Mercedes kan verre van tevreden terugblikken op het raceweekend in Japan. De Silver Arrows bleven achter met het slechtste resultaat in meer dan een decennium in Suzuka en blijven het spoor bijster aangaande begrijpen van de W15. Volgens Martin Brundle, commentator bij Sky Sports F1, is het vooral 'erg zorgwekkend' dat de Duitse fabrikant geen verband ziet tussen hun data en de tegenvallende prestaties op het circuit.
George Russell eindigde zevende, Lewis Hamilton negende. Het zijn geen resultaten waar de coureurs, de fans en de bazen van Mercedes blij van worden. Waar juist het probleem zit, is ook nog niet volledig duidelijk. Het team gaf aan dat hun data en de resultaten in de windtunnel geen verband houden met wat de W15 op het circuit laat zien, en dat is volgens Brundle erg zorgwekkend. 'Ze moeten eerst en vooral hun auto begrijpen en dat is een grote zorg voor iedereen binnen het team', aldus Brundle in de meest recente aflevering van de Sky Sports F1 Podcast.
'Ze hebben heel veel slimme mensen in dienst, en hebben enorm veel middelen en een groot budget. Ik ga niet proberen te raden of speculeren wat er fout gaat, want als zij het zelf niet weten, weet ik het ook zeker niet.' De stelling van de ervaren Brundle, tevens voormalig F1-coureur, toont aan hoe moeilijk de W15 te begrijpen is. Dat zorgt ervoor dat Mercedes momenteel blijft steken op een teleurstellende vierde plaats in het constructeurskampioenschap, achter Red Bull Racing, Ferrari en McLaren, dat al het dubbele aantal punten telt van de Silver Arrows. Aston Martin zit hen dan weer op de hielen, en heeft slechts één punt minder.
'Ze slagen er maar niet in om de ground-effect-auto's te begrijpen. We bevinden ons nu in het derde seizoen met deze nieuwe reguleringen', vulde Brundle nog aan, die een tendens ziet bij het team uit Brackley. 'Ze beginnen aan het seizoen en denken dat ze een doorbraak hebben gevonden. We horen veel positieve dingen, maar dan begint hun auto te stuiteren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Chandhok: 'Wolff is een gefrustreerd man'
Teambaas Toto Wolff stelde na de race dat de eerste stint op de harde banden in Japan 'verschrikkelijk' was, maar gaf eveneens aan dat 'de auto sneller aan het worden is' en dat 'de prestaties beter zijn' dan het eindresultaat van de Grand Prix deed uitschijnen. Karun Chandhok, ook te gast in de podcast, had daar zijn twijfels bij en zocht een verklaring voor de uitspraken van de Oostenrijker. 'Toto maakte interessante opmerkingen, dus ben ik eens gaan kijken.'
'De hoogst geklasseerde Mercedes eindigde op 45 seconden van de winnaar (Max Verstappen, red.). Als we beide Red Bulls buiten beschouwing laten, zitten ze nog steeds 25 seconden achter de beste niet-Red Bull-auto. Dat is enorm veel tijdens een Grand Prix', aldus Chandhok, die nog verduidelijkte. 'In de eerste stint verloren ze elf seconden op vijftien ronden tijd op Carlos Sainz. Daarna verloren ze gemiddeld nog 0.6 seconden per rondje. Dat was dus iets beter, maar niet veel.'
'Dit zijn de uitspraken van een gefrustreerd man, die veel succes heeft gekend in het verleden en wederom een seizoen tegemoet gaat zonder de mogelijkheid om het kampioenschap te winnen. Dat is niet de standaard waaraan hij gewend is en die hij verwacht binnen het team.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties