Voormalig Formule 1-teammanager en tegenwoordig Formule 1-journalist Peter Windsor keek op van de beslissing van McLaren om Lando Norris de eerste vrije training in Mexico uit te laten zitten. De Brit moest zijn stuurtje tijdelijk doorgeven aan Patricio O'Ward, de Mexicaanse McLaren-IndyCar-coureur. Windsor vond het vooral verrassend omdat McLaren er niet bijzonder sterk uitzag, en het met het oog op de titelstrijd naar zijn idee beter was om Norris in de auto te hebben.
Tijdens de eerste vrije training waren er meer andere namen te zien in de tijdentabel, want zo verreden Robert Shwartzman en Oliver Bearman ook een vrije training voor Sauber en Ferrari, en zo sprong O'Ward in de auto voor McLaren. De eerste twee sessies op het Autódromo Hermanos Rodríguez verliepen enigszins chaotisch, aangezien de eerste vrije training werd onderbroken vanwege een incident tussen Alexander Albon en Bearman, en de tweede vrije training werd stilgelegd vanwege een harde crash van George Russell. Max Verstappen had motorproblemen, en kwam dus ook niet aan meer dan een handjevol ronden toe.
'Het was een ingewikkelde vrijdag om een aantal redenen, want een aantal teams besloten te voldoen aan hun rookie-verplichtingen, maar een paar keuzes waren best wel vreemd', begint Windsor in zijn analyse op zijn YouTube-kanaal. 'Norris zat de eerste vrije training uit, wat ik ook een vreemde beslissing vond. Hij is waarschijnlijk de man die Max Verstappen uitdaagt voor het kampioenschap. Ik kan me voorstellen dat McLaren hem zoveel mogelijk tijd in de auto wil geven, vooral omdat bleek dat McLaren niet zo goed was in de eerste vrije training. Piastri voelde zich niet zo prettig in de auto.'
Daarom was het naar het idee van Windsor alleen maar beter geweest als Norris ook in de auto had gezeten tijdens VT1. 'Daar hadden ze wel baat bij kunnen hebben, ja', vervolgt de analist. 'Dus, als je iemand opzij zou zetten, zou je je kunnen voorstellen dat het Oscar zou zijn voor de eerste training', stelt Windsor. 'Hoe dan ook, in de tweede sessie was Oscar een stuk blijer met de auto, en reed hij naar P2, en Lando, die niet heeft gereden eerder die dag, herstelde zich redelijk goed van een gebrek aan baantijd. 'Ze hebben de auto in de middag flink verbeterd, of de auto was veel sneller op de Pirelli's van 2025', kaart Windsor aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verandering aan de vloer lijkt voor McLaren goed uit te pakken
Voor de Grand Prix van Mexico namen andere teams, zoals Red Bull Racing, vooral circuitspecifieke updates mee, maar McLaren besloot ook haar vloer te herzien en een geüpdatete versie mee te nemen naar Mexico-Stad. 'We zagen veel upgrades betreffende het koelen van de auto, maar in termen van upgrades blijft McLaren werken aan de prestaties van haar auto, ook al is hij supersnel', merkt Windsor op. 'Ze kregen hier in Mexico een nieuwe vloer die ze omschreven als 'zwaar herzien', met geometrieveranderingen op alle gebieden voor een verhoogde aerodynamische load onder alle omstandigheden.'
Zo'n 'zware ingreep' meenemen naar een triple header is best een risico, maar Windsor lijkt te denken dat het voor de Britse renstal goed uit gaat pakken. 'Wauw, andere teams zouden ook zo zeker moeten zijn als McLaren over de prestaties van de nieuwe vloer (en het aandurven om die update op dit punt in het seizoen door te voeren, red.)', zegt de analist. Zoals al genoemd heeft Red Bull vooral voor circuitspecifieke updates gekozen, en kwam ze in Austin al met herziene vloerranden en een andere motorkap om het koelen van de motor te bevorderen. Naar het idee van Windsor lijken McLaren en Red Bull dit weekend erg aan elkaar gewaagd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen de eerste die longruns ging doen
Hoe dan ook is dat wat lastig te bepalen, aangezien Verstappen niet veel heeft gereden vanwege een motorprobleem en de sessies over het algemeen wat chaotisch waren. Windsor analyseert verschillende aspecten, zoals de topsnelheden van de bolides, voorzichtig. 'Russell was erg snel, namelijk 348 kilometer per uur, Antonelli 342, wat suggereert dat hij met iets meer vleugel reed. Piastri tikte op het rechte stuk 346 kilometer per uur aan, waar Verstappen 345 aantikte, en Ferrari 344. Zij zullen dus wat dat betreft de drie hoofdrolspelers zijn', zegt Windsor.
'Verstappen was vervolgens de eerste die de tank volgooide om long runs te doen.' In VT2 was zijn long run echter een ronde of vier. 'De snelste ronde van Russell was een 23,0, terwijl Sainz in de 22-ers zat, een seconde sneller dan Verstappen, die hoge 22-ers reed. Pérez was weer langzamer dan Verstappen, maar niet zo slecht in deze sessie. Piastri reed 23-ers, zelfs, maar pakte wel een tweede tijd', sluit Windsor af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties