Red Bull-hoofdingenieur treedt in detail over upgrades: 'Genoeg voor een gridplek of twee' Formule 1
Formule 1

Red Bull-hoofdingenieur treedt in detail over upgrades: 'Genoeg voor een gridplek of twee'

Red Bull-hoofdingenieur treedt in detail over upgrades: 'Genoeg voor een gridplek of twee'

Red Bull Racing zit de laatste maanden in een spannende strijd met McLaren en Ferrari, terwijl ook Mercedes zich in Canada voor het eerst dit seizoen aan de voorkant van het veld meldde. Hoofdingenieur Paul Monaghan legt uit dat dit aan de ene kant betekent dat Red Bull zich minder kan veroorloven, en voorzichtiger moet zijn, maar ook dat elk klein detail het verschil kan maken: een veelgehoorde uitspraak in de Formule 1 recentelijk, maar de woorden van Monaghan over de koelingsinlaten maken duidelijk dat daar niks aan gelogen is.

Tegenwoordig moeten de teams op vrijdagochtend aan de FIA doorgeven welke upgrades ze voor het weekend doorvoeren. Die upgrades zijn grofweg in twee categorieën onder te verdelen: circuitafhankelijke upgrades, en performance upgrades. Red Bull gaf op vrijdag vijf upgrades door, waarvan er drie circuitafhankelijk waren. De luchtinlaten voor de koeling werden dit weekend bij Red Bull specifiek aangepast voor het Circuit de Barcelona-Catalunya. Als gevolg hiervan werden ook de engine cover en vloer aangepast.

Red Bull onder druk

Het lijkt nogal een stevige ingreep, waar heel wat middelen bij ingezet moeten worden, om zelfs de engine cover en de vloer aan te passen, puur voor een circuit-afhankelijke upgrade. In gesprek met de aanwezige media, waaronder F1Maximaal.nl legt Red Bull-kopstuk Paul Monaghan uit dat juist dit soort ogenschijnlijke details het verschil kunnen maken. 'Het zou je verbazen hoe gevoelig de auto's zijn', lacht de hoofdingenieur van Red Bull. 'Je maakt een paar gaten achter in het bodywork, en dan lekt er vuile lucht naar de beam wing, de vloerranden, en dat voel je dan wel. De gevoeligheid voor aerodynamica hier is hoog genoeg om een gridplek of twee te kunnen verliezen als je het verkeerd inschat.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull-hoofdingenieur treedt in detail over upgrades: 'Genoeg voor een gridplek of twee'
Max Verstappen op weg op het Circuit de Barcelona-Catalunya.

'We zitten in een spannend gevecht met deze jongens', zo doelt Monaghan op McLaren en Ferrari. 'We zijn misschien niet meer zo vrij in het aanpassen van de auto als eerder het geval was. Als we ergens wat winst kunnen pakken - vooral hier of in Silverstone, dan gaan we daar gewoon vol voor', verklaart de 56-jarige Brit. 'In Silverstone kunnen we de koelingsgaten helemaal dichtgooien, want daar is het toch ijskoud', lacht Monaghan.

'Vrij serieuze upgrade'

'We hebben een beperkt werkvenster', zegt Monaghan over de koelingsgaten. 'Hier (in Barcelona, red.) staan de koelingsgaten wel een beetje open overdag. Als we naar Oostenrijk gaan, en het is daar 31 of 32 graden, en bijna duizend meter boven zeeniveau, dan staan ze helemaal open. In Silverstone moeten we kijken wat de Britse zomer ons gaat geven. Dit is echter belangrijk werk, en de moeite die we steken in het hervormen van het bodywork om betere efficiëntie bij de koelingsinlaten te krijgen voor een betere luchtstroom bij de luchtuitlaten is hard werk, maar het is een vrij serieuze upgrade. Of het voldoende is, zien we op zondag wel.'

Afweging met 2026

'De regels vormen een beperking, en het budgetplafond ook', weet Monaghan als hij aangeeft dat Red Bull de middelen moet gaan balanceren tussen de huidige reglementen en de toekomstige reglementen. 'Daar kan ik eeuwig over doorzeuren, maar dan zou ik ervoor zorgen dat iedereen zich dood gaat vervelen. We beginnen de limieten van deze reglementen te benaderen, en we moeten als team bepalen hoeveel werk we nog voor 2025 doen, en dan moeten we ons klaar gaan maken voor 2026. Mensen die veel slimmer zijn dan ik zullen dingen vinden om de auto te verbeteren. Dan is het de vraag of we die dingen nog in praktijk kunnen brengen, en ze in 2024 al op de auto kunnen zetten, richting 2025, terwijl we tegelijkertijd ook een 2026-auto moeten bouwen. Dat is onze sport en onze keuze. Negen andere mensen hier in de pitstraat hebben hetzelfde dilemma.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws