Antonelli heeft niet alles gegeven: ‘Ik wilde geen enkel risico nemen’ Formule 1
Formule 1

Antonelli heeft niet alles gegeven: ‘Ik wilde geen enkel risico nemen’

Antonelli heeft niet alles gegeven: ‘Ik wilde geen enkel risico nemen’

Bij zijn debuut in de vrije training op Monza maakte Andrea Kimi Antonelli direct een grote klapper, maar in Mexico weet de jonge coureur op vloerschade na zijn bolide heel te houden. De Italiaan wist de W15 van Lewis Hamilton in de eerste sessie van de vrijdag op P12 te zetten, terwijl toekomstig teamgenoot George Russell P1 pakte. Na afloop van de training gaf Antonelli toe het toch iets voorzichtiger aangepakt te hebben dan in zijn thuisland.

De coureur, die volgend jaar zijn Formule 1-debuut zal maken voor Mercedes, is tevreden na zijn tweede sessie, die dit keer met een stuk minder schade eindigde dan de vorige keer. ‘Het was zeker veel beter dan Monza’, moet de Italiaan zelf ook toegeven tegenover Motorsport.com. Hij heeft deze keer, met de crash in het achterhoofd, anders aangepakt. ‘Deze keer heb ik een stuk rustiger gereden’, aldus Antonelli. ‘Ik wilde geen enkel risico nemen’, voegt hij eraan toe.

W15 liep flinke schade op

Het voornaamste doel van de toekomstig Formule 1-coureur was om meters te maken, te leren en de auto heel te houden. ‘Ik wilde graag een probleemloze sessie rijden’, vertelt hij. ‘Ronden rijden om de bolide en de banden beter te leren kennen’, legt de Italiaan uit. Tijdens de sessie liep de W15 schade op door een reclamebord, maar verder verliep alles goed voor Antonelli. ‘Al met al ging het wel prima’, concludeert hij dan ook na afloop. ‘Ik voelde uiteraard dat ik niet op de limiet reed, maar dat was mijn eigen keuze’, benadrukt de coureur.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Antonelli heeft niet alles gegeven: ‘Ik wilde geen enkel risico nemen’
Antonelli liep vloerschade op in VT1. (Foto: Mercedes AMG F1)

De rotzooi waar Antonelli overheen reed, had hij over het hoofd gezien. ‘Ik zag het eerlijk gezegd niet’, aldus de Italiaan. ‘Het was wel zonde, want het leidde tot behoorlijk wat schade aan de vloer van de auto’, vertelt hij over de gevolgen van het incident. De schade bleek relatief groot te zijn. ‘Dat was dus niet ideaal, uiteraard’, is de conclusie van Antonelli. Desondanks is hij tevreden. ‘Ik heb toch aardig wat ronden kunnen rijden. Ik probeerde het vertrouwen met elke ronde op te bouwen’, legt hij uit. Bovendien had de coureur ook nog nooit op het Mexicaanse circuit gereden. ‘Ik wilde dus zoveel mogelijk leren’, aldus de toekomstig Mercedes-coureur.

Geen snelle ronden 

De Italiaan werd verrast door de zachte banden. ‘Op de harde ronde, reed ik opeenvolgende ronden’, legt hij uit. ‘Ik deed geen pushrende, dan een afkoelronde en dan weer een pushronde. Nee, achtereenvolgende ronden’, gaat Antonelli verder. Een echte snelle ronde heeft hij niet kunnen neerzetten op de harde banden. ‘Toen ik overstapte op de zachte banden, voelde ik veel meer grip’, verklaart de coureur. ‘Die heb ik echter niet echt kunnen gebruiken, omdat ik echt verrast was door de hoeveelheid grip’, sluit Antonelli af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws