Gezien de regenachtige omstandigheden op zaterdag, lastige momenten op het natte asfalt en coureurs die in de weg reden, begon het weekend in België enerverend genoeg. De coureurs hadden dan ook weer genoeg te melden op de boordradio. Max Verstappen pakte de poleposition en de communicatie tussen hem en race-ingenieur Gianpiero Lambiase was weer als vanouds. Van frustratie naar vreugde, F1Maximaal.nl zet zoals altijd de leukste boordradio's op een rijtje.
Na de gefrustreerde boordradio's van Verstappen in Hongarije stond de Nederlander vanaf de eerste meters op Spa vanzelfsprekend in de schijnwerpers. Diegenen die verwachtten dat hij verder zou gaan waar hij gebleven was betreffende zijn communicatie, kwamen er al gauw achter dat dat niet het geval was. Alles was weer koek en ei tussen Verstappen en Lambiase, die op donderdagavond een gesprek hebben gehad. De communicatie verliep dan ook rustig. 'Wat denk je dat onze timings zijn?' vroeg Lambiase, die waarschijnlijk het verkeerde knopje indrukte. 'Moet jij mij dat niet vertellen? Haha!' antwoordde Verstappen.
'Yep, sorry, Max', reageerde Lambiase. 'All good', aldus de Nederlander, die lekker in zijn vel leek te zitten tijdens de eerste vrije training. Hij oogde tevreden over de balans, maar hij had nog wel iets te melden: 'De auto voelt in de langzamere bochten een beetje rear limited aan.' Daarmee gaf hij aan wat last van overstuur te hebben. Red Bull ging aan de slag om dat op te lossen in VT2, toen ging Verstappen aan de slag met een achtervleugel die iets minder downforce genereerde dan die van VT1. 'Laat me weten als je binnen wilt komen voor een aanpassing aan de flap', verzocht Lambiase. Verstappen reed aan het begin van VT2 een paar runs en ging vervolgens over naar de long runs.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen was niet de enige die klaagde over overstuur op Spa-Francorchamps. Ook George Russell liet van zich horen over de achterkant van de auto. 'Ik heb echt totaal geen rear end', zei de Brit. 'De ene keer is het overstuur, dan is het onderstuur. Het is echt heel onvoorspelbaar', vulde Yuki Tsunoda aan. Teamgenoot Sergio Pérez liet weten dat hij ook moeite had met het insturen van de bochten. 'Onder alle snelheden, ik heb niet echt een gevoel van wat er gaande is', zei de Mexicaan. Lewis Hamilton had het ondertussen over het gestuiter waar hij mee kampte tijdens de trainingen.
Verstappen wordt in de weg gezeten: 'Hello, what the fuck?'
De vrije trainingen op vrijdag waren droog, maar op zaterdag regende het bijna de hele dag. Dat betekende dat andere afstellingen weer betere tijden op konden leveren. Red Bull ging terug naar de configuratie van VT1, met dus wat meer downforce. Verstappen was in Q1 direct al snel, maar werd ook gehinderd door een collega. 'Hello, what the fuck?' zei Verstappen, die moest uitwijken voor Guanyu Zhou. De Chinees heeft overigens een gridstraf gekregen van drie plekken voor impeding. Ondertussen veroorzaakte de regen meer kopzorgen, vooral betreffende de evolutie van de baan en of er nieuwe banden gehaald moesten worden.
De McLaren-pitmuur dacht dat het geen slecht idee was om even een pitstop te maken. 'Het is nu of nooit voor een nieuwe set', zei de ingenieur van Lando Norris. 'We denken dat we voor een nieuwe set moeten gaan.' Voor Norris was het geen probleem om even een pitstop te doen, dus hij kwam daarna ook binnen. Verstappen besloot Q1 en Q2 te overbruggen zonder een extra set intermediates te gebruiken. Die wilde hij bewaren voor Q3, want het kon nog wel eens harder gaan regenen. 'Er kan zwaardere regen komen over twee minuten', kreeg Oscar Piastri op dat moment te horen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen bedankt zijn monteurs uitgebreid
Het begon later inderdaad harder te regenen, maar daardoor ging Verstappen alleen maar harder rijden in Q2. In Q3 reed hij vervolgens nog twee rondes die goed genoeg waren voor de poleposition. Alleen tijdens zijn tweede ronde verbeterde hij zijn tijd niet. 'Dit was een geweldige sessie, goed gedaan!' zei Lambiase. 'We kijken uit naar zondag', vervolgde hij. Verstappen pakte natuurlijk wel de poleposition, maar zal op zondag vanwege een gridstraf vanaf P11 starten. 'Noemen we dat een pole, of niet?' grijnsde Verstappen. 'Goed gedaan, Max, dat was briljant, in alle sessies', loofde teambaas Christian Horner.
Pérez verrichtte ook goed werk tijdens de kwalificatie, hij wist de derde tijd te bemachtigen. Vanwege Verstappens straf mag hij de race dus vanaf P2 aanvangen. Hij kan nu een belangrijke rol spelen in het verdedigen en tegenhouden van de coureurs achter zich terwijl Verstappen een opmars zal proberen te voltooien. 'Checo staat ook op de eerste rij', zei Horner. 'We zullen zien wat we kunnen doen. Ik wil graag iedereen bedanken die zo hard gewerkt heeft. De auto voelde goed aan, bedankt daarvoor', sloot Verstappen af, die het harde werk van zijn monteurs prijst, die op vrijdagavond tot in de late uren bezig waren met zijn auto.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties