2023-seizoen zat vol verrassingen voor Newey: 'Dat is duidelijk niet hoe het is gelopen' Formule 1
Formule 1

2023-seizoen zat vol verrassingen voor Newey: 'Dat is duidelijk niet hoe het is gelopen'

2023-seizoen zat vol verrassingen voor Newey: 'Dat is duidelijk niet hoe het is gelopen'

Adrian Newey heeft genoten van de grootse reglementswijziging voor het 2022-seizoen. De ontwerper van Red Bull Racing kon samen met zijn team een dominante auto op het circuit zetten, waardoor de Oostenrijkse renstal sindsdien alweer twee constructeurstitels heeft weten te winnen. Dat de dominantie van Red Bull in 2023 nog meedogenlozer was dan in 2023, kwam als een verrassing voor de Britse ingenieur.

Newey heeft zijn eerdere successen in de Formule 1 opnieuw een vervolg weten te geven. Met meer dan tweehonderd Grand Prix-overwinningen en twaalf constructeurskampioenschappen op zijn naam is Newey de meest succesvolle ingenieur uit de geschiedenis van de sport. Afgelopen seizoen stond er geen maat op de RB19, vooral in de handen van Max Verstappen. Red Bull pakte in totaal 21 overwinningen, waarvan Verstappen er negentien op zijn naam wist te schrijven.

De Nederlander wist een seizoen eerder ook al vijftien zeges te boeken. Dat 2023 een beter jaar werd voor Red Bull, lag niet in de lijn der verwachting. 'Het was een complete verrassing', geeft Newey eerlijk toe tegenover Top Gear. 'We dachten dat, naarmate we het tweede jaar ingingen met bijna geen regelwijzigingen in de winter en het feit dat onze auto slechts een evolutie was, ons voordeel zou verminderen of zelfs zou verdwijnen. Dat is duidelijk niet hoe het is gelopen.'

Voor het 2022-seizoen gingen de reglementen wel flink op de schop. Het waren de grootste wijzigingen aan de chassiskant sinds 1983. Newey heeft zijn eerdere ervaring met grondeffectauto's maximaal weten te benutten. 'Ik heb altijd genoten van regelwijzigingen. Niet alleen vanwege de mogelijke mazen in de wet, maar ook om te begrijpen wat de eisen van de regelgeving zijn, hoe ze de fundamentele principes van de lay out van de auto beïnvloeden.'

Red Bull had porpoising snel onder controle

Dat de reglementen een grote invloed hadden op het kampioenschap en het ontwikkelingstraject van de teams, werd meteen duidelijk tijdens de testdagen. Op de rechte stukken ging de bolides namelijk agressief op en neer, waardoor de term porpoising niet meer weg te denken was uit de sport. Red Bull had het fenomeen snel onder controle. 'Toen we de RB18 ontwierpen, waren we ons daar zeer bewust van. We hadden aanvankelijk wat porpoising, maar we hadden het onder controle tegen de eerste race.'

Teams als Mercedes moesten langer op zoek naar een oplossing, wat niet zo raar is volgens Newey. 'Het simuleren van porpoising in een windtunnel en in CFD (Computational Fluid Dynamics, red.) is niet eenvoudig.' Het stuiteren kwam voor de meeste teams dan ook als een verrassing. Ze hielden er simpelweg geen rekening mee in de windtunnel. 'Als je niet op de juiste plaats hebt gekeken en de juiste dingen erin hebt gezet, krijg je de juiste antwoorden niet', is de simpele conclusie van Newey.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws