Nu de zomerstop in de Formule 1 is aangebroken, is het een perfect moment om terug te blikken op de eerste veertien weekenden van het seizoen, en de trends bij de coureurs en teams te bekijken. Daarbij legt F1Maximaal.nl de data van 2024 naast die van 2023, en worden de uitslagen van de eerste zeven weekenden naast die van de zeven meest recente weekenden gelegd, met enkele opvallende statistieken tot gevolg. Tot slot wordt op basis van deze cijfers een voorspelling van de eindstand in 2024 gemaakt.
Het is dit jaar één van de meest gehoorde uitspraken uit de paddock: het zit dichter bij elkaar dan ooit tevoren in de Formule 1. Aan het begin van het seizoen leek Red Bull Racing zich met een dominante periode aan die uitspraak te onttrekken, maar inmiddels is van die dominantie weinig over. Daarmee is Red Bull een van de teams die in vergelijking met 2023 het meeste zijn teruggevallen. Dat is opvallend, aangezien juist Red Bull in 2023 een grote marge had op de rest.
2024 versus 2023: Alonso, Verstappen en Pérez de grootste verliezers
In 2023 kwamen twee races te vervallen: de Grand Prix van China, vanwege het coronavirus, en de Grand Prix van Emilia-Romagna, vanwege de overstromingen in het gebied. Daardoor behoorden de races in Nederland en Italië ook tot de eerste veertien evenementen van het seizoen. Red Bull was na veertien races nog ongeslagen, en Max Verstappen had op Monza net als eerste coureur ooit zijn tiende Grand Prix op rij gewonnen: totale dominantie dus.
Het contrast met 2024 is groot: Red Bull en Verstappen staan nog wel bovenaan, maar Verstappen heeft voor het eerst sinds 2020 vier races op rij niet gewonnen. De Nederlander ontbrak in de twee meest recente Grands Prix zelfs op het podium - een zeldzaamheid voor de wereldkampioen. Verstappen behoort in Tabel 1 dan ook tot de grootste verliezers, met tussen haakjes in de vierde kolom de positie in het kampioenschap na veertien races in 2023. Met 277 punten, alsnog een ijzersterke score, heeft Verstappen nu maar liefst 87 punten minder dan in 2023 na veertien races.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Twee coureurs verloren in absolute termen echter nog meer punten. Verreweg de grootste verliezer is Fernando Alonso: in 2023 stond de Aston Martin-coureur nog knap derde, met een hele rij podiumplekken op zak en al 170 punten. In 2024 moet hij zich tevreden stellen met een negende plek, in the middle of nowhere tussen de topteams en het middenveld, waarbij hij de meeste punten ook nog aan het begin van het seizoen pakte. Pérez heeft momenteel 88 punten minder dan in 2023 na veertien races. Waar hij vorig jaar nog met 49 punten voorsprong de tweede plek bezette, had hij in België 2024 een diskwalificatie van George Russell nodig om de zevende plek in handen te houden.
Voor de grootste stijgers moeten we vooral naar de McLaren-coureurs en de Ferrari-coureurs kijken. Met 131 punten meer dan in 2023 heeft Oscar Piastri de grootste puntenverandering. De benjamin van de Formule 1 profiteert van een jaar extra ervaring én een sterk verbeterde bolide. Charles Leclerc en Carlos Sainz teren vooral op hun goede seizoenstart, waarbij de Ferrari-mannen minder punten weggooiden via strategie dan een jaar eerder. Het sterretje achter de namen van Oliver Bearman en Daniel Ricciardo geeft aan dat deze beide coureurs niet of bijna niet reden in de eerste fase van 2023.
Contrast bij Honda-teams groot
Als we de stand bij de constructeurs van 2023 naast de huidige stand leggen, zien we in Tabel 2 dat er ondanks de stabiele reglementen veel veranderd is in een jaar tijd. Red Bull is het enige team dat op dezelfde plek staat als een jaar geleden, al is aan de puntentotalen te zien dat de dominantie echt weg is. Bij McLaren heeft een aardverschuiving plaatsgevonden: na de eerste twee races onder Andrea Stella was McLaren in 2023 nog de hekkensluiter. Na veertien races was het Britse team opgeklommen tot de vijfde stek, en inmiddels jaagt McLaren op het eerder nog zo ongenaakbare Red Bull.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Ferrari behoort ook tot de grote stijgers, al dankt het team dit aan een goede seizoenstart. Mercedes heeft het momentum nu te pakken, maar staat dankzij de diskwalificatie van Russell in België nog op een lager totaal dan een jaar eerder. Aston Martin keldert van de top naar de middenmoot, terwijl Visa Cash App RB juist opklimt van de laatste tot de zesde plek. Alpine, Williams, en Stake behoren ook tot de teams, die in een neerwaartse spiraal terechtgekomen zijn.
Hamilton herstelt, Verstappen houdt stand, Piastri de verrassing
Nadat we 2023 en 2024 met elkaar vergeleken hebben, nemen we 2024 verder onder de loep. Het beeld van de afgelopen races is totaal anders dan aan het begin van het seizoen. Daarom staan in Tabel 3 en Tabel 4 eerst de puntentotalen uit de eerste zeven weekenden, en daarnaast de puntentotalen uit de zeven meest recente weekenden. Achter de naam van Sainz staat in Tabel 3 een sterretje: de Spanjaard ontbrak in Saoedi-Arabië vanwege een blindedarmontsteking. Zijn score is gecorrigeerd door zijn gemiddelde score van de andere zes zondagen als bonus toe te voegen: veertien punten, een realistische score, aangezien Charles Leclerc moeiteloos een podium pakte. Logan Sargeant ontbrak in Australië, maar staat hoe dan ook op de nul.
Verstappen staat in beide seizoensdelen bovenaan, zij het nipt over de afgelopen zeven races. De rechtertabel geeft de spanning van de afgelopen maanden goed weer: Verstappen pakte slechts één punt meer dan Lewis Hamilton, met Oscar Piastri daar weer één punt achter. Lando Norris volgt op enige afstand slechts op de vierde plek. Mocht Russell zijn zege in België behouden hebben (plus 25 punten en min twee punten voor Norris), dan zou Norris zelfs pas vijfde gestaan hebben.
De tekst gaat verder onder de tabellen.
Het verval van Red Bull is in de scores van Verstappen terug te zien, maar de Nederlander weet desondanks stand te houden op de eerste plek, door constant te presteren. Het tegendeel is waar voor Pérez: de Mexicaan verloor zijn tweede plek pas in de zevende race aan Leclerc, maar pakte in de laatste zeven weekenden maar 24 punten, waarbij hij eerder de top van het middenveld vormt dan de staart van de toppers. Ook het Ferrari-duo is helemaal weggevallen. In de openingsfase was Ferrari nog duidelijk het tweede team, maar ondertussen heeft het team moeite om aan te klampen bij de top.
Norris laat titelkans ogenschijnlijk schieten
De opvallendste cijfers komen misschien wel van Norris: ondanks de enorme progressie van McLaren scoorde Norris in de eerste zeven weekenden van het seizoen meer punten dan in de zeven meest recente weekenden. De Brit staat al acht weekenden droog met een topauto. Dat staat in schril contrast met de progressie van Oscar Piastri, die juist na Lewis Hamilton de grootste stijger is. Hamilton stond na zeven races nog achtste, met twee punten meer dan Alonso. Inmiddels is het verschil 99 punten en is de 39-jarige Brit twee zeges verder. Bij RB schoot Yuki Tsunoda uit de startblokken, maar de laatste tijd zijn beide coureurs aan elkaar gewaagd.
Red Bull dreigt zelfs tot achter Ferrari terug te vallen
In Tabel 5 en Tabel 6 is te zien dat Red Bull sinds de Grand Prix van Monaco het derde team is, achter McLaren en Mercedes. Bij Mercedes is de diskwalificatie van Russell een dure, want zonder deze diskwalificatie had het Duitse team over de laatste zeven weekenden maar twee punten achter McLaren gestaan. McLaren is met +58 een van de grote stijgers, maar zoals we in Tabel 4 zagen komt deze stijging volledig op naam van Piastri te staan.
De tekst gaat verder onder de tabellen.
Red Bull valt van de eerste tot de derde plek terug, en heeft die derde plek helemaal aan Verstappen te danken. Ook Ferrari raakt haar vorm kwijt, maar komt wel dichter bij Red Bull in de buurt. In de achterhoede hebben vooral Haas en Alpine winst geboekt, terwijl het zusterteam van Red Bull net als het hoofdteam geen positief momentum heeft. In de cijfers is het niet terug te zien, maar ook Stake wordt steeds zwakker: aan het begin van het seizoen kwam het team nog een paar keer in de buurt van punten, maar recentelijk is daar geen sprake meer van.
Verstappen wordt wereldkampioen, spanning om P2
Als we het gemiddelde van de afgelopen zeven weekenden als voorspelling gebruiken voor de komende tien weekenden, komt de eindstand van Tabel 7 als resultaat uit de bus. Uiteraard is dit geen betrouwbare voorspelling van de rest van het seizoen, maar het geeft wel aan waar we op basis van de laatste vormtrend op af aan het stevenen zijn. 2021-scenario's kunnen voorlopig in de koelkast blijven liggen, want daarvoor zal Norris zich eerst als potentiële wereldkampioen moeten laten zien.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Aangezien Verstappen in de laatste zeven weekenden nog altijd de coureur was met de beste score, is de voorspelling dat hij door constant te presteren in de laatste tien races alleen maar verder uitloopt. Momenteel heeft hij 78 punten meer dan Norris, maar als de 24-jarige Brit kansen blijft vergooien, kan dit verschil oplopen tot meer dan honderd punten. Piastri en Hamilton vormen naast Verstappen de constante factoren, en zouden Norris dan ook tot op enkele punten kunnen naderen.
Russell wordt in de berekening dubbel geraakt door zijn diskwalificatie: deze kostte hem al 25 punten in België, maar het helpt ook zijn gemiddelde van de laatste zeven races omlaag waardoor zijn verwachte score voor de komende tien weekenden ook met 36 punten keldert. Desondanks is dat genoeg om Pérez moeiteloos naar een achtste plek terug te verwijzen, terwijl Nico Hülkenberg op de valreep nog de top tien in kan kruipen.
McLaren beëindigt droogte, droomscenario voor Mercedes
Op basis van de voorspelde eindstand bij de coureurs in Tabel 7, krijgen we de eindstand bij de constructeurs in Tabel 8 te zien. Het lijkt onvermijdelijk dat McLaren Red Bull gaat inhalen. Als de voorspelling uit Tabel 8 uitkomt, pakt het Britse team haar eerste constructeurstitel in 26 jaar. Voor de tweede plek lijkt Red Bull niet te hoeven vrezen, want ook Ferrari is terug aan het zakken, en Mercedes moet van té ver komen. Het team van Toto Wolff zou op basis van de laatste zeven races zelfs stranden op twee punten van Ferrari. Als dat uitkomt, ontvouwt zich een droomscenario voor Mercedes, dat in 2025 dan van de topteams de meeste aerodynamische testtijd krijgt - cruciaal voor de ontwikkeling van de 2026-auto's.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Achter Mercedes eindigt Aston Martin in niemandsland, met daarachter de enige andere positiewijziging. Volgens deze voorspelling leveren beide Red Bull-teams na de zomerstop nog een plekje in, al zal het tussen RB en Haas behoorlijk spannend worden. Red Bull zelf profiteert nu nog van de opgebouwde voorsprong, maar mocht het in 2025 ook voor de constructeurstitel willen vechten, dan is er nog het nodige werk aan de winkel.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties