Longruns | Korte run van Verstappen en chaotische sessies geven vertekend beeld voor de racedag Analyse
Analyse

Longruns | Korte run van Verstappen en chaotische sessies geven vertekend beeld voor de racedag

Longruns | Korte run van Verstappen en chaotische sessies geven vertekend beeld voor de racedag

Een onduidelijkere sessie betreffende de racesimulaties hebben we tot dusver vermoedelijk nog niet gezien. Zowel de eerste als tweede vrije training verliep chaotisch en werd onderbroken met rode vlaggen vanwege incidenten, waardoor vrijwel elk team in het duister lijkt te tasten met de pace voor zondag. Max Verstappen kon niet veel meters maken vanwege een motorprobleem, en meerdere coureurs moesten hun zitjes in VT1 afstaan aan rookies.

De eerste vrije training werd halverwege onderbroken vanwege het incident tussen Alexander Albon en Oliver Bearman. De Britse Thai schrok vermoedelijk van Bearman, die rustig aan de zijkant van de baan reed, en verloor vervolgens de controle over de auto. Albon reed Bearman aan, en spinde vervolgens de muur in. Een rode vlag neutraliseerde de sessie, en dus tikten waardevolle minuten weg. Lando Norris, Charles Leclerc en Lewis Hamilton moesten plaatsmaken voor de rookies van hun teams, die in Mexico wat rijtijd kregen.

McLaren had het in de eerste sessie van de Grand Prix van Mexico niet bepaald makkelijk, aangezien Oscar Piastri al liet weten dat hij zich niet supercomfortabel voelde in de cockpit. Norris' feedback daarover konden de engineers niet meenemen, aangezien de Brit niet in de auto zat, maar Patricio O'Ward. In VT2 nam Norris wel weer plaats in de MCL38 en reed hij een goede long run, maar die run verreed hij op de testbanden van Pirelli. De tweede vrije training stond volledig in het teken van het testen van de 2025-band, maar de coureurs hadden wel een setje 2024-mediums die ze konden gebruiken.

Zeer korte run van Verstappen in VT1

Om een iets completer beeld te creëren, althans, een poging tot, hebben we ook de tijden van de long runs van VT1 meegepakt. Aangezien dit de eerste sessie was van het weekend, de baan nog verder moest evolueren en sommige coureurs niet hebben gereden, zou zeker gezegd kunnen worden dat deze tijden niet representatief waren. Echter was dit de enige sessie waarin Verstappen iets van een long run heeft gereden op de harde band. Aan het einde van de sessie reed hij nog wat kwalificatiesimulaties op de softband.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Longruns | Red Bull tast in het duister na motorprobleem en korte run in VT1 van Verstappen
De long runs uit VT1 in Mexico. (Bron: F1Maximaal.nl)

Verstappen heeft een run van drie ronden voltooid, terwijl die van Pérez een klein beetje langer was. In deze sessie leek Ferrari het het beste voor elkaar te hebben, met Carlos Sainz die een gemiddelde van een lage 1:22-er eruit wist te persen. Red Bull pakte een gemiddelde van een lage 1:23-er, waar het zichtbaar was dat Mercedes en McLaren nog even moesten sleutelen aan de auto. Piastri klaagde al over het rijgedrag en dat was te zien aan zijn tijden, die langzamer waren dan die van Russell.

Motorprobleem Verstappen zorgt voor vraagtekens bij Red Bull

Vanwege Verstappens motorprobleem heeft hij slechts een paar ronden gereden in VT2, waardoor die tijden al helemaal niets van te maken vielen betreffende de long runs. Of het probleem met de motor nu wel of niet ernstig is, is een beetje onduidelijk, aangezien Helmut Marko en Christian Horner elkaar tegen spraken. Verstappen lijkt zich echter geen zorgen te maken, dus het lijkt geen groot probleem te zijn. Pérez was in deze sessie, weliswaar op de Pirelli-testbanden van 2025, wat langzamer dan de concurrentie.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

schermafbeelding 2024 10 26 om 112230
De long runs uit VT2, op de 2025-banden van Pirelli, in Mexico. (Bron: F1Maximaal.nl)

Zoals al genoemd is het de vraag of deze tijden representatief zijn, aangezien alle coureurs aan de slag gingen op de testband van Pirelli. Op deze compounds waren Norris en Piastri heel snel, maar ook Sainz en Leclerc moeten in de gaten gehouden worden. De Ferrari's oogden in de eerste vrije training al sterk, en dat beeld wisten ze opnieuw te weergeven in de tweede vrije training. In de derde vrije training zullen vermoedelijk nog wat racesimulaties gedaan worden, vooral bij Red Bull, waarna de focus op de kwalificatiesimulaties komen te liggen. De derde vrije training start om 19:30u Nederlandse tijd.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws