Er was veel te doen om de nieuwe regels die de FIA coureurs oplegde wat betreft vloeken en schelden. De coureurs mogen op dit moment schelden tijdens de race, maar tijdens persconferenties en tegenover de media wordt er streng toezicht gehouden op het taalgebruik van de coureurs. Na veel kritiek lijkt Mohammed Ben Sulayem echter overstag te gaan en ertoe bereid te zijn de regel te veranderen.
Het kwam de FIA op veel kritiek te staan toen de autosportbond Max Verstappen besloot te straffen voor het gebruik van een scheldwoord tijdens een raceweekend. Tijdens de persconferentie voorafgaand aan de Grand Prix van Singapore in 2024 beschreef Verstappen zijn bolide als ‘fucked’. Dat kwam hem te staan op een taakstraf, die hij uiteindelijk in Rwanda moest uitvoeren. De Nederlander was niet gediend van de reactie van de FIA en besloot als gevolg ervan zelf een persconferentie te geven buiten het officiële moment om.
Opvallend was dat Charles Leclerc tijdens een persconferentie ook het woord ‘fuck’ gebruikte, maar er met een lichtere straf vanaf kwam. De uitleg van de stewards was dat de Monegask spijt had betuigd voor zijn gebrek aan inschattingsvermogen en dat hij begreep dat hij een rolmodel was. Bovendien werd er rekening gehouden met het feit dat Leclerc meteen zijn excuses aanbood. Verstappens excuus dat Engels niet zijn eerste taal is en dat hij woord leerde als gewone taal werd echter niet geaccepteerd. In de maanden erna is er door coureurs regelmatig gegrapt over eventuele straffen wanneer ze per ongeluk vloekten.
Na feedback mogelijk toch veranderingen in de richtlijnen
In de week voorafgaand aan de Grand Prix van Miami lijkt Ben Sulayem nu toch toe te geven. ‘Na constructieve feedback van coureurs verdeeld over onze zeven FIA Wereldkampioenschappen, overweeg ik verbeteringen door te voeren in Appendix B’, laat de president van de FIA weten via een statement op zijn persoonlijke Instagram. Ben Sulayem haalt zijn verleden als coureur aan. ‘Als voormalig rallycoureur begrijp ik de uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden beter dan de meeste mensen’, stelt hij. Ook in de rallywereld werden er straffen gegeven voor schelden en klonk er stevige kritiek op de FIA.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ben Sulayem gaat nergens specifiek op in, maar benadrukt in zijn statement dat de autosport voor iedereen toegankelijk moet zijn. Daar hoort volgens hem dus ook Appendix B bij, waar onder andere gesproken wordt over straffen voor politieke statements, oproepen tot geweld en woorden die moreel letsel of schade hebben toegebracht aan de FIA. ‘Appendix B is een essentieel onderdeel van de Internationale Sportcode en staat centraal bij het helpen de sport toegankelijk te houden voor onze volledige sportfamilie’, aldus de Emirati.
Ben Sulayem legt nadruk op constante verbetering en naar elkaar luisteren
De kritiek zelf wordt niet benoemd, maar Ben Sulayem lijkt te erkennen dat het er wel degelijk was. ‘Mensen maken de regels en mensen kunnen de regels verbeteren’, zegt de president van de autosportbond. ‘Dit principe van constante verbetering is iets waar ik altijd in heb geloofd’, voegt hij er bovendien aan toe. De richtlijnen kunnen wat hem betreft dus best aangepast worden als dat nodig is. ‘Het is het hart van alles wat we doen bij de FIA’, zegt Ben Sulayem over deze ‘constante verbetering’.
Onder het officiële statement dat hij op Instagram postte, voegt de FIA-president nog iets toe. ‘Door naar elkaar te luisteren en samen te werken, kunnen we zorgen voor een positieve toekomst voor de sport waar we allemaal zo veel om geven’, zegt de Emirati. Het is niet onwaarschijnlijk dat de voormalig rallycoureur hier toch verwijst naar de kritiek die hij en de FIA te verduren kregen na het invoeren van de strenge regels en de hoge geldboetes die erop staan. Waar dit geld naartoe gaat, is overigens nog altijd onduidelijk.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties