Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt weet te melden dat de vloer van Max Verstappens RB20 veel schade had opgelopen tijdens de eerste dag in Mexico, waardoor Red Bull Racing de reservevloer al onder zijn auto heeft moeten monteren. Een moment tijdens de trainingen zorgde voor die enorme schade, waar Helmut Marko ook al over sprak. Daarnaast had hij last van motorproblemen, maar het lijkt er voorlopig niet op dat Verstappen een motorstraf zal moeten incasseren.
De eerste sessies op het circuit in Mexico-Stad zijn verreden, maar echt duidelijkheid over de rangorde voorafgaand aan de kwalificatie en de racedag gaven ze niet echt. Beide sessies gingen gepaard met wat incidenten, zoals de motorproblemen van Max Verstappen, een crash van George Russell en een crash van Alexander Albon, die tegen Oliver Bearman botste. Red Bull zal vermoedelijk het meest in het duister tasten, aangezien de Oostenrijkse renstal amper een long run heeft kunnen rijden. 'Verstappen kende een zware dag', schrijft Schmidt in zijn analyse bij Auto, Motor und Sport. 'Problemen met de turbo van de ochtend keerden terug.'
Red Bull leek te insinueren dat het probleem niet heel ernstig was, maar Helmut Marko en Christian Horner spraken elkaar tegen. Volgens Marko was er ook flinke schade aan de vloer. 'De wereldkampioen stond eerst 28 minuten in de pitbox, reed daarna nog een ronde en stopte toen definitief. De motor moest eruit. Straffen dreigen in Mexico nog niet, maar teambaas Horner wilde niet uitsluiten dat Verstappen in de resterende vier races toch nog een zesde motor nodig heeft. Hij gaf aan dat ze met alles op de limiet zaten', vervolgt de Duitser. Hoe dan ook waren de tijden van de concurrentie ook niet representatief, vanwege de hoeveelheid aan rookies en de bandentest van Pirelli.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'McLaren ging een enorm programma aan'
Bij McLaren betekende het dat Lando Norris zijn stuurtje tijdelijk door moest geven aan Patricio O'Ward, die de eerste vrije training voor McLaren ging verrijden. 'Tevens introduceerde McLaren een nieuw vloerontwerp. Nog nooit werden er zoveel ondervloeren besproken als op vrijdag in Mexico-Stad', schrijft Schmidt. 'McLaren ging daarbij een enorm programma aan, aangezien Piastri met de oude ondervloer reed, dus hij was de referentie. O'Ward testte in VT1 de nieuwe en de oude versie. Norris reed vanaf VT2 met de nieuwste ondervloer, die volgens McLaren een significante vooruitgang zou moeten betekenen', gaat de Duitse journalist verder.
'Bij Red Bull en Mercedes werd vooral gepraat over schade aan de ondervloeren. Verstappen en Antonelli reden vier minuten na de start van de training over een metalen voorwerp dat van een van de oversteekbruggen was gevallen', wijst Schmidt aan, die refereert aan de bruggen over het circuit waar de fans kunnen oversteken om naar de andere kant te gaan. 'De onderkant van de auto van de wereldkampioen was zo zwaar beschadigd dat er een compleet nieuwe ondervloer op de RB20 moest worden gemonteerd. Gelukkig had Red Bull nog een reserveondervloer. Mercedes had dat geluk echter niet.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Marko wil het prijskaartje liever niet bekijken
McLaren was echter het enige team dat met een compleet herziene vloer is gekomen, terwijl Red Bull wat circuitspecifieke veranderingen door had gevoerd. Op dit punt in het seizoen kan het best riskant zijn om zo'n aangrijpende verandering door te voeren, maar voor McLaren lijkt het tot nu toe te werken. Red Bull hoopt dat haar upgrades uit Austin het ook goed zullen doen in Mexico. 'Pérez was blij dat hij bij zijn thuiswedstrijd eindelijk dezelfde vloer had gekregen als Verstappen. Dat is deels waar en deels onjuist', zegt Schmidt. 'Volgens Marko was het verschil alleen dat Verstappen in Austin een nieuwe ondervloer had, terwijl Pérez, door eerdere schade, een gerepareerde gebruikte. Dit veroorzaakte aerodynamische verliezen.'
Pérez is verantwoordelijk voor een aantal behoorlijke rekeningen op het bureau van de financiële afdeling van Red Bull, aangezien hij al een aantal keren een RB20 heeft opgevouwen. 'Voor de GP van Mexico zijn de grootste reparatiepunten vervangen door nieuwe onderdelen', weet Schmidt. 'Ook bij Red Bull is het budgetplafond een probleem. Marko legde uit dat nieuwe vloeren extreem duur zijn. Hetzelfde geldt voor het vervoeren van die onderdelen.' Aangezien Verstappen amper heeft gereden was Pérez ditmaal de Red Bull-benchmark. 'Hij kwam ongeveer zeven tienden tekort op de snelste tijd. In één ding waren alle teams het eens: Ferrari is momenteel onverslaanbaar', sluit Schmidt af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties