De race van De Vries | De Vries kreeg het weer aan de stok met Magnussen: 'Houd overtake ingedrukt!' Formule 1
Formule 1

De race van De Vries | De Vries kreeg het weer aan de stok met Magnussen: 'Houd overtake ingedrukt!'

De race van De Vries | De Vries kreeg het weer aan de stok met Magnussen: 'Houd overtake ingedrukt!'

In ‘De race van De Vries’ houdt F1Maximaal de bezigheden van Nyck de Vries tijdens een Grand Prix in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, bijzondere en minder bijzondere momenten in beeld die je tijdens de race wellicht volledig hebt gemist. In Oostenrijk was ook De Vries slachtoffer van het debacle met de track limits-straffen. De 28-jarige kwam als vijftiende over de streep nadat hij vanuit de pitstraat moest starten, maar werd uiteindelijk zeventiende.

De Red Bull Ring was voor De Vries een bekend circuit en dat was na het chaotische weekend in Canada wel fijn voor de Nederlander. Net als in Montreal zouden de weersomstandigheden echter wel wisselend zijn, en dat was te zien. Het regende op vrijdag en op zaterdag, en daardoor kreeg De Vries te maken met moeilijke baancondities. Op vrijdag kwalificeerde de AlphaTauri-coureur als twintigste en dus besloot het team om het één en het ander aan de auto aan te passen, daardoor moest de Nederlander vanuit de pitstraat starten.

Blokkerende wielen: 'Ja, ik ging rechtdoor!'

Toen De Vries op vrijdagmiddag zijn eerste meters ging maken in de AT04 op de Red Bull Ring was het nog zonnig. De coureur uit Sneek begon zijn eerste stint op de gele band. De eerste vrije training zou ook direct de laatste van het weekend zijn, aangezien op de vrijdagmiddag alleen nog de kwalificatie voor de hoofdrace plaatsvond en de zaterdag volledig in het teken van de Sprint stond. Het was voor AlphaTauri dus een belangrijke sessie om de auto optimaal af te stellen. ‘Goed, we gaan voor nog een ronde’, vertelde Pierre Hamelin, de engineer van De Vries, over de boordradio. De banden waren inmiddels goed opgewarmd. ‘Nu gaan we voor een cool down. Wanneer je kan, engine 7, position 2’, vervolgde Hamelin. ‘Niemand is achter je aan het pushen. We verloren alleen wat tijd in bocht zeven’, informeerde de Fransman nog. ‘Ja, begrepen. Ik ben naar modus één gegaan’, antwoordde De Vries.

‘Je kan nu op je banden letten en goed aanremmen in bocht negen. Norris zit achter je’, ging de engineer verder. ‘Waar is Norris?’, vroeg De Vries. ‘Inkomen bocht negen’, liet Hamelin weten. De snelste ronde van De Vries op de mediumband leverde hem een ronde van 1:07,502 op. Daarmee stond hij zo’n drie tienden achter zijn teamgenoot. Halverwege de training ging De Vries even naar binnen om wat dingen te bespreken met zijn team, daarna ging hij opnieuw op pad met de gele band. Het was nog steeds droog in Oostenrijk, al was het niet zo zonnig meer als eerder. Het was redelijk rustig op de baan en Hamelin had niet veel te melden aan De Vries, behalve wat advies over de motorstanden. In de slotfase van de training ging de 28-jarige de softs ook nog even uitproberen, aangezien die band ook zeer relevant was voor de strategie van zondag. ‘Bocht 1 is nog steeds een limitatie voor ons, we moeten werken aan de snelheid bij het inkomen’, liet Hamelin weten. ‘Ik zal er aan gaan werken’, antwoordde De Vries. De Vries sloot de vrijdagsessie af als zestiende.

Het duurde natuurlijk niet lang voordat de AlphaTauri-coureur weer in actie kwam, aangezien de kwalificatie voor de hoofdrace in de middag op het programma stond. De Vries ging zijn eerste snelle run doen op de band waar hij in VT1 mee was geëindigd, de softs. De eerste run ging niet van een leien dakje, De Vries ging namelijk te wijd in bocht drie. ‘Ja, ik ging rechtdoor!’, liet De Vries weten. ‘Box, box’, zei Hamelin gelijk, zodat de Nederlander binnen kon komen voor nieuwe banden. ‘De remmen waren erg aan het trekken’, legde de 28-jarige uit. ‘Betreffende de balans denk ik dat het wel oké was. Aan het einde van de cool down lap blokkeerde de linkervoorband heel gemakkelijk’, ging De Vries verder. Na een korte stop ging de Nederlander weer naar buiten met een verse set softs. Het lukte de AlphaTauri-coureur helaas niet om indruk te maken. Op zondag mocht hij achteraan aansluiten.

Traffic paradise doet Shootout de das om: 'F*cking hell!'

Op zaterdag begon de dag van de Nederlander met een nieuwe kwalificatie, dit keer voor de Sprint die later op zaterdagmiddag werd verreden. AlphaTauri opende de Sprint Shootout sterk, aangezien Tsunoda naar P3 schoot en De Vries de zesde tijd klokte met nog vijf minuten te gaan. De Nederlander had een ritme gevonden en wist in de top tien te blijven richting de slotfase van SQ1. Sommige coureurs vielen af omdat hun tijden werden verwijderd vanwege track limits, waaronder Lewis Hamilton en Sergio Pérez. De Vries behield P8 en kon beginnen aan SQ2. ‘Welke Red Bull zit ervoor?’, vroeg De Vries. ‘Pérez’, antwoordde Hamelin. ‘Er zit één langzame Haas voor je’, ging Hamelin verder. ‘Je moet het gat wel openen.’ Het was druk in de slotfase van SQ2. ‘Ja, man’, klaagde De Vries, die net in de weg werd gezeten door een Williams. ‘Fucking hell!’, klonk het daarna over de boordradio, want De Vries pakte de veertiende tijd, op drie tienden van zijn teamgenoot.

Tekst gaat verder onder de foto

De race van De Vries | De Vries kreeg het weer aan de stok met Magnussen: 'Foutloze rondes nu, graag'
De Vries trotseerde de natte baan van Oostenrijk (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Ondanks dat de 28-jarige vanaf P14 moest starten voor de Sprint was er vanuit die positie vanzelfsprekend nog genoeg om voor te rijden. De punten waren dichtbij, en de Sprints bewezen vaker chaotisch te zijn. Met name omdat het begon te regenen op de Red Bull Ring. De baan was nat en iedereen stond op de regenband voor de start. De Vries verloor twee plekjes omdat hij eieren voor zijn geld koos in het gedrang richting de eerste bocht. ‘Oké, terug in het ritme en verder bij Piastri weg’, zei Hamelin om zijn coureur aan te sporen. ‘Denk wel aan je linkervoorband, je stuurt wat scherp in op het moment.’ De Vries kon voor Piastri blijven en wist het gat met de Australiër te vergroten om zichzelf wat meer ademruimte te geven. Gasly zat echter twee seconden voor hem, dus moest hij wel flink blijven trappen als hij de Fransman wilde pakken. Dat deed De Vries dan ook, want zo halverwege de Sprint zat hij binnen een seconde van de Alpine-coureur.

Zijn tempo schommelde een beetje, want Gasly wist het gat niet veel later weer een beetje te vergroten. De Vries kon hoe dan ook goed bij de Alpine blijven. Piastri was ondertussen dichterbij gekomen en kon de Nederlander voorbijsteken. ‘Hoe is de crossover tijd?’, vroeg De Vries, die informeerde naar de tijd van slicks. ‘Sector één en drie zijn daar nog niet klaar voor’, antwoordde Hamelin. De baan begon ondertussen wel droger te worden. ‘Russell is voor softs gegaan’, zei Hamelin. ‘Ja, box!’ onderbrak De Vries zijn engineer, want de Nederlander wilde ook de zachte band onder de auto. ‘Begrepen, we houden Russell even in de gaten.’ De Vries kwam inderdaad binnen voor de zachte band, maar hij moest wel blijven opletten want de baan was hier en daar nog steeds nat. Richting de slotfase was het halve veld overgeschakeld naar de droge band en was De Vries op jacht naar Sargeant die voor hem reed op de mediumband. Hij kon helaas geen plekken meer winnen en kwam als achttiende over de streep.

Geen tijd om te overleggen: 'Laten we dat naderhand bespreken'

De Vries moest op zondag vanuit de pitstraat starten, het team besloot namelijk onderdelen aan de motor en de achtervleugel aan te passen. De Vries deed hoe dan ook goede zaken in de openingsfase van de race, want hij kon direct twee plekken pakken. De Nederlander profiteerde van de vroege safetycar-fase, die overigens door zijn teamgenoot veroorzaakt werd, en kon daardoor aanhaken bij de rest van het veld. ‘Oké, Nyck. De safetycar gaat zo naar binnen’, liet Hamelin weten om zijn coureur klaar te maken voor de herstart. ‘Je hebt Bottas op hard voor je’, ging Hamelin verder. De Vries stond zelf op de mediumband. Het achterveld zat een lange tijd heel dicht bij elkaar, met Tsunoda, Bottas, De Vries, en Magnussen binnen een seconde van elkaar. AlphaTauri besloot De Vries in de veertiende ronde naar binnen te halen voor de harde band, vlak voordat de Haas van Nico Hülkenberg het begaf en er een virtual safetycar kwam.

Dat was vanzelfsprekend jammer. ‘Iets dat we beter kunnen doen op de mediums voor de volgende keer?’, vroeg de engineer. ‘Laten we dat naderhand bespreken’, zei De Vries. De Nederlander lag negentiende en laatste, met zo’n zes seconden achterstand op Guanyu Zhou. De 28-jarige reed dus rond in niemandsland totdat het gat gedicht zou worden. Pitstops van de coureurs voor hem zorgden ervoor dat hij wat op kon schuiven. Teamgenoot Tsunoda kwam zo achter De Vries terecht, net als Piastri. Het gat met Zhou was inmiddels drie tienden kleiner geworden, maar dat was nog lang niet genoeg om binnen DRS van de Chinees te komen. Zhou had ook veel meer pace, dus kon hij Magnussen voor hem inhalen. De Vries zat opnieuw achter de Deen, die hij de vorige keer in Canada ook al was tegengekomen op de baan. De AlphaTauri-coureur besloot een poging te doen om de Haas-coureur in te halen in bocht drie en dat leek eerste succesvol te zijn, maar toch kon Magnussen weer aanhaken.

Hamelin waarschuwt De Vries: 'Foutloze rondes, graag'

De twee gingen behoorlijk wijd door de bocht die volgde, en toen duwde De Vries Magnussen van de baan. Dat leverde dan ook geklaag op van de Haas-coureur. ‘Oké, head down. Foutloze rondes nu’, wees Hamelin erop. Het incident was genoteerd door de wedstrijdleiding, dus de kans dat De Vries een straf zou krijgen was aardig groot. Niet lang daarna kwam de Nederlander binnen voor een pitstop. Hij ging verder met de mediums voor een lange laatste stint. Bij het uitkomen van de pits kwam De Vries Magnussen alweer tegen. ‘Houd overtake ingedrukt!’ liet Hamelin weten, zodat de AlphaTauri-coureur de Deen voor bleef. ‘Off-set one’, vervolgde de engineer. ‘Niet nu! Niet nu’, zei De Vries, die wilde dat zijn engineer zich stilhield terwijl hij bezig was met een gat maken naar Magnussen. Dat lukte, want het gat was al gauw bijna twee seconden.

Tekst gaat verder onder de foto

De race van De Vries | De Vries kreeg het weer aan de stok met Magnussen: 'Foutloze rondes nu, graag'
De Vries kwam Magnussen weer tegen (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Wederom vanwege pitstops van de coureurs voor hem kon De Vries opschuiven, en met nog iets meer dan twintig rondes te gaan lag De Vries zestiende en binnen DRS van Zhou. Hij kreeg de Alfa Romeo-coureur echter niet te pakken. Hij kon de druk er ook niet vol op houden, aangezien hij nog wel even door moest met zijn banden. Achter De Vries zat Magnussen op acht seconden. De Vries bleef rondrijden op P15 richting het einde van de race. De Vries kreeg Bottas achter zich, maar dat gat was groter dan vijftien seconden. Er gebeurde veel in het achterveld, maar daar zat de Nederlander voor en kon hij zich niet in mengen. Zhou zat op vijf seconden voor hem, dus was de laatste stint eenzaam voor De Vries. ‘Zitten we safe met de penalty?’, vroeg De Vries. ‘Ja’, antwoordde Hamelin kort maar krachtig. ‘Nyck, het is P15. We kijken uit naar de volgende om wat meer pace te hebben’, zei Hamelin toen De Vries over de streep kwam. ‘Ja, copy that’, zei de Nederlander.

‘Ik denk dat de balans niet slecht was. We hadden wat meer stabiliteit nodig onder lage snelheden’, zei De Vries. ‘Ja, ben ik met je eens’, zei Hamelin. De Vries kon daarna de auto in Parc Fermé parkeren en uit zijn bolide klimmen. ‘Zet ‘m in P0, alsjeblieft’, vroeg Hamelin nog. ‘Yep, komt goed. Merci. Zie je straks’, antwoordde De Vries. ‘Tot later, maat’, zei de engineer. Het weekend van De Vries was niet geheel slecht te noemen. Vanuit de pitstraat naar P15 is knap, maar er is vanzelfsprekend meer nodig om echt indruk te maken. De druk op de schouders van de 28-jarige neemt toe, vooral nadat Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko zijn ongezouten mening heeft gegeven over de Nederlander. AlphaTauri-teambaas Franz Tost gaf aan dat de toekomst van De Vries in zijn eigen handen lag. In Silverstone hoopt het team wat meer pace te hebben en wie weet kan De Vries dan eindelijk een puntje pakken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws