De tweede bestemming van de triple header in the Americas is Mexico-Stad, waarin de eerste twee sessies van het weekend al zijn verreden. Echt een duidelijk beeld van de rangorde hebben we nog niet, aangezien de twee vrije trainingen nogal rommelig verliepen. De tweede vrije training stond in het teken van de bandentest van Pirelli, dus gaan de teams met veel vraagtekens richting de kwalificatiedag. Om 23:00u Nederlandse tijd gaan de coureurs kwalificeren op het Mexicaanse asfalt.
Voor Red Bull Racing was het niet bepaald een soepel begin van het weekend. Max Verstappen wist slechts een heel klein aantal ronden te voltooien in de eerste vrije training, die werd onderbroken vanwege een rode vlag na de crash van Alexander Albon en Oliver Bearman. In de tweede vrije training wilde hij beginnen aan een run, maar toen kampte hij met motorproblemen. De Nederlander stond de rest van de sessie in de garage toe te kijken en met de engineers te proberen om het probleem te achterhalen. Hoe dan ook verwacht hij niet dat het grote gevolgen met zich mee zal brengen.
Aan de stand van zaken was echter geen touw vast te knopen. 'Nee, we hebben geen idee waar we staan, deze dag was vrijwel nutteloos', zei Verstappen tegenover de pers op vrijdag. Sergio Pérez had wat meer meters kunnen maken, maar zag er in de long runs tijdens VT2 echter niet zo snel uit als McLaren, Mercedes en Ferrari. Met name Ferrari was erg snel, Carlos Sainz en Charles Leclerc waren een seconde sneller dan Pérez. Echter is het de vraag hoe representatief die tijden waren, aangezien iedereen op de testbanden van Pirelli reed.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Zware crash Russell maakte Wolff niet blij
In de tweede vrije training zorgde Russell voor wat chaos, hij crashte namelijk behoorlijk hard. Teambaas Toto Wolff gaf aan dat hij zich geen zorgen maakte over het chassis, maar wel dat alles uit de auto gehaald moest worden, en dat de auto compleet opnieuw opgebouwd moest worden. Dat was voor het team, vooral na de crash in Austin, niet fijn. Volgens de teambaas van de Zilverpijlen is het best een groot probleem dat de auto zo beschadigd is geraakt. Voor Russell was de oorzaak van zijn crash een groot vraagteken.
Tijdens de eerste vrije training moest teamgenoot Lewis Hamilton zijn zitje afstaan aan toekomstig Mercedes-coureur Andrea Kimi Antonelli, die dit keer langer op de baan reed dan in Monza, en dus meer meters heeft kunnen maken. De jonge Italiaan kreeg complimenten van de recordkampioen, Hamilton gaf aan dat hij de auto uitstekend had voorbereid voor de overige sessies van het weekend. Het lijkt erop dat Hamilton dit keer wel een goede basis heeft om VT3 en de kwalificatie mee in te gaan. Een goed weekend zal hij ongetwijfeld kunnen waarderen na een lastig weekend in Austin.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Laatste uurtje voor long runs en kwalificatiesimulaties
Voorafgaand aan de kwalificatie wordt eerst nog een uurtje getraind om 19:30u. In die laatste sessie krijgen de teams en de coureurs nog de kans om alles te perfectioneren. Voor Red Bull zal dit een belangrijke sessie zijn, aangezien Verstappen maar een handjevol rondes heeft gereden op vrijdag. McLaren heeft op vrijdag de oude en de nieuwe versie van haar vloer getest, waarbij de nieuwe vloer onder Norris' auto zat in VT2. De Britse renstal heeft goede hoop dat de vloer voor een significante stap in performance zal zorgen. Wie er later vandaag pole pakt, zullen we rond middernacht Nederlandse tijd weten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties