Boordradio's GP Qatar | Frustratie over de boordradio: 'Waarom zou je dat willen doen?' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Qatar | Frustratie over de boordradio: 'Waarom zou je dat willen doen?'

Boordradio's GP Qatar | Frustratie over de boordradio: 'Waarom zou je dat willen doen?'

In Qatar won Max Verstappen een dag na het veroveren van zijn derde wereldtitel alweer zijn volgende Grand Prix. De Nederlander kwam geen moment onder druk te staan, en hield zich uitstekend staande terwijl veel collega's het lastig hadden met de track limits en de hitte. Lewis Hamilton viel al in de openingsronde uit na een clash met teamgenoot George Russell en dus was er geen gebrek aan spraakmakend boordradio-verkeer. F1Maximaal zet de leukste boordradio's van de Grand Prix van Qatar 2023 op een rijtje.

Hamilton staat erom bekend dat hij de strategie van zijn team wel eens in twijfel wil trekken, maar in Qatar klaagde de 38-jarige Brit zelfs al voor de start van de race over zijn bandenkeuze. 'Ik ben een sitting duck voor de anderen', vreesde Hamilton, nadat hij ontdekte dat hij als enige in de top acht op de zachte banden stond. Lang gingen die zachte banden niet mee, want zo'n minuut later stond zijn W14 al in de grindbak. 'Laat ons weten of je oké bent', luidde het verzoek aan Hamilton. 'Ja, ik werd uitgeschakeld door mijn eigen teamgenoot.'

Russell rijdt sterke inhaalrace

Na het zien van de televisiebeelden veranderde Hamilton van mening en nam hij alsnog de schuld op zich. Russell was in eerste instantie ook in de veronderstelling dat hij de schuldige was. 'Het spijt me, ik keek niet eens achter me. Ik keek alleen vooruit en hij kwam uit het niets', deelde 25-jarige Engelsman.

Even later meldde hij zich opnieuw: 'Ik weet niet wat ik moet zeggen, eerlijk gezegd. Ik heb net de herhaling op de televisieschermen gezien. Ik kon niks doen, ik kwam in een sandwich terecht.' Teambaas Toto Wolff richtte zich vervolgens zelf tot zijn coureur. 'George, laten we nu gewoon weer gaan racen. Laten we het maximale eruit zien te halen.' Dat deed Russell, aangezien hij uiteindelijk nog als vierde wist te finishen.

Groot contrast bij Red Bull Racing

Verstappen bracht de race onbedreigd aan de leiding door, en maximaliseerde zijn toegestane stintlengtes. 'Oké Max, dit is je laatste ronde. We stoppen deze ronde', kreeg hij na zeventien ronden te horen van Gianpiero Lambiase. Dat Verstappen niet op maximale snelheid rondreed werd even later wel duidelijk toen Lambiase zich opnieuw meldde. 'Laten we de snelheid voorzichtig wat verhogen.' Verstappen vroeg om opheldering, waarop Lambiase uitlegde: 'Je kan vanaf nu een beetje sneller rijden, maar wel op een manier waarop we het kunnen volhouden.'

In de tweede helft van de race kwam Verstappen teamgenoot Sergio Pérez tegen, die op een ronde achterstand gezet werd en het heel lastig had met de track limits. 'Dat is een tweede vijfsecondenstraf vanwege track limits', kreeg hij dan ook te horen. 'Dit doet ons pijn in onze race.' Uiteindelijk werd Pérez nog een derde keer bestraft na het vallen van de vlag, waardoor hij tot achter Zhou Guanyu terugviel naar de tiende plek.

Hitte eist zijn tol

Naast de witte lijnen vormde de hoge temperaturen en luchtvochtigheid een groot probleem voor de coureurs. Veteraan Fernando Alonso kreeg het warm onder zijn zitvlak: 'Het stoeltje is brandend heet, man. Is er iets dat we kunnen doen bij de pitstop? Water over me heen gooien bijvoorbeeld?' Zijn engineer moest Alonso teleurstellen: water in de auto gooien is niet toegestaan vanwege de gewichtslimieten, en dus bleef Alonso het de hele race warm houden.

De Spanjaard finishte wel nog als zesde, maar achter hem waren er coureurs die het zwaarder hadden. Zo bekende Logan Sargeant in Singapore dat hij tijdens een race nooit drinkt; geen verstandige keuze in Qatar. 'Ik voel me helemaal niet goed', zei hij dan ook na 35 ronden, waarop teambaas James Vowles zijn gezond verstand gebruikte: 'Logan, je hebt dapper gevochten vandaag, maar kom de pitstraat in, en dan stoppen we.' Zo simpeltjes wilde Sargeant zelf niet opgeven: 'Ik beloof je dat ik dit kan doen. Je hebt mijn woord.'

De debutant kon zijn woord niet houden, want zes ronden later gaf hij het toch op: 'Ik voel me niet goed, man.' Zijn race-ingenieur maande Sargeant nogmaals aan dat stoppen een optie was: 'Ga je uitvallen? Het is jouw keuze. Jij bepaalt of je wil stoppen of niet. Het is geen schande om te stoppen als je je onwel voelt.' De Amerikaanse coureur trok daarna zijn conclusies: 'Ja, ik moet stoppen. Sorry hiervoor, argh!'

Norris krijgt teamorders

Nadat de beide McLaren-coureurs in de kwalificatie op vrijdag hun snelste rondetijden moesten inleveren, begonnen Oscar Piastri en Lando Norris vanaf P6 en P10 aan inhaalraces. Uiteindelijk eindigden de beide jonkies op de tweede en de derde plek, waarbij Norris inliep op zijn jongere teamgenoot. Bij een inhaalactie op Piastri had Norris voor een herhaling van het podium uit Japan kunnen zorgen.

Dat gebeurde echter niet, omdat Norris slecht nieuws kreeg van het team: 'We gaan onze posities aanhouden, breng de auto naar de finish', hoorde Norris tot zijn verbazing. 'Waarom zou je dat willen doen? We hebben een grote voorsprong, en ik ben duidelijk veel sneller.' McLaren probeerde haar coureur vervolgens tot rust te manen: 'Lando, dat zien we, en dat weten we, dat doet er niet toe. We maken ons een beetje zorgen over Russell, hij rijdt 13,4 seconden voor ons. We denken dat hij misschien een zachte band zal gebruiken aan het einde van de race en dan snel is.'

De Mercedes-coureur moest zelfs wel zachte banden gebruiken, aangezien hij alle setjes mediumbanden en harde banden al gebruikt had. Norris was het echter niet eens met zijn team: 'Haha, ja precies, je maakt je zorgen over hem', zo bedoelde Norris dat hij dan beter sneller kon rijden om onder de druk van Russell uit te komen.

Verstappen zegeviert

Voor de twee McLaren-coureurs was het Verstappen die zijn veertiende zege van het seizoen pakte. 'Goed gedaan, Max. Sterk gereden, en goed gemanaged', oordeelde Lambiase. Teambaas Christian Horner sloot zich bij deze woorden aan. 'Goed gedaan, Max. Zoals GP (Lambiase, red.) al zei, heb je sterk gereden. We wilden ons aan het einde wapenen tegen alle scenario's, dus geweldig gereden!' Verstappen zelf was uiteraard ook blij met de winst. 'Ja, dat was een goede overwinning. Ze kwamen nog gevaarlijk dichtbij in die laatste stint, maar de snelheid was oké. Weer een overwinning, dat is ongelofelijk!' Horner verblijdde zijn coureur vervolgens nog met het nieuws dat hij ook de snelste ronde te pakken had.

Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws