Cruciale aanpassing hielp bij schadebeperking van Red Bull: 'Pas toen dat werd aangepast...' Formule 1
Formule 1

Cruciale aanpassing hielp bij schadebeperking van Red Bull: 'Pas toen dat werd aangepast...'

Cruciale aanpassing hielp bij schadebeperking van Red Bull: 'Pas toen dat werd aangepast...'

Het Duitse Auto, Motor und Sport vraagt zich af of er een mogelijkheid was geweest dat Ferrari Lando Norris uit had kunnen dagen. Het was vanaf het begin van de race duidelijk dat Red Bull Racing het tempo van de McLaren-bolide niet bij kon benen, en dat Max Verstappen als snel in niemandsland rondreed. Ferrari werd ook als favoriet aangewezen voor Singapore, maar voldeed niet aan de verwachtingen.

Norris plaatste op zaterdag al een hand op de zege op het Marina Bay Street Circuit toen de Brit de poleposition pakte met twee tienden voorsprong op Verstappen. Op zondag was een goede start cruciaal, en het lukte hem dan ook om als leider in de wedstrijd de eerste bocht uit te komen. Verstappen zag de McLaren-bolide al snel uit het zicht verdwijnen. Norris had voor de helft van de race al een voorsprong van meer dan twintig seconden. 'De Grand Prix van Singapore werd een machtsvertoon van McLaren', schrijft F1-journalist Tobi Grüner in de race-analyse van Auto, Motor und Sport.

'In ronde 53 had Norris 29,1 seconden voorsprong op Verstappen. Na twee schrikmomenten kreeg hij van het team de opdracht om het tempo te verlagen en de overwinning veilig te stellen', vervolgt Grüner. 'In ronde 29 raakte Norris met zijn voorvleugel de muur in bocht veertien door een remfout, en zestien ronden later raakte hij met de velg de muur in bocht tien', vervolgt hij. Hoe dan ook liep de auto geen serieuze schade op en kon hij zijn weg naar de zege voortzetten. Voor de fouten die hij maakte kreeg Norris echter wel veel kritiek na afloop van de race. Of hem dat wat deed, gezien hij de grootste bokaal mee naar huis mocht nemen, is nog maar de vraag.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren lando norris singapore gp zondag 2024
Norris won de Grand Prix van Singapore.

'In Austin hoopt Red Bull terug te slaan'

Voorafgaand aan het weekend was Red Bull al voorbereid op een lange, lastige race in de straten van Singapore. Verstappen was dan ook geen fan van de double header van stratencircuits die opeens na Monza was gepland, aangezien de Grand Prix van Azerbeidzjan van vroeg in het jaar naar september is verplaatst. 'Red Bull wist al voor het weekend dat Singapore alleen zou gaan om schadebeperking', schrijft de Duitser. 'Hobbelige stratencircuits liggen de RB20 niet. Pas toen de ophanging werd aangepast van hoog en zacht naar laag en hard, kon Verstappen strijden voor een podiumplaats.'

Onlangs werd dan ook gesuggereerd dat het probleem van Red Bull zat in de connectie tussen de ophanging en het chassis, en dat dat volledig uit balans was. In Singapore lijkt de Oostenrijkse renstal progressie te hebben geboekt. 'In Austin hoopt Red Bull terug te slaan met een grote updatepakket', vervolgt Grüner. 'McLaren heeft tevens aangekondigd na de herfstpauze direct met updates te komen. Horner gaf aan dat het gat groot is en dat het moeilijk zal zijn om McLaren nog in te halen. In deze vorm is McLaren volgens hem onverslaanbaar.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing max verstappen singapore gp zondag 2024 6
De RB20 krijgt in Austin een upgrade die hopelijk genoeg is om weer een keertje te winnen.

Kwalificatieresultaat deed Ferrari de das om

Volgens Stella kon McLaren vooral schitteren in de race nadat Ferrari een teleurstellende kwalificatiedag kende. Charles Leclerc en Carlos Sainz moesten vanaf de vijfde startrij starten, vanaf P9 en P10. Leclercs tijd werd verwijderd, Sainz crashte in de muur in Q3. 'Volgens teambaas Vasseur had Ferrari Verstappen kunnen verslaan als ze beter waren gestart', schrijft het Duitse medium. 'In Q3 nam het weekend echter een dramatische wending voor de Scuderia. Sainz crashte, Leclerc verloor zijn tijd door een fout in bocht één.' Daardoor had Ferrari een lange weg te gaan naar het podium op zondag.

Volgens Grüner ging het niet veel beter bij de heren van Mercedes op zondag. Met name Lewis Hamilton was niet tevreden met de gang van zaken. De intensiteit van de race zorgde ervoor dat Hamilton en George Russell na de race hun mediaverplichtingen oversloegen. 'Na de race heerste er een kater in het Mercedes-kamp. Beide coureurs moesten in een ijsbad om af te koelen. De prestatie van Mercedes was ook een koude douche. Na een goed verlopen kwalificatie ging het in de race bergafwaarts. Teambaas Toto Wolff gaf toe dat het een pijnlijke avond in Singapore was.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws