Verstappen heeft spijt van strategische keuze: 'Dat had ik liever anders gezien' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen heeft spijt van strategische keuze: 'Dat had ik liever anders gezien'

Verstappen heeft spijt van strategische keuze: 'Dat had ik liever anders gezien'

De eerste vrije training lijkt vaak niet al te belangrijk in the bigger picture tijdens een Formule 1-weekend, maar in werkelijkheid bepaalt dit vaak al de strategische keuzes tijdens de Grand Prix op zondag. Max Verstappen vreest dat zijn team een verkeerde keuze heeft gemaakt in de eerste minuten van de baantijd tijdens het weekend, en hoopt hier op zondag niet de prijs voor te gaan betalen.

Verstappen was uiterst dominant in de natte kwalificatiesessie op zijn favoriete circuit. Het leidde al vroeg in de kwalificatie weinig twijfel dat hij de snelste tijd zou gaan neerzetten in Q3. Dat gebeurde ook, maar voor het derde jaar op rij levert dit hem in de statistieken - die door Toto Wolff nauwgezet in de gaten gehouden worden op Wikipedia - geen poleposition op. 'Het was een prima dag, daar kun je niks op aanmerken, maar ik weet dat je dit niet kan meenemen naar de race', kaart Verstappen aan in gesprek met Viaplay.

Afstellingskeuzes

McLaren was afgelopen weken nog de favoriet, maar kwam in de kwalificatie niet sneller dan de vijfde en zesde plek. Dankzij de gridstraf van Verstappen schuift Norris op tot de vierde startplek, en Verstappen wijst ook op de sterke racesimulatie van de Brit. Hij verwacht McLaren dan ook gewoon vooraan in de race. 'We reden ook met wat meer vleugel dan McLaren, dus dan is het automatisch wat lastiger voor hen in de regen', stipt de 26-jarige aan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen vt2 vrijdag belgie 2024
Deze achtervleugel heeft Verstappen uiteindelijk gekozen.

Op vrijdag probeerde Verstappen twee verschillende achtervleugels. In de eerste sessie reed hij met opvallend veel downforce, waarna hij in de tweede sessie een achtervleugel uitprobeerde met minder neerwaartse druk. In VT1 domineerde Verstappen, en dat gevoel wilde hij meenemen. 'Een beetje zoals de eerste vrije training', zegt hij over de afstellingskeuzes. 'Dat voelde ook het beste aan bij mij. Daarmee waren we ook erg competitief, dus dan is het redelijk logisch om voor die keuze te gaan.'

Fout met de banden?

Aan het begin van de eerste vrije training maakte Verstappen indruk met de harde banden, terwijl de andere topteams openden met de mediumbanden. Het gevolg van die vrijdagskeuze is dat Red Bull in de race maar één set harde banden heeft. 'We hebben maar één setje harde banden, terwijl Ferrari, McLaren, en Mercedes er twee hebben. Dat had ik liever anders gezien, maar dat is nu eenmaal zo. Zo hebben we het gepland, en hopelijk is dat niet te slecht voor morgen.'

Verstappen heeft dus spijt van die keuze, en geeft daarmee ook aan dat de bandenslijtage op het opnieuw geasfalteerde circuit hoger dan verwacht is. De Limburger lijkt er dus op in te spelen dat hij richting een tweestopper lijkt te gaan. Als dat het geval is, heeft hij tweemaal de mediumbanden nodig, waarbij de concurrenten dus wel twee keer de harde band kunnen inzetten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws