Théo Porchaire kijkt uit naar zijn eerste seizoen in de Formule 2. De zeventienjarige Fransman zal rijden voor ART, na een succesvol jaar in de Formule 3 waarin hij de jongste racewinnaar ooit werd. Op dit moment wordt al gesproken van 'de nieuwe superster uit Frankrijk'. In gesprek met Peter Windsor heeft de coureur inzicht gegeven in zijn ervaringen tot dusver.
Porchaire sloot afgelopen seizoen af met een tweede plek in het F3-eindklassement, op slechts drie punten afstand van winnaar Oscar Piastri. 'Ik ben er heel trots op', vertelt hij. 'Ook om de jongste winnaar ooit in de Formule 3 te zijn.' Het succes heeft hem een plek in de Formule 2 opgeleverd, waar hij vorig jaar al eens mocht invallen. 'De laatste twee rondes van het kampioenschap mocht ik bij HWA Racelab rijden. Het was niet makkelijk om er zomaar in te komen. Ik had moeite om me aan te passen en het team was niet echt sterk, maar ik was er om te leren en dat is gelukt.'
Van kleins af aan in een kart
De motorsportcarrière van Porchaire begon al op zeer vroege leeftijd, toen hij drie jaar oud was. 'Mijn vader was groot fan van Ferrari en stopte me toen al in een kart', beschrijft hij. Sindsdien draait zijn hele leven om het racen. 'Ik hou echt van de sport. De adrenaline, de snelheid in de bochten en het gevaar dat het meebrengt, dit alles maakt het de beste sport van de wereld.'
Op weg richting de Formule 1 was het te verwachten dat de Fransman zich bij de Renault-academie (nu Alpine-academie) zou proberen aan te sluiten. Echter, de coureur is nooit in gesprek geweest met het team en is nu onderdeel van de Sauber-academie. 'Toen ik in 2019 meedeed aan het Duitse Formule 4-kampioenschap, kwam ik bij een team dat samenwerkte met Sauber. Ik werd eigenlijk automatisch geïntegreerd in hun junior-team. Renault was ook een goede opleider geweest, maar het nadeel is dat daar al veel coureurs bij zitten.'
Dit seizoen zal de Fransoos voor het ART Formule 2-team rijden, een spannende stap omhoog. 'De F2-auto's zijn echt een flink stuk sneller dan F3-auto's. De turbo-lag (het korte moment wanneer een turbo nog moet opspoelen voordat het zijn volledige kracht kan leveren, red.) maakte het ook lastig om met het vermogen van meer dan 600 pk om te gaan.' Porchaire kan in ieder geval rekenen op de steun van zijn team, dat tot nu toe goed bevalt. 'Ze zijn als een familie voor me en ik kan Frans met ze spreken, wat mij heel goed uitkomt. Sommige coureurs hebben voorheen moeite gehad met het team, maar ik weet niet waarom.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties