Voormalig McLaren-monteur Marc Priestley weet dat het Shanghai International Circuit genadeloos is voor de banden en vraagt zich af of Red Bull Racing het wellicht weer een beetje moeilijk kan gaan krijgen, net als in Australië. De Brit zag dat de Oostenrijkse renstal haar bandenslijtage dat weekend niet zo onder controle had als we van haar gewend zijn, maar Helmut Marko verzekerde al dat het team weet hoe ze het aan moet pakken.
Red Bull kende een foutloos begin van het seizoen met twee één-tweetjes in het Midden-Oosten. Max Verstappen en Sergio Pérez wilden de derde op rij scoren, maar de Nederlander kreeg helaas te maken met een kapotte remklauw en Pérez had schade aan de vloer, waardoor er niet meer in zat dan een P5 en een DNF voor Verstappen. Het ging sowieso niet zo vlekkeloos als normaal in Australië, en dat gaf Red Bull-adviseur Marko dan ook aan. De 80-jarige verklaarde dat ze iets meer last hadden van bandenslijtage, terwijl de Oostenrijkse renstal altijd uitblinkt in het managen van het Pirelli-rubber. Priestley, die van 1999-2009 voor McLaren heeft gewerkt, vreest dat Red Bull weer voor die verrassing kan komen te staan in China.
Voor het eerst sinds 2019 strijkt het Formule 1-circus weer neer in Shanghai, en ook voor het eerst met de 2022-auto's. 'Het is een circuit dat genadeloos is voor banden. De bandenslijtage is hoog, en dat komt deels door de ongelooflijke eerste bocht die maar doorgaat en doorgaat en doorgaat', begint Priestley in zijn video op zijn YouTube-kanaal. 'Dat zet voortdurend die linkervoorband onder druk, terwijl je heel hard aan het pushen bent aan het begin van de ronde. Je hangt en hangt in die bocht met alle grip die de band kan opbrengen en langzaam begint hij gewoon te oververhitten en te slijten', legt de voormalig monteur uit. 'Het is ook een zwaar circuit vanwege de vele tractiezones, dus dat zet de banden echt onder druk. De laatste keer dat we onverwacht hoge slijtage zagen was bij de Grand Prix van Australië en dat was er een waar Red Bull echt een beetje verrast werd, met name aan de voorkant.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ze hadden het niet echt onder controle dat weekend. Kunnen we daar meer van zien dit weekend in China?' vraagt Priestley zich af. 'Het gaat een interessante race worden omdat het ook een sprintweekend is met een iets ander format. De sprintkwalificatie, zoals het nu heet, in plaats van de oude Sprint Shootout. Geen idee waarom ze dat hebben gedaan, maar dat gebeurt dus op vrijdagmiddag', gaat de Brit verder. 'Dan gaan de auto's op vrijdag in Parc Fermé, wat de hele nacht geldig is. Dat is geweldig, want zo kunnen de teams 's nachts niet aan de auto's sleutelen. Op zaterdagochtend hebben we dan de sprintrace', gaat Priestley het schema bij langs.
Priestley voorspelt druk schema voor de teams
Een aantal coureurs, waaronder Max Verstappen, hebben al laten weten dat ze niet bepaald blij zijn met het eerste sprintweekend van het jaar in China. Ze hebben maar één uur om aan de baan te wennen, en daarna moeten de teams direct bezig om de auto voor de rest van het weekend af te stellen. De tweede Parc Fermé-periode geeft echter nog wel de tijd om wat aan te passen voordat de auto's de race ingaan. 'Na een verkort raceformat te hebben gedaan, met alle schade en slijtage die er mogelijk is gereden, moeten ze de auto snel ombouwen voor de kwalificatie en de hoofdrace. Dat wordt interessant voor de teams. Het wordt vooral heel druk, met name als je een moeilijke ochtend hebt gehad.'
Bij Williams doet teambaas James Vowles ongetwijfeld een schietgebedje dat zijn coureurs de auto's heel houden. De Britse renstal krijgt pas bij het raceweekend in Miami een extra chassis, en Alexander Albon heeft zijn auto in Australië en Japan afgeschreven. Haas gaat aan de auto van Kevin Magnussen wat updates introduceren. Een crash is dan ook zeer onwenselijk, want dan moeten ze terug naar het vorige spec, en dat levert hoogstwaarschijnlijk een pitstart op. 'Ik kan ieder geval niet wachten tot dit weekend. Het is echt een goed, traditioneel circuit waarvan ik denk dat we een heel duidelijk beeld zullen krijgen van wie waar staat qua prestaties van deze auto's', aldus Priestley.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties