Karun Chandhok en Johnny Herbert denken dat Red Bull Racing een verstandige keuze gemaakt heeft met het introduceren van de vierde Honda-motor van Max Verstappen. Door de introductie van die extra motor moet de Nederlander de Grand Prix van Rusland van de laatste startrij beginnen, maar met deze beslissing stelt Red Bull zichzelf wel in een hele comfortabele positie voor de rest van het jaar. De Sky Sports F1-analisten gaat in op de keuze van de Oostenrijkse renstal.
'Red Bull is zich heel erg bewust van de hoeveelheid meters die ze maken met de motoren. Ze hebben Monza twee weken geleden natuurlijk niet uitgereden, dus die krachtbron heeft nog meer leven in zich', zo opent Chandhok, die daarmee aan wil geven dat ook de als derde geïntroduceerde motor nog enkele races mee zal kunnen gaan. Op het kracht intensieve Italiaanse asfalt hoefde de motor immers maar een halve race te leveren.
Door de motor dit weekend te introduceren besparen ze bovendien ook op de nieuwe krachtbron veel meters, als ze deze in Rusland al willen gebruiken. Chandhok: 'Door morgen niet deel te nemen aan de kwalificatie, en vermoedelijk ook in de derde vrije training weinig meters te maken, besparen ze zichzelf kilometers voor later in dit seizoen.' Met nog zeven races te gaan kunnen ze dus tijdens vrijwel elke race gebruik maken van relatief nieuw materiaal.
Schadebeperking voor Verstappen
Waarom is dit een intelligente keuze van het team van de Nederlander? De overwinning lijkt in Zuid-Rusland sowieso al niet echt een optie. Zodoende gooit het team weinig punten weg wanneer ze Verstappen een inhaalrace naar P3 laten rijden. 'Na de eerste vrije training leek het erop dat Mercedes heel erg sterk oogt in Sochi', zag de analist. 'Dit is dus een hele belangrijke keuze van Red Bull.'
'In een normale race liggen er hier 15 punten voor het oprapen voor Verstappen. Nu hij vanaf de achterkant van de grid start, is er nog steeds een goede kans dat hij 15 punten meeneemt. Waarom zou je die straf dan niet hier nemen?', vraagt hij zich af. Weet Verstappen zich een weg te banen naar P3 dan verliest hij effectief geen potentiële punten ten opzichte van titelrivaal Lewis Hamilton, terwijl Red Bull met de gridstraf ook nog eens de gridstraf van drie posities neutraliseert die Verstappen kreeg na het incident in Monza.
Herbert ziet lange termijnvoordelen Red Bull
Ook Herbert is het eens met de strategische wissel van het team uit Milton Keynes. Als er een wissel plaats moet vinden, dan maar op Sochi, stelt hij: 'Dit circuit staat inhalen namelijk toe. De pace van Verstappen is goed als het circuit droog blijft. Daarom moesten ze die wissel hier doorvoeren. De snelheid van de Mercedessen ligt heel erg hoog dus de eerste startrij was het sowieso niet geworden. Dit is nu even vervelend voor hem, maar op termijn heb je er heel veel aan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties