Boordradio's VT2 | Verstappen: 'Er zit een tear-off vast in de linker achterwielophanging..' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT2 | Verstappen: 'Er zit een tear-off vast in de linker achterwielophanging..'

Boordradio's VT2 | Verstappen: 'Er zit een tear-off vast in de linker achterwielophanging..'

Tijdens de tweede vrije training voor de Grand Prix van Rusland gebeurde er een stuk meer dan gedurende de eerste sessie. Van een discussie met de FIA en ongelukken in de pitstraat naar een dramasessie voor Alfa Romeo, op alle gebieden zat het vol met spektakel. Natuurlijk waren de F1-coureurs er weer als de kippen bij om in het moment hun ongezouten mening te geven, en uiteraard liet Max Verstappen dit ook weer niet na.

De middagsessie werd geopend met een bericht van Red Bull Racing aan de wedstrijdleiding. Michael Masi overweegt om de kwalificatie van de Grand Prix van Rusland pas op zondagochtend te laten verrijden omdat er zware regenval verwacht wordt op zaterdag. Halverwege het gesprek werd pas meegeluisterd: 'De absolute intentie is om op zaterdag te kwalificeren, maar we moeten een reserveoptie hebben', aldus de wedstrijdleider.

Vanaf de Red Bull-pitmuur werd gereageerd: 'Onze voorspellingen geven aan dat kwalificeren wel mogelijk is, maar dan op zondag, kan dat kloppen?' Masi, die min of meer aangegeven heeft dat de oorspronkelijke kwalificatietijd eigenlijk al niet meer mogelijk is, meldde dat voorlopig het plan is om de kwalificatie nog steeds op zaterdag te verrijden: 'Onze voorspellingen zeggen zaterdagmiddag.' Reken dus maar op wat vertraging.

Actie bij Hamilton, Leclerc en Verstappen

Toen de sessie eenmaal op gang gekomen was, gebeurde er bij de rijders uiteraard ook weer voldoende. Allereerst zagen we Lewis Hamilton die zijn jackman lanceerde door te hard richting zijn pitstop-positie te rijden. 'Magic, sorry daarvoor..', zei hij meteen na het incident. Hij had dus last van hetzelfde probleem als hij kende tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan, waar hij per ongeluk de rembalans van de auto volledig naar voren had gezet. 'Alles oké', verzekerde ingenieur Peter Bonnington hem.

Charles Leclerc kende geen vlekkeloze eerste vrije training en ook gedurende de tweede sessie viel er zeker progressie te boeken. 'De banden voelen heel vreemd aan', meldde de Monegask halverwege de sessie. Net zoals met zijn probleem in de eerste vrije training werd gedurende de sessie niet duidelijk wat er nou precies aan de hand was. Wel is het duidelijk dat Leclerc, die samen met Verstappen start vanaf de achterste startrij, nog niet helemaal lekker in zijn vel zit in Rusland.

Verstappen moest ook een ongewenste pitstop maken gedurende de middagsessie op Sochi Autodrom. 'Er zit een tear-off vast in de linker achterwielophanging. Kan ik stoppen?' Een tear-off is een stukje plastic dat op het vizier van de coureur zit. Wanneer dit plastic beschadigd is, belemmert dat het zich van de coureurs. Dit plastic trekken ze dus van het vizier af en laten ze achter op het circuit. De Nederlander ervoer blijkbaar aerodynamische gevolgen van het stukje plastic, waardoor hij even moest stoppen.

Rommel bij Alfa Romeo

Alfa Romeo kende in Rusland 's middags een rommelige sessie. Allereerst wist Antonio Giovinazzi zijn bolide niet uit de muur te houden na in bocht 8 de controle over het stuur te verliezen. Met een vernielde achterkant poogde hij de pitstraat nog te halen, wat hem vervolgens door zijn ingenieur afgeraden werd: 'Stop de auto, stop de auto. We zijn onderdelen aan het verliezen, stop de auto.' Losse stukken achtervleugel cirkelde rond totdat hij zijn auto aan de zijkant zette.

Teamgenoot Kimi Raikkonen hoorden we ook via de boordradio. Tijdens de rode vlag die de andere Alfa Romeo-rijder had veroorzaakt, klaagde hij over iets pijnlijks in zijn oog: 'Ik heb nog steeds iets in mijn oog, het zit er al sinds de eerste vrije training.' Bij Sky Sports F1 zaten ervaringsdeskundigen Anthony Davidson en Karun Chandhok die vermoedden dat het een stukje carbon was. Zelf hebben ze dat ook eens gehad, gaven ze aan.

Verstappen mist topsnelheid, Gasly mist een voorvleugel

In de slotfase van de sessie kwam een verontrustend bericht vanuit de cockpit van Verstappen. Hij zat vast achter een Williams en stelde dat het onmogelijk was om zijn RB16B naast de bolide van Britse makelij te zetten: 'Onmogelijk om erlangs te komen met mijn topsnelheid.' Nu de Limburger wegens een motorwissel achteraan moet starten, is hij gedwongen tot een inhaalrace. Daarvoor moeten de inhaalmogelijkheden wel gemakkelijk komen.

In de laatste minuten van de tweede vrije training nam Gasly in bocht 2 iets te veel kerb mee. De voorvleugel van de Fransman liet zonder al te veel moeite los, waarna hij zijn team informeerde: 'Oké, ik heb de kerb genomen en er is iets kapot.' De reactie van Gasly was wel heel genuanceerd, doorgaans raken F1-coureurs vrijwel alle neerwaartse druk aan de voorkant kwijt als ze geen voorvleugel meer hebben.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws