Na een invalbeurt in Monza voor Williams vorig jaar wist Nyck de Vries zich, dankzij zijn uitstekende prestatie in Italië, te verzekeren van een vast stoeltje in 2023. Bij AlphaTauri loopt het echter nog niet naar wens: De Vries staat laatste in het kampioenschap en datzelfde geldt voor werkgever AlphaTauri. De druk op de Nederlander neemt onaangename vormen aan nu Helmut Marko publiekelijk het vertrouwen in De Vries heeft opgezegd, maar binnen het team zelf ziet men genoeg sterke punten bij de 28-jarige coureur.
In een interview met Autosport legt Jonathan Eddolls, Head of Trackside Engineering bij AlphaTauri, uit waarom De Vries het voorlopig zo lastig heeft: 'Het is geen eenvoudige auto om als debutant aan te wennen. Sommige coureurs vinden het lastiger om zich aan te passen aan een auto die minder stabiel is bij het ingaan van de bochten. Ik zou niet zeggen dat Nyck (de Vries, red.) iemand is die het daar bijzonder lastig mee heeft, maar het is met al onze problemen zeker lastiger geweest om een afstelling te vinden die bij hem past', aldus Eddolls.
Afgelopen weekend introduceerde AlphaTauri in Oostenrijk een nieuwe achtervleugel, die het team met een zeventiende en een negentiende plek overigens niet bepaald veel succes opleverde, en het team neemt in Silverstone ook weer nieuwe onderdelen mee om de achterkant van de auto stabieler te maken. 'We hebben hard gewerkt aan de achterkant. We hebben het weten te verbeteren, maar het is nog steeds een zwakte, zou ik zeggen. Het pakket dat we voor de komende race hebben is waarschijnlijk het eerst pakket dat de achterkant van de auto specifiek moet aanpakken. Zo hopen we deze zwakte weg te werken, en we krijgen later in het seizoen nog wat meer upgrades.'
Technisch sterke De Vries
'Ik zou zeggen dat de feedback van Nyck een van zijn sterke punten is', zo legt Eddolls uit. Het valt dan ook niet uit te sluiten dat AlphaTauri momenteel mede in een lastige situatie zit omdat de feedback van Yuki Tsunoda en Pierre Gasly misschien minder goed is. Het zal tijd nodig hebben voordat de sterke technische kennis van De Vries zich zal uiten in verbeteringen aan de auto, en het valt voor de coureur uit Sneek te hopen dat hij er dan zelf nog is om daarvan te kunnen profiteren. 'Zodra hij bij het team kwam, herkende hij de limitaties en de zwaktes van de auto.'
De Vries heeft dan ook al een aardig CV opgebouwd. Zo werd hij onder meer wereldkampioen in de Formule 2 en de Formule E. 'Natuurlijk is hij op een bepaalde manier een rookie, maar hij heeft ook al veel ervaring', weet Eddolls. 'Ik denk dat hij technisch heel sterk is. Hij begrijpt de auto en hoe deze mechanisch werkt. Een van zijn sterke punten is dan ook zijn feedback en zijn doelgerichte aanpak in het aangeven waar we hem bij kunnen helpen en dus ook het team. Dat is een groot pluspunt, zou ik zeggen.'
Hoewel De Vries het dit seizoen lastig heeft, is hij wel al twee keer sneller geweest dan Tsunoda in de kwalificaties, terwijl mededebutant Oscar Piastri alleen in Saoedi-Arabië, waar Lando Norris crashte, sneller was dan zijn teamgenoot. Logan Sargeant wist Alexander Albon nog nooit te verslaan in de kwalificaties in 2023.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties