'Stewards eisen onderzoek naar procedure staande start na bijna-klapper achter de safetycar' Formule 1
Formule 1

'Stewards eisen onderzoek naar procedure staande start na bijna-klapper achter de safetycar'

'Stewards eisen onderzoek naar procedure staande start na bijna-klapper achter de safetycar'

De wedstrijdleiding eist een onderzoek naar de procedure van de staande start nadat er bijna een ongeluk werd veroorzaakt achter de safetycar. Lewis Hamilton, die op dat moment de raceleider was, vertraagde aan kop terwijl andere auto's van achteren met hoge snelheid naderden. Vele coureurs moesten plotseling vol in de ankers.

Hoewel er een apart debat woedt over de vraag of staande herstarts überhaupt wel een goed idee zijn na de chaos aan het einde van de race in Melbourne, dook er eerder in het evenement een ander probleem op, zo meldt Autosport. Nadat de eerste rode vlag werd ingezet door de crash van Alexander Albon in de zevende ronde, gaf de wedstrijdleiding het startsein voor een staande herstart. De regels vereisen dat de safetycar de wagens rondleidt in formatie voor de herstart, alvorens de pits in te gaan.

Maar deze keer veroorzaakte de situatie bijna een groot ongeval toen Hamilton het tempo van de formatieronde aan de voorkant had vertraagd, terwijl auto's die van achteren inhaalden met hoge snelheid het peloton naderden. Dit werd veroorzaakt doordat George Russell traag de pitstraat verliet en zich vervolgens snel erbij wilde voegen. Toen hij vaart minderde nadat hij zich achteraan had gevoegd, moesten verschillende coureurs plotseling vol in de ankers om een ongeval te voorkomen.

Sergio Pérez werd bijna geraakt door Guanyu Zhou, terwijl Logan Sargeant uitwijkmanoeuvres moest ondernemen om Valtteri Bottas in de Alfa Romeo niet te raken. Kevin Magnussen, die met hoge snelheid de vertragende auto's naderde, moest in zijn Haas een uitwijkactie ondernemen en door het grind rijden om een ongeval te voorkomen. Het incident werd na de Grand Prix beoordeeld door de racestewards en ze waren van mening dat geen enkele coureur verantwoordelijk was voor wat er gebeurde.

'Dit was helemaal geen ideale situatie vanuit veiligheidsoogpunt'

'Toen Russell en de auto's erachter de auto's voor hem inhaalden, kregen ze te maken met een aanzienlijk snelheidsverschil tussen de twee groepen, wat resulteerde in een situatie waarin een aantal auto's uitwijkmanoeuvres moest ondernemen. Dit was helemaal geen ideale situatie vanuit veiligheidsoogpunt. Hoewel Russell's start traag was, gezien het feit dat hij de snelheid van de pitstraat moest aanhouden tot hij uit de pits kwam en hij onmiddellijk versnelde om het gat in te halen, vonden we het niet nodig of gepast om Russell te bestraffen voor een trage start vanuit de pitstraat. We hebben daarom geen verdere actie ondernomen', verklaarde een statement van de stewards.

De stewards zijn echter van mening dat de regels met betrekking tot de procedure voor de formatieronde voor verbetering vatbaar zijn, vooral als het gaat om de leider die het tempo bepaalt. Artikel 58.8 van het Sportief Reglement bepaalt dat de leidende auto binnen tien autolengtes van de safetycar moet blijven voor de herstart wanneer de lichten aan zijn. Zodra echter het bericht aan de teams is gegeven dat er een staande herstart komt, gaan de lichten van de safetycar uit en kan de leider terugvallen - en dat is precies wat er bij deze gelegenheid aan het begin van de ronde gebeurde.

Artikel 58.11 van het sportreglement stelt: 'Op dit punt mag de eerste auto in de rij achter de safetycar het tempo bepalen en, indien nodig, meer dan tien autolengtes erachter vallen.' De stewards zijn van mening dat deze vrijheid voor de leidende auto om zo vroeg in de ronde het tempo te bepalen, kan worden aangepakt met betere regels. 'We denken dat een deel van het probleem de regelgeving is die de leidende auto toestaat om het tempo te bepalen, zelfs wanneer de herstart een staande start is vanuit de pitstraat. Hier moet in de toekomst wellicht naar gekeken worden of dit gepast is voor een dergelijke herstart.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws