Max Verstappen werd in Qatar voor de derde keer wereldkampioen en won een bijzondere Grand Prix, waarin de coureurs te maken kregen met een maximale stintlengte van achttien ronden, vanwege zorgen om het Pirelli-rubber. Verder regende het, vooral bij Sergio Pérez, straffen vanwege het overschrijden van de witte lijnen, leverde de sprintrace een nieuwe winnaar op, en viel Lewis Hamilton uit na een botsing met teamgenoot George Russell. Meer dan voldoende dus om over na te praten met redacteur Shanna Lutgert.
Heb je je vermaakt met de maximale stintlengte en al het gereken dat daarbij kwam kijken, of vond je het juist een afgang?
'Ik zit er een beetje tussenin. Ik denk dat het wel een spannendere race opleverde dan wanneer die regels er niet waren geweest, maar ik vond het hier en daar wel wat verwarrend, met name omdat sommige coureurs op gebruikte banden startten en de stintlengtes daardoor nog korter waren. Het dwong de strategen wel om extra na te denken, met name toen die safetycar kwam. Het is dan zonder maximale stintlengte verleidelijk om naar binnen te gaan, maar hier was het eerst even rekenen of het wel een voordeel opleverde.'
'Hoe dan ook bewees Red Bull opnieuw dat ze ook strategisch oppermachtig zijn, en zo’n regel met maximale stintlengtes en dus een verplichte driestopper hen niet af kan leiden. Andere teams konden er duidelijk ook van profiteren, dus om een mix van teams in de top tien te zien vond ik positief.'
Hoe denk je dat de FIA en de circuits het probleem omtrent de track limits het beste kunnen aanpakken?
'Een grindbak of een muur straft de coureurs het hardste af. Vanzelfsprekend kan niet op alle circuits een muur geplaatst worden, dus ik zou gaan voor een grindbak in plaats van de grote uitloopstroken die Qatar, net als Oostenrijk, kent. Grotere kerbs of gladde verf is eventueel ook een optie, mits het dat niet te onveilig maakt, en dan doel ik met name op de kerbs die de auto’s kunnen lanceren. Ik vind in ieder geval dat ze het probleem met de track limits aan moeten pakken, want dat gedoe met die straffen dit weekend vond ik irritant worden.'
Verstappen is nu een drievoudig wereldkampioen. Durf jij hem te vergelijken met coureurs als Hamilton, Schumacher, of Senna?
'Ik durf hem wel met Hamilton te vergelijken, aangezien zij allebei in het huidige tijdperk van de Formule 1 racen en ook al tegen elkaar hebben geracet. Qua mentaliteit denk ik zeker dat hij vergelijkbaar is met Schumacher en Senna. In het racen denk ik zeker dat hij trekjes van de twee F1-legendes laat zien. Ik heb geen woorden meer, oranje bril of niet, om te beschrijven hoe fenomenaal Verstappen is.'
'Schumacher en Senna reden echter in een ander tijdperk, iets wat Verstappen zelf ook regelmatig aanstipte. Wat dat betreft twijfel ik af en toe of het eerlijk is om hen met Verstappen te vergelijken. Maar qua kaliber, vaardigheden, mentaliteit en gewoon een killer zijn op de baan, denk ik dat hij op gelijke hoogte staat met de drie genoemde wereldkampioenen.'
Denk je dat Toto Wolff dit brandje weet te blussen bij Mercedes, of dat dit het begin is van een nieuwe strijd bij Mercedes?
'Dit incident zat eraan te komen en was al een paar races aan het broeien bij de Duitse renstal. Dat was in Japan te merken door de manier waarop de twee aan het bakkeleien waren op de boordradio. Toen greep Wolff vanaf een afstand in. Ik denk wel dat Wolff altijd het laatste woord heeft, maar op dit moment is er naar mijn idee geen duidelijke eerste en tweede rijder binnen Mercedes. Ik vraag me af of ze daarin maatregelen willen nemen en of ze Russell en Hamilton vrij willen laten racen.'
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ik heb het gevoel dat Mercedes hen niet helemaal los durft te laten en bang is voor een uiteindelijke explosie. Op dit moment wordt dat alleen maar gevoed door teamorders in te zetten, zoals in Japan gebeurde. Ik vraag me af wat er was gebeurd als Hamilton Russell gewoon voorbij was gegaan in Qatar en hoe het was gelopen als ze qua pace opnieuw aan elkaar gewaagd waren.'
Lees ook
Hamilton veroorzaakt Mercedes-clash en valt uit bij de start, geeft Russell de schuld
Hamilton stelt mening bij: 'Het was waarschijnlijk een race-incident'
Is de positie van Sergio Pérez bij Red Bull Racing nog wel houdbaar? Hoeveel is zijn 2024-contract waard met de huidige prestaties?
'Deze twee raceweekenden, in Qatar en Japan, vond ik ronduit dramatisch en eigenlijk een schandalige vertoning. Ik snap niet waarom Horner nog zo aardig is tegen Pérez, want de twee laatste weekenden van Pérez vond ik Red Bull-coureur onwaardig. Pérez moet zich al sinds voor de zomerstop herpakken en een knop omzetten, maar dat is nog steeds niet gebeurd en ik denk dat het ook niet meer gaat gebeuren. Deze mentale blokkade gaat Red Bull, en Pérez zelf, niets meer opleveren.'
Heeft Russell meer te verduren gekregen tijdens de race dan Pérez en hoe verhouden hun prestaties zich?
'Ik denk dat Russell meer te verduren kreeg, inderdaad. Hamilton maakte een fout en die kwam Mercedes duur te staan. Russell had ten eerste al geluk dat hij nog door kon rijden en dat de schade niet zo groot was. Vervolgens kwam hij achteraan terecht. Hij sneed zijn weg door het veld en deed dat op een geduldige, foutloze manier.'
'Bij Pérez leek er een soort kortsluiting op te treden waardoor hij de ene penalty naar de andere voor track limits aan de broek kreeg. Russell herpakte zich na een rommelige start waar hij slachtoffer van was, en wist er het maximale uit te halen. Pérez was wederom slachtoffer van zichzelf, en eindigde daardoor mijlenver achter Russell en bijna een ronde achter zijn teamgenoot.'
Als je vrije keuze had, en niet met contractuele situaties rekening zou hoeven houden, wie zou je dan naast Verstappen zetten?
'Als ik Horner was, had ik per direct geprobeerd om Lando Norris of Oscar Piastri los te weken bij McLaren. Ik denk dat zij op dit moment een ontzettend sterk duo vormen. Of ze op gelijke hoogte zijn met Verstappen, dat weet ik nog niet, maar de McLaren-coureurs lieten dit weekend opnieuw zien wat ze waard zijn. Piastri ben ik het meeste van onder de indruk. Hij presteert stabiel, hij is snel, en doet het goed tegenover zijn meer ervaren teamgenoot. Ik denk dat de stijgende lijn van McLaren op het goede moment kwam voor de Australiër, en dat hij eerst kon wennen aan de auto, om vervolgens er als een raket vandoor te gaan.'
Hoe verhoudt het debuutseizoen van Piastri zich tot het debuutseizoen van Verstappen bij Toro Rosso in 2015?
'Een goede vraag, al vind ik die twee debuutseizoenen niet helemaal vergelijkbaar. Beide debuutseizoenen waren natuurlijk opvallend, want beide coureurs lieten direct zien uit welk racehout ze zijn gesneden. McLaren heeft zich nu echter opgewerkt naar min of meer het tweede team, op andere circuits het derde team, en daardoor pakken ze podiums. Daar was Toro Rosso in 2015 niet toe in staat.'
'Ik denk dat Verstappen vanaf zijn debuutseizoen wat besluitvaardiger was. Daarbij denk ik aan Singapore 2015 bijvoorbeeld, terwijl Piastri niet echt in discussie gaat op de boordradio als Norris vindt dat hij sneller is, of als het team wat deelt over de strategie. Verstappen was direct wat mondiger. Verstappen en Piastri tonen wel dezelfde vorm van gedrevenheid en motivatie, en ook qua kritiek op eigen prestaties.'
Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties