De la Rosa spreekt Sky Sports-analist tegen: 'De Red Bull werkt op elk circuit, in elke bocht' Formule 1
Formule 1

De la Rosa spreekt Sky Sports-analist tegen: 'De Red Bull werkt op elk circuit, in elke bocht'

De la Rosa spreekt Sky Sports-analist tegen: 'De Red Bull werkt op elk circuit, in elke bocht'

Aston Martin-ambassadeur en voormalig Formule 1-coureur Pedro de la Rosa gaat ervan uit dat Red Bull Racing het raceweekend in China zelfverzekerd ingaat en is het dus niet eens met Sky Sports-analiste Bernie Collins. De la Rosa denkt dat de Oostenrijkse renstal de meest veelzijdige en stabiele auto heeft voor een circuit als het Shanghai International Circuit. Red Bull zal wederom het te kloppen team zijn.

Het is inmiddels al regelmatig herhaald, maar voor diegenen die het nog niet wisten: de Formule 1 strijkt voor het eerst sinds 2019 weer neer in China. Vanwege de coronapandemie en de strenge regels van China kon de Formule 1 niet eerder terugkeren. Er is behoorlijk wat veranderd sinds de koningsklasse voor het laatst in China racete. Max Verstappen had toen nog geen enkele titel gewonnen. Lewis Hamilton was nog een vijfvoudig wereldkampioen, Pierre Gasly reed nog bij Red Bull en Yuki Tsunoda zat nog in de Formule 3. Vijf jaar later komt Verstappen in China aan als drievoudig wereldkampioen en de coureur die iedereen wil verslaan.

De Oostenrijkse renstal won dominant op Suzuka, waar de Formule 1 begin april was. De koningsklasse bleef in Azië om af te reizen naar de volgende rijdersbaan. Op Suzuka was Red Bull snel, dan kan het niet misgaan op Shanghai. 'Dus gaat Red Bull dit weekend vrij zelfverzekerd in', zegt De la Rosa in de F1 Nation-podcast. 'Dat zal altijd zo zijn. Ik bedoel, de realiteit is dat de beste auto's altijd zullen uitblinken, maar de beste coureurs krijgen soms niet de kans, omdat tegen de tijd dat je in Q3 komt, bijvoorbeeld, alle coureurs al zo'n acht, negen sets nieuwe banden hebben gehad om echt de limiet te vinden. Dat is het grooste verschil.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De la Rosa spreekt Sky Sports-analist tegen: 'De Red Bull werkt op elk circuit, in elke bocht'
De laatste keer dat Verstappen op China reed, reed hij nog met nummer 33. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Wie gaat er dan uitblinken op het Shanghai International Circuit? Sergio Pérez gaf het al aan: als je in Japan snel bent, ben je overal snel. 'Red Bull gaat gewoon als favoriet naar China', stelt de Spanjaard. 'Ik denk dat McLaren zich zorgen gaat maken over haar topsnelheid. Ik denk dat ze zeiden dat er gewoon het beste van moeten maken en het moeten accepteren, omdat ze het op de rechte stukken zwaar gaan krijgen. Maar ik bedoel, de stukken onder hoge snelheid en middelhoge snelheid zijn vrij goed', wijst De la Rosa aan. 'Maar ik denk dat ze op de rechte stukken last gaan krijgen van veel drag.'

'Red Bull blijft extreem sterk'

De la Rosa verwacht dus dat McLaren en Mercedes het zwaar gaan krijgen, en dat Red Bull en Ferrari de eerste twee startrijen zullen bezetten, ondanks dat het team uit Woking het vorig jaar erg goed deed op rijdersbanen als Japan, wat dus ook iets goeds zou moeten betekenen voor China. 'Ik weet het niet, McLaren lijkt vrij veel vleugel te gebruiken, maar ik kan eerlijk gezegd niet zeggen dat dat een wetenschappelijke analyse van mezelf is', lacht De la Rosa. 'Het is gewoon iets dat op tv zo lijkt. Maar ze zijn zeker goed in het managen van de banden. Als Ferrari heeft laten zien dat ze dat ze het bandenmanagement begrijpen, dan zullen we geweldige stints zien.' Het is voor de voormalig Formule 1-coureur in ieder geval duidelijk dat Red Bull met de beste papieren aankomt in China.

Dit weekend wordt echter wel eerste sprintweekend van het jaar verreden, wat betekent dat er meer druk op de schouders van het team ligt om de auto direct goed af te stellen. 'Het wordt een interessante race in China', stelt De la Rosa. 'Red Bull blijf extreem sterk, dat hebben we vanaf de eerste race gezien. Het is een zeer veelzijdige auto. Het werkt in elk type bocht en bij verschillende rijhoogtes. De RB20 wordt niet beïnvloed door windstoten zoals auto's van andere teams. Dus zij zullen de auto zijn om te verslaan. Een belangrijke factor gaat de bandenslijtage zijn. Als het een circuit is met veel slijtage, zal dat Ferrari ten goede komen omdat ze hebben bewezen dat ze heel goed zijn in het managen van de banden. We zullen zien', aldus De la Rosa.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws