Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko hoopt niet dat de Oostenrijkse renstal in China voor verrassingen komt te staan zoals tijdens de Grand Prix van Australië. Daar kampte Sergio Pérez met veel bandenslijtage en dus is Red Bull gewaarschuwd. Marko denkt dat het team wel beter weet hoe ze de situatie aan moet pakken, al wordt het in China wel een beetje gokken.
Max Verstappen en Pérez zijn tot nu toe drie keer met een één-tweetje over de finish gekomen. Alleen in Australië ging het mis, toen kampte Verstappen met een kapotte remklauw waardoor zijn race na vier rondes al ten einde kwam. Pérez had schade aan de vloer en veel last van bandenslijtage. Het ging dat weekend sowieso niet vlekkeloos bij Red Bull, aangezien de Oostenrijkse renstal tijdens de vrije trainingen al last had van balansproblemen. Daar hebben ze van geleerd, en dus ging het in Japan weer als vanouds. Nu staat de volgende uitdaging voor de deur: de terugkeer naar China en de sprintrace.
Het circuit van Shanghai is natuurlijk niet nieuw voor Red Bull, maar het is wel de eerste keer dat Verstappen en Pérez het Chinese asfalt betreden met de auto's van het 2022-reglement. In 2019 zijn ze er voor het laatst geweest. 'Ik hoop niet dat ons veel verrassingen staan te wachten zoals in Australië', zegt Marko tegenover Sky Sports. 'Daar was het asfalt zo agressief. We zaten er ook helemaal naast betreffende de bandenslijtage, en dat is waar we normaal in uitblinken', zegt de Oostenrijker. 'Dat zagen we bij Checo, dat we veel bandenslijtage hadden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
China een 'compleet nieuwe situatie'
Na vijf jaar keert de Formule 1 dus terug naar China, en dat direct met een sprintweekend. Voor sommige coureurs is het Shanghai International Circuit nog compleet nieuw, en geen enkel team heeft er gereden met de auto's van het huidige reglement. De sprintrace maakt het de teams sowieso moeilijker, direct in de vrije training moet er al gekeken worden naar de afstellingen voor de rest van het weekend.
Dit jaar hebben ze echter wel twee Parc Fermé-periodes, in de plaats van één, wat vorig jaar het geval was. 'Betreffende de bandenslijtage zou dat dus nog een verrassing kunnen zijn', gaat Marko verder. 'Maar ik denk dat we nu beter weten hoe we moeten reageren. Hoe dan ook is het (China, red.) een compleet nieuwe situatie voor vrijwel iedereen.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties