De bolide van McLaren is de laatste weken een veelbesproken onderwerp. Eerst werd de legaliteit van de voorvleugel in twijfel getrokken, maar de FIA gaf aan dat de voorvleugel van de MCL38 gewoon door alle tests is gekomen. Na de Grand Prix van Azerbeidzjan wordt er ook gekeken naar de achtervleugel, waarmee McLaren een interessant concept lijkt te hebben geïntroduceerd. F1Maximaal.nl duikt erin.
Al vroeg in het seizoen gaf Red Bull Racing aan dat de FIA eens moest kijken naar de voorvleugels van meerdere teams, waaronder McLaren. Naar het idee van de kampioensformatie zou de voorvleugel te veel flexen onder een bepaalde aerodynamische load. Een meer flexibele voorvleugel levert vanzelfsprekend meerdere voordelen op. Zo verbeteren flexi-wings de aerodynamische efficiëntie van de bolide en kan de voorvleugel bij lagere snelheden meer downforce genereren, wat de grip en bochtensnelheid verbetert. Bij hoge snelheden kan de vleugel 'platter' worden afgesteld om de drag te verminderen, wat meer topsnelheid oplevert.
Ook helpt de flexibiliteit van de voorvleugel om de balans van de auto te verbeteren en op bepaalde momenten en onder bepaalde omstandigheden de bandenslijtage te verminderen. De FIA heeft onderzoek gedaan naar de voorvleugel van McLaren, een statisch onderzoek weliswaar, en heeft vervolgens geconcludeerd dat er niets illegaals aan de vleugel te vinden was. Echter merkten sommigen op dat er in Bakoe ook iets bijzonders was met de achtervleugel, waarvan men ervan uit gaat dat ook te gaan zien in Singapore, tevens een stratencircuit.
Lees ook
Achtervleugel McLaren ligt onder vergrootglas FIA: 'We analyseren aanvullend bewijs uit Bakoe'
De 'Mini-DRS' van McLaren
Het is al een tijdje duidelijk dat McLaren de snelste auto van het veld heeft. Lando Norris moest in Azerbeidzjan vanaf P15 starten, maar reed bijna moeiteloos naar P4. Teamgenoot Oscar Piastri won de race. De camera op de auto van de Australiër, die de achterkant van de auto filmde, liet zien dat het bovenste element van de achtervleugel onder hoge snelheid doorboog. Het ontwerp deed een beetje denken aan de achtervleugelstructuur waarop de FIA sinds 2021 erg streng controleert, waarbij de achtervleugel vrijwel volledig doorbuigt om drag te verminderen. McLaren lijkt een achtervleugel te hebben ontworpen die hetzelfde effect bereikt, maar in mindere mate.
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
Alleen het bovenste element van de achtervleugel lijkt licht te kunnen draaien of flexen, waardoor er als het ware een soort 'mini-DRS' ontstaat, zonder echt DRS te gebruiken. McLaren lijkt op dit moment het enige team te zijn waarbij de opening tussen het 'hoofdvlak' van de vleugel en de DRS-klep aan de randen groter wordt wanneer de vleugel onder meer aerodynamische load komt te staan. Onder hoge snelheden was in Bakoe te zien dat de flap van de achtervleugel enigszins vervormde, wat de drag aanzienlijk verminderde.
Wat dit systeem betekende voor Bakoe en wat het kan betekenen voor Singapore
Op een stratencircuit als Bakoe met zeer lange rechte stukken, leverde dit een aanzienlijk voordeel op voor McLaren. Het systeem verminderde de luchtweerstand, verbeterde de topsnelheid, waardoor Piastri die ongelooflijke inhaalactie op Charles Leclerc kon doen, en het vervolgens voor Leclerc lastig werd om hem echt bij te benen. Door de opening tussen de vleugelelementen groter te maken bij hoge snelheden, kon McLaren profiteren van hogere topsnelheden zonder downforce te verliezen in de krappe bochten die het Baku City Circuit ook kent. Dit biedt een aerodynamisch voordeel zonder grote concessies te doen aan grip of de balans en stabiliteit van de auto.
De tekst gaat verder onder het Instagram-bericht.
Aangezien er dit weekend geracet wordt in Singapore, ook een stratencircuit, wordt er verwacht dat McLaren dit weekend weer met die vleugel zal rijden. Het Marina Bay Street Circuit heeft echter wel veel meer bochten en weinig lange rechte stukken, dus er zou gezegd kunnen worden dat het systeem van McLaren minder van invloed is dan op een hogesnelheidscircuit als Bakoe. In Singapore is de focus meer gericht op downforce en grip in de krappe bochten, dus een systeem dat de drag vermindert heeft hier minder impact. Echter, als McLaren erin slaagt om dit systeem effectief te gebruiken zonder veel downforce te verliezen, zou het nog steeds een klein voordeel kunnen bieden op de korte rechte stukken.
Is het legaal?
Dat is waarschijnlijk de vraag waarop iedereen graag antwoord zou willen hebben: is het legaal en heeft McLaren op het technische vlak iets geniaals gedaan, of is het een trucje en moet de FIA het zo snel mogelijk verbieden? Op dit moment is het nog niet duidelijk of het flexibele achtervleugelsysteem van McLaren legaal is. De FIA liet op donderdagochtend weten dat het bestuursorgaan de ontwikkeling van de flexibele onderdelen op alle auto's aan het monitoren is en als er iets niet in orde is, dat de teams de onderdelen dan absoluut aan moeten passen.
Tevens vermeldde de FIA dat, als alle flexibele onderdelen gewoon de tests doorstaan, dat ze er dan niets aan zullen doen. Voorafgaand aan Bakoe heeft de achtervleugel van McLaren overduidelijk alle tests doorstaan, dus het lijkt vrijwel zeker te zijn dat het systeem van McLaren gewoon legaal is. Hoe dan ook wordt er dus onderzoek gedaan, en is het nog even afwachten wat het uiteindelijke antwoord van het bestuursorgaan is.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties