Mercedes-teambaas Toto Wolff onthult dat de crash van George Russell tijdens de tweede vrije training een behoorlijke impact had. Niet alleen op de coureur en de auto, maar ook op het budgetplafond. Meer schade betekent een hogere rekening betreffende het repareren van de schade en het maken van nieuwe onderdelen, en richting het einde van het seizoen is dat niet bepaald prettig voor een team. In Austin crashte Russell ook al.
Tijdens de tweede vrije training stond Russell op het punt om te beginnen aan zijn run, maar vanwege een uitschieter belandde hij behoorlijk hard in de muur. Hij crashte tussen bocht acht en negen, waarna duidelijk te zien was dat de auto behoorlijk toegetakeld was. Dat had Russell ongetwijfeld niet in gedachten toen hij begon aan de sessie, vooral niet gezien zijn crash in Austin. Tijdens de kwalificatie crashte de Brit toen in de laatste minuten, waardoor Q3 niet meer hervat werd. Weer een behoorlijke klapper werd Wolff net echt vrolijk van. Russell gaf aan dat hij geen idee had waarom het gebeurde.
'Het was een crash van 35G', vertelt Wolff aan Sky Sport Deutschland. 'Dus dat was echt een enorme klapper', gaat hij verder. 'Hij is naar het medisch centrum gebracht voor wat checks, maar hij is oké. De auto is wel zwaar beschadigd. Na vorige week is dat niet leuk, maar we hebben de onderdelen bij ons om de auto te repareren. We hebben geen andere keuze (dan de reserveonderdelen nu al in te zetten, red.)', zegt de Oostenrijker. Na Mexico gaat het veld direct door naar Brazilië, waarna er een korte pauze is en daarna opnieuw een triple header.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Motor, versnellingsbak, alles moet uit de auto
Na de crash in Austin stonden de monteurs van Russell al onder druk om de auto te repareren voor de racedag, en nu moeten ze alles op tijd gereedmaken voor de kwalificatiedag. Russell kan om 19:30u Nederlandse tijd direct even kijken of alles in orde is met de bolide. 'Het chassis kunnen we volgens mij wel houden, maar verder moet alles eruit', zegt Wolff. 'De motor moet eruit, de versnellingsbak moet nagekeken worden, en dan de rest nog. Twee hoeken van de auto zijn compleet weg. Dus de schade is erg serieus', bevestigt de teambaas van de Zilverpijlen.
De crash in Mexico betekende de derde grote crash van Mercedes van het 2024-seizoen. In Italië crashte Kimi Antonelli tijdens zijn eerste meters in de W15. Eerder dit jaar vonden wat kleine incidenten plaats, zoals Russells crash in Australië. 'We zitten zwaar in de problemen', zegt Wolff. 'Het is nu zo lastig om binnen het budgetplafond te blijven. We hadden ook nog dat zware ongeluk met Kimi op Monza. Toen de tweede met George in Austin, en nu weer deze week', zegt Wolff, die de druk op zijn schouders voelt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ferrari is uit het zicht verdwenen voor Mercedes
Mercedes lijkt het op Mexico wel goed voor elkaar te hebben, maar het is nog even afwachten hoe de race pace eruit gaat zien. De long runs uit VT2 zagen er wel goed uit, maar die tijden zijn niet representatief omdat iedereen op testbanden van Pirelli reed. Mercedes moet de stijgende lijn wel weer te pakken zien te krijgen, want de laatste weekenden zaten ze er niet goed bij. Aan het begin van het jaar leek de Duitse renstal gewaagd aan Ferrari, maar de Italiaanse renstal is volledig uit het zicht verdwenen in het kampioenschap. Ferrari heeft een voorsprong van meer dan honderd punten, dus weet Wolff ook dat Mercedes in niemandsland verkeert op P4 in het WK.
Wolff vertrouwt erop dat goede vriend Frédéric Vasseur Ferrari nog naar P1 kan krijgen voor het einde van het seizoen. 'Max heeft een grote voorsprong en het zal moeilijk voor Norris worden om die titel nog te pakken. Bij de constructeurs ziet het er anders uit. Ferrari is still in the game: als ze blijven presteren zoals ze in de afgelopen twee races hebben laten zien, dan kunnen ze de titel winnen', denkt Wolff. Ferrari moet haar vorm van het weekend in Austin dan nog even vol zien te houden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties