Update | Maximale stintlengte opgelegd, minimaal drie pitstops in de Grand Prix Formule 1
Formule 1

Update | Maximale stintlengte opgelegd, minimaal drie pitstops in de Grand Prix

Update | Maximale stintlengte opgelegd, minimaal drie pitstops in de Grand Prix

De FIA heeft enkele aanpassingen gedaan qua track limits in bocht 12 en 13 van het Losail International Circuit. Dit betekent dat de Sprint Shootout, die gepland stond voor 15:00u Nederlandse tijd, twintig minuten later van start gaat. Dit komt allemaal omdat de banden het zwaar hebben op het Losail International Circuit, waardoor er na de sprintrace een intensieve analyse wordt gedaan door Pirelli en de FIA. Mogelijk wordt de Grand Prix een verplichte driestopper.

De coureurs krijgen om 15:00u Nederlandse tijd tien minuten om de baan opnieuw te verkennen. Hierdoor wordt de kwalificatie voor de sprintrace pas om 15:20u afgetrapt. Dit heeft allemaal te maken met de banden die het lastig hebben op het nieuwe asfalt van het Losail International Circuit en de nieuwe kerbs die zijn aangelegd. Twee jaar geleden, toen de Grand Prix van Qatar voor het eerst werd verreden, waren er ook al problemen met de banden. Zo waren er meerdere lekke banden en moest bijvoorbeeld Valtteri Bottas zijn race staken.

Maximale stintlengtes een optie

De FIA denkt dat de huidige banden het niet langer dan twintig ronden vol zullen houden op het circuit. Als het om gebruikte banden gaat, dan wordt een levensduur van 22 ronden verwacht. De FIA gaat daarom ook samen met Pirelli de data van de sprintrace, die zelf negentien ronden duurt, grondig analyseren. De banden zouden nu vooral slijten door de nieuwe kerbs die zijn aangelegd op het circuit. Deze kerbs werden juist aangelegd naar aanleiding van de bandenproblemen 2021.

Mochten Pirelli en de FIA concluderen dat de situatie onveranderd is na de sprintrace, dan zal er over worden gegaan op maatregelen. Dan kan het bestuursorgaan ervoor kiezen om maximale stintlengtes in te voeren. Dat betekent dat coureurs niet langer dan een bepaald aantal ronden op dezelfde banden mogen rijden. Dat zou naar alle waarschijnlijkheid betekenen dat de Grand Prix van Qatar een driestopper zal zijn, terwijl het tijdens de meeste races dit jaar voldoende was om maar één keer naar binnen te komen.

Update 14:20u (08/10) | Maximale stintlengte opgelegd, minimaal drie pitstops in de Grand Prix

De kogel is door de kerk: de FIA legt de coureurs een maximale stintlengte op van achttien ronden. Met een raceafstand van 57 ronden betekent dit dat de coureurs minimaal drie keer voorzien moeten worden van nieuw rubber tijdens de Grand Prix van Qatar.

De FIA nam dit besluit omdat Pirelli op vrijdagavond schade aan de banden ontdekte. Na aanpassingen aan de kerbstones werd de situatie opnieuw geëvalueerd, maar klaarblijkelijk is er onvoldoende vertrouwen om coureurs meer ronden op een set banden te laten afleggen. De coureurs hebben geen rechtstreekse verplichting tot drie stops, dus als de race vanwege een rode vlag ingekort wordt, zou het mogelijk zijn om de race met minder stops uit te rijden.

In het onderstaande overzicht is te zien dat alle topcoureurs nog een nieuwe set harde banden en een nieuwe set mediumbanden hebben. Met minimaal vier stints zullen ze dus minimaal tweemaal gebruik moeten maken van gebruikte banden, waarbij de mediums vermoedelijk de voorkeur krijgen. Sergio Pérez, Carlos Sainz, en Lewis Hamilton hebben ook nog een set verse banden. In de achterhoede kunnen coureurs als Alexander Albon profiteren van de ingreep. De Britse Thai heeft twee sets nieuwe harde banden, en twee sets nieuwe mediumbanden.

Verstappen kan dit weekend in Qatar zijn 49e Grand Prix-zege pakken! Ook wedden op F1? Registreer nu bij JACKS en ontvang 60 euro aan free bets! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

1 claps
1 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws