Carlos Sainz is een van de hoofdrolspelers op de rijdersmarkt voor 2025. De Spanjaard weet dat hij na dit seizoen bij Ferrari moet vertrekken, maar staat dankzij zijn goede prestaties op de boodschappenlijstjes van verschillende andere teams. F1Maximaal.nl bekijkt de talrijke opties van Sainz, waaruit blijkt dat de situatie van de Ferrari-coureur helemaal niet zo gunstig is als op het eerste gezicht het geval lijkt te zijn.
Lewis Hamilton gooide op de openingsdag van februari de knuppel in het hoenderhok met zijn aangekondigde transfer naar Ferrari in 2025. Aangezien Charles Leclerc, een talent uit de opleiding van Ferrari, net een nieuw contract bij de Italiaanse renstal getekend had, was meteen duidelijk dat Sainz het kind van de rekening zou zijn.
Altijd tweede keus
Voor de Madrileen is dat geen onbekende situatie. Sainz vocht bij zijn eerste team, Toro Rosso, jarenlang voor een kans bij het hoofdteam, Red Bull Racing. Daar leken Max Verstappen en Daniel Ricciardo rotsvast te zitten, en dus koos Sainz voor een ander pad aan het einde van 2017: Renault. Nog geen jaar later besloot Ricciardo Red Bull te verlaten en naar Renault te vertrekken: dubbele pech voor Sainz, die zonder wissel naar Renault op poleposition had kunnen staan voor een Red Bull-stoeltje, en nu voor Ricciardo plaats moest maken.
Sainz maakte de overstap naar McLaren, op dat moment een stap opzij, aangezien beide teams concurreerden in de subtop. In 2019 presteerde Sainz sterk, en versloeg hij Pierre Gasly en Alexander Albon, die het tweede Red Bull-zitje in 2019 deelden, net als nieuwe teamgenoot Lando Norris. Ondanks overtuigende prestaties volgde begin 2020 opnieuw slecht nieuws: Ricciardo vond het na één jaar Renault leuk geweest, en maakte bekend om vanaf 2021 voor McLaren te rijden, waar de jonge Norris al een langdurig contract had.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Kind van de rekening was dus opnieuw Sainz: de Spanjaard wist ook in 2020 al voor het seizoen begon dat hij plaats moest maken, en opnieuw voor Ricciardo - anno 2024 een bijzondere situatie. Sainz vond een plekje bij Ferrari, en bewees zich daar tegenover de ogenschijnlijk eerste coureur, Leclerc. Na ruim drie jaar en 70 Grands Prix als teamgenoten staat het 3-3 qua overwinningen, terwijl Leclerc twintig podiumplekken pakte, eentje meer dan de negentien podiums van Sainz. Dat twintigste podium pakte Leclerc in Saoedi-Arabië, bij afwezigheid van Sainz.
Hoewel Leclerc in veel voorspellingen dus vaak een streepje voor heeft, ontlopen beide heren elkaar al jaren niks. Toch is Leclerc wederom The Chosen One, en wordt Sainz afgeserveerd. De 29-jarige coureur is echter mentaal ijzersterk, en heeft zich dankzij een topstart van het seizoen, met drie podiums uit drie deelnames, in de kijker gereden bij veel andere teams: Ferrari zit dus vol, net als vorige werkgever McLaren, maar bij Red Bull, Mercedes, én Audi geldt Sainz als sterke kandidaat. Aston Martin was ook een optie, maar lijkt sinds de contractverlenging van Fernando Alonso veel onwaarschijnlijker, al voorspelde oud-teambaas Eddie Jordan al vóór dat nieuws dat beide Spanjaarden naar Aston Martin gaan.
Veel keuze, maar Sainz moet vertrekken bij beste optie
Als we naar 2025 kijken, is het echter de vraag of er wel zoveel goede opties bij de vier genoemde teams zitten. Van Audi, nu nog bekend als Stake, hoeft Sainz geen hoge verwachtingen te hebben voor volgend jaar. Mercedes en Aston Martin strijden nu voor de vierde plek bij de constructeurs. Voor Mercedes is het een pijnlijke conclusie, maar geen van beide teams mag nu een topteam genoemd worden: Mercedes en Aston Martin vormen de subtop. Gezien de grote achterstand, en het feit dat de focus al snel naar 2026 zal verschuiven, lijkt het ondenkbaar dat een van beide teams in 2025 nog zal meedoen voor de hoofdprijzen.
Slechts drie teams mogen hopen op prijzen tot de regelwijziging in 2026: Red Bull, en outsiders Ferrari en McLaren. Het zitje bij Red Bull oogt uiteraard het aantrekkelijkste, maar zal ook het lastigste zijn om te bemachtigen, zeker als Sergio Pérez het materiaal heel houdt en de achterstand op Max Verstappen beperkt. Het is echter de vraag of een Red Bull-plekje naast Verstappen wel zo gunstig is.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Sainz heeft drie overwinningen, en dan verschuift de focus bij een coureur naar het laatste, ultieme doel: de wereldtitel. Waar heeft Sainz in 2025 de beste kans op de titel? Bij Red Bull lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat hij Verstappen kan verslaan. Bij Ferrari laat hij al drie seizoenen lang zien, inclusief de start van het huidige seizoen, dat hij de strijd met Leclerc aan kan gaan. Een wereldtitel voor Sainz in 2025 is hoe dan ook onwaarschijnlijk, maar hopen op een verbeterde Ferrari leek een reëlere optie te zijn dan het verslaan bij Verstappen bij Red Bull, áls hij dat plekje al weet te krijgen.
De conclusie is dus dat Sainz drie serieuze opties - Red Bull, Mercedes, en Audi - lijkt te hebben, maar hij de beste kans op een wereldtitel achter zich moet laten voorlopig: Ferrari. Vervanger Hamilton lijkt vooral op commercieel vlak een verbetering te zijn, maar op sportief vlak leken Leclerc en Sainz een ideaal rijdersduo te zijn.
Verstappen houdt de rijdersmarkt in zijn greep
Er is één kansje om opeens op poleposition te komen te staan voor de wereldtitel: bij een vertrek van Verstappen. De rust bij Red Bull lijkt teruggekeerd te zijn, en het lijkt er steeds meer op dat Verstappen voorlopig gewoon bij zijn huidige team blijft. Toch is het Red Bull-stoeltje bij een vertrek van Verstappen dusdanig interessant, dat Sainz misschien het beste nog een aantal maanden kan wachten. Ja, Audi schijnt hem een ultimatum gegeven te hebben, maar Audi zou dom zijn als ze niet bereid zijn om nog even op Sainz te wachten, want het lijkt onwaarschijnlijk dat ze een betere coureur gaan vinden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De kans op een Verstappen-vertrek lijkt nu klein, maar áls de Nederlander verhuist, is Sainz waarschijnlijk meteen de favoriet voor de wereldtitel van 2025, aangezien de kans dan levensgroot is dat Red Bull hem wil tekenen, en Sainz in een duel met Pérez wel als favoriet gezien mag worden. Sainz zal in zijn carrière waarschijnlijk niet veel kansen op de wereldtitel krijgen, dus de Spanjaard doet er waarschijnlijk goed aan om eerst af te wachten wat Verstappen gaat doen. De Limburger houdt de rijdersmarkt dus zelfs met een hele kleine kans op een transfer al in zijn greep.
Waar tekenen?
Als Verstappen 'gewoon' blijft, is het de vraag of Red Bull wel de beste optie voor Sainz zou zijn, zelfs als het team hem boven Pérez verkiest. Sainz zal tegen Verstappen vrij kansloos zijn, terwijl hij bij de andere teams wel een eventuele kopman kan zijn. Geen van die twee teams maakt kans op de 2025-titel, en dus wordt het een keuze voor de lange termijn, en een gok, dan wel inschatting, van wie het in 2026 het beste voor elkaar heeft.
Audi zinspeelt zelf al op het feit dat ze er voor 2027 nog niet volledig zullen staan, en hoewel de reglementen op de schop gaan, moet het team van ontzettend ver komen: als nieuwe motorleverancier, met het chassis, en zelfs met de pitstops. Dit lijkt dus de minst interessante optie. Dan blijft Mercedes over, maar hij wordt dan teamgenoot van George Russell. Dat levert vermoedelijk weer een spannende strijd op, waarbij Sainz riskeert dat hij na een jaar of twee wéér aan de kant gezet wordt.
Bij Mercedes is Andrea Kimi Antonelli in aankomst, en áls Mercedes in 2026 sterk genoeg is voor de wereldtitels, zal ook Verstappen weer een zeer serieuze kanshebber worden bij het Duitse team. In een strijd met Antonelli en Verstappen voor een stoeltje zal Sainz vermoedelijk weinig kans maken.
Waar Sainz ook tekent, Sainz zou er goed aan doen om één clausule in zijn contract te verwerken: dat hij naar Red Bull mag vertrekken zodra hij daar een contract kan tekenen. Dat betekent dat hij kan toeslaan als Verstappen vertrekt bij de Oostenrijkers. Als Sainz een contract bij Mercedes tekent, zou die clausule voor alle partijen gunstig zijn. Als Mercedes Verstappen kan krijgen, laat het Sainz graag naar Red Bull gaan, en voor Sainz én Red Bull zou dat ook gunstig zijn. Bij Audi zou deze clausule minder goed liggen, maar de Oostenrijkse fabrikant zet Sainz met een vermeend ultimatum wel al snel voor het blok, waardoor het niet gek zou zijn als Sainz een dergelijke clausule in zijn contract laat opnemen.
Wat kan Sainz het beste doen? Laat het weten in de comments! Klik hier om je te registeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties