Blog Spanje dag 3: Monteur veroorzaakt vleugelschade in de paddock, brand bij McLaren Formule 1
Formule 1

Blog Spanje dag 3: Monteur veroorzaakt vleugelschade in de paddock, brand bij McLaren

Blog Spanje dag 3: Monteur veroorzaakt vleugelschade in de paddock, brand bij McLaren

Zaterdag was voor mij dag 3 in Spanje, en op de kwalificatiedag nam de drukte beetje bij beetje toe in de paddock. Analisten en coureurs hadden duidelijk een strakker schema dan op de vrijdag, maar toch was er nog meer dan genoeg actie in de paddock, met onder meer een flinke brand bij het Britse McLaren.

Na een late avond op vrijdag, waarbij ik net op tijd thuis was om het Nederlands elftal te kunnen volgen, begon de reis naar het circuit alweer om zeven uur 's ochtends. Ditmaal vergezeld door twee Spaanse fans, die zich na de vrijdagactie meldden bij 'mijn' Airbnb. Fernando Alonso of Carlos Sainz, vroeg ik nog: Alonso was het duidelijke antwoord. Dat Carlos Sainz niet vergeten was, bleek de ochtend daarna, toen één van beide heren uitgerust was in een Ferrari-shirt van Sainz - binnenkort in de uitverkoop - en een oud Ferrari-petje van Alonso.

Op de tribunes was ook duidelijk te zien dat Alonso in Spanje nog steeds zeer geliefd is. De bijna 43-jarige coureur won elf jaar geleden in zijn thuisland zijn vooralsnog laatste Grand Prix, maar op de hoofdtribune regende het groene Aston Martin-shirtjes. Opvallend genoeg was McLaren ook zeer goed vertegenwoordigd, al zullen enkele shirtjes overblijfselen zijn uit Sainz' McLaren-periode. Toen de Spanjaard in VT3 de snelste tijd liet noteren, klonk dan ook gejuich vanaf de tribunes.

Vleugelschade

Het eerste incident was al in de vroege ochtend te melden in de Formule 3-paddock. Ik gebruik wel het woord 'paddock', maar het zijn toch vooral een paar vrachtwagens en luxe tenten op een parkeerplaats. De luxe en glamour die je in de Formule 1 terugziet met enorme motorhomes, is in de opstapklassen niet te ontdekken. Dat betekent dat de auto's voor de sessies eerst door de monteurs naar de pitstraat geduwd moeten worden.

Eén Formule 3-monteur van AIX Racing was verantwoordelijk voor het verplaatsen van een rek met drie voorvleugels. Een coördinatievermogen die bij een Formule 1-coureur levensgevaarlijke situaties zou opleveren leidde er echter toe dat de beste man met de voorvleugels tegen een betonnen voet van een hek aanreed. De schade leek beperkt te zijn op het eerste gezicht, maar de coureurs gingen op zaterdag in ieder geval niet op weg naar een topresultaat. Kopman Nikita Bedrin viel uit, Joshua Dufek eindigde zeventiende, en Tasanapol Inthraphuvasak - een hele mond vol - kwam als 25e over de streep.

Verschoor

Bij het Formule 3-team van Trident verliep het niet veel beter. Teamgenoten Santiago Ramos en Sami Meguetounif crashten in hun strijd voor P1. In de Formule 2-tak van het team kende Richard Verschoor ook een lastige race na opnieuw tegenslag in de kwalificatie. Voor die race liep ik nog even bij Trident langs, met de vraag of het mogelijk is om Verschoor nog ergens te spreken dit weekend. De 23-jarige zat in de vrachtwagen van het team en kwam enkele seconden later naar buiten gewandeld voor een interview.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

richard verschoor 2024 monaco
Richard Verschoor pakte poleposition in Monaco.

In dat interview, of beter gezegd gesprek, maakte Verschoor een sterke indruk. Het wordt al snel duidelijk dat de volwassen Verschoor een contrast vormt met veel van zijn concurrenten. De Nederlander heeft geen manager, en legde ook uit waarom dat zo is, en hoe druk hij het heeft met het onderhouden van contacten met 27 partners, om zijn race-carrière te financieren. Verschoor vertelde daarnaast uiteraard over zijn seizoen, de vele tegenslagen die hij afgelopen seizoen kende, over Red Bull, en over zijn toekomst. Meer daarover volgt komende week op de website.

Drukte in de Formule 1-paddock

In de Formule 1-paddock waren de meeste coureurs wat eerder aanwezig dan op vrijdag. Verstappen meldde zich om 10:23 uur, met beide mannen van Haas in zijn slipstream. Nico Hülkenberg en Kevin Magnussen liepen nagenoeg gelijktijdig met Verstappen naar binnen. Thuisheld Fernando Alonso was er toen al een tijdje, waarbij de ervaren coureur weinig tijd vrijmaakte voor zijn fans, en in een rechte lijn naar zijn motorhome liep. Sergio Pérez, eveneens mateloos populair hier, kwam via een zij-ingang binnen, niet veel later dan Alonso, waardoor de Mexicaan met slechts een enkele selfie het Red Bull-motorhome kon bereiken.

In de Formule 1-paddock zelf was het merkbaar dat het nu een belangrijkere dag was. Kopstukken gingen rechtstreeks van A naar B, en stopten niet meer snel om hier en daar een praatje te maken. Christian Horner maakte nog wel even tijd voor wat foto's en handtekeningen, maar Verstappen zette strategisch een sprintje in bij het doorkruisen van de paddock - voordat de fans hem op het oog hadden, was de Limburger alweer buiten bereik.

Verder was het hoofdverhaal van de dag in de paddock wel de flinke brand bij McLaren. Rond de derde vrije training ging het mis bij de Britse renstal. Enkele uren later was nog steeds de helft van de paddock afgezet vanwege de brand bij McLaren. Achter het lint stonden vier brandweerauto's in de paddock. Op het circuit ging de MCL38 overigens ook als de brandweer. Lando Norris was in de derde vrije training al snel op mediumbanden, en ging daarna ook op de zachte banden de strijd aan met de andere mannen uit de top vier van het kampioenschap: Max Verstappen, Carlos Sainz, en Charles Leclerc.

Kwalificatie met nieuw koningskoppel

Dit waren dan ook de vier mannen die aan één run voldoende hadden in Q1, toen de kwalificatie eindelijk op het programma stond. Lewis Hamilton kon met een tweede run de eerste tijd pakken, maar voor Visa Cash App RB was de kwalificatie een drama: P17 en P18, met een flink pakket aan upgrades. De Japanse journalisten in het mediacentrum reageerden stil, maar zichtbaar teleurgesteld, terwijl ze na Q1 al konden vertrekken om hun landgenoot op te wachten bij de interviews.

Beter verging het de mannen van Alpine, waar Flavio Briatore als een waar wondermiddel lijkt te werken. Natuurlijk heeft de Italiaan nu nog geen invloed, maar als Briatore meekijkt over je schouder, zorg je als teamlid wel dat je hard aan het werken bent. Vooraan was het Lando Norris die Verstappen te snel af was. Een klein verschil kunnen we dan zeggen, met 0,020 seconden, maar dat lijkt tegenwoordig nauwelijks meer een klein verschil te zijn. Ook Norris en Verstappen vooraan lijkt geen nieuws te zijn: jarenlang waren het vaak Leclerc en Verstappen, nu is de Monegask vervangen door de McLaren-coureur.

Verder viel op tijdens de kwalificatie dat Red Bull-monteur Callum Nicholas wel de nodige sigaretjes rookt. Tijdens de kwalificatie, geen onbelangrijk moment, stond de monteur van de constructeurskampioen snel een sigaretje te roken tussen de teamvrachtwagens, en meteen na het einde van de kwalificatie, zo'n twintig minuten later, kwam hij zijn volgende sigaret opsteken. Misschien geeft het aan dat de monteurs van het team toch de nodige stress ervaren tijdens zo'n weekend.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws