofdschuddend. De Nederlander klom verslagen uit de auto die hij in de eerste bocht kon laten staan. Opnieuw werd het harde werk van De Vries, die een goede kwalificatie kende, niet beloond met punten. De 28-jarige heeft de aankomende twee weken de tijd om bij te komen, daarna gaat het weer los op het stratencircuit van Bakoe, waar er ongetwijfeld genoeg kansen liggen voor De Vries.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties