Zeldzaam zwak punt van Red Bull gevonden: 'In dat opzicht is Ferrari verreweg het beste' Opinie
Opinie

Zeldzaam zwak punt van Red Bull gevonden: 'In dat opzicht is Ferrari verreweg het beste'

Zeldzaam zwak punt van Red Bull gevonden: 'In dat opzicht is Ferrari verreweg het beste'

In de Formule 1-podcast van De Telegraaf hebben voormalig Formule 1-coureur Christijan Albers en verslaggever Erik van Haren teruggeblikt op het Grand Prix-weekend in Las Vegas. Daarbij kwam het startincident tussen Max Verstappen en Charles Leclerc ter sprake, waar de Nederlander volgens Albers een onterechte straf voor kreeg, en werd een sterk punt van Ferrari aangehaald.

Het werd door verschillende kopstukken in de Formule 1 al aangehaald: het weekend in Las Vegas was lood- en loodzwaar. Met al twintig raceweekenden achter de rug, plus een reis naar Imola in mei, stond een nachtelijk programma in de gokstad op het schema, waarbij de eerste twee vrije trainingen ook nog eens voor veel vertraging zorgden. Uiteindelijk kwam de tweede trainingssessie lokaal om vier uur 's nachts ten einde, en dus lagen veel teamleden niet voor een uur of zeven in hun bed.

Slaaptekort met als nagerecht een jetlag

Van Haren was zelf ook in Las Vegas aanwezig, en hoorde vanuit het Red Bull-kamp hoe zwaar het weekend geweest was. 'Het is niet zo simpel dat je tot twee of drie uur 's middags doorslaapt. Ik sprak de teammanager van Red Bull Racing, Jonathan Wheatley, even op het vliegveld, en hij zei: de meeste van onze mensen sliepen drie uur per nacht gemiddeld. Dat is dan bij de voorlaatste race van het jaar, en nu moeten ze allemaal naar Abu Dhabi. Dat is een tijdsverschil van twaalf uur. Het probleem is ook dat die kwalificatie om middernacht was. Het is in Las Vegas, dus ze willen die straten ook zo lang mogelijk openhouden.'

Coureurs eisen de hoofdrol in Las Vegas op

Verstappen uitte in de dagen voor de Grand Prix zijn ongenoegen meerdere malen, waarbij manager Raymond Vermeulen en vader Jos Verstappen op de vermoeidheid van de wereldkampioen wezen, maar de Limburger was uiteindelijk wel de hoofdrolspeler in het vijftig ronden durende spektakelstuk. 'Het hele weekend, waarin hij de hele boel af aan het branden was, sloeg helemaal om op de zondag', lacht Albers. 'Hoe ze het opgezet hadden, chapeau, chapeau! Je zag gewoon de emotie op het podium. Hij heeft zelf ook genoten. Het was old school racing. Met die safetycars kwam het veld weer bij elkaar. Max had nog wel redelijk wat tijd nodig om door het verkeer heen te komen.'

De Nederlander moest door het veld snijden omdat hij bij de start een straf van vijf seconden kreeg, aangezien hij zijn RB19 niet binnen de witte lijnen wist te houden bij het inhalen van Leclerc. 'Ik was het dus niet eens met de penalty van Max', zegt Albers. 'Als je de beelden écht gaat analyseren, zie je niet dat Leclerc Verstappen probeert te ontwijken, maar je ziet een moment van overstuur. Die baan was glad, en die voorbanden waren nog niet op temperatuur, en ook Leclerc had een moment van overstuur. Max moet hem die ruimte geven, maar Leclerc had die bocht ook nooit gehaald.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen redbullracing lasvegas sergio perez charles leclerc
De chaotische start in Las Vegas leverde Verstappen een straf op.

Leclerc benut sterkte van Ferrari optimaal

De Monegask wist de zege uiteindelijk niet te grijpen, maar verraste Pérez wel in de slotronde. Voor de Mexicaan is het de tweede race op rij dat hij in de laatste kilometers een plekje inlevert. 'Ik vind het echt niet kunnen, ik ga er ook gewoon niks over zeggen', aldus Albers. 'Het is zo pijnlijk, want het vorige weekend werd hij ook al in de laatste ronde gepakt.' Pérez maakte volgens Albers geen goed gebruik van zijn afstelling met meer neerwaartse druk. 'Stiekem was hij toch niet zo snel in de bochten. Hij liet zich niet alleen verschalken in de laatste ronde, maar heeft ook het verschil niet gemaakt in de bochten. Hij had nieuwere banden!'

'Ik moet wel zeggen dat die Ferrari beter is bij het remmen', kaart de oud-coureur aan. 'Die low speed, dat zit in de Ferrari. In dat opzicht, als je kijkt naar wie het het beste voor elkaar heeft qua mechanische grip, dus low speed, dan is dat Ferrari, verreweg. Als je ziet hoe ze over kerbstones rijden, en hoe die auto beweegt, is dat top. Ferrari mist alleen medium and high speed downforce, en ze hebben gewoon hogere bandenslijtage dan de Red Bull. Dat kwam hier juist goed uit, want die hogere slijtage zorgde juist dat de temperatuur in de banden bleef, dus daardoor waren ze veel sterker. Op de mediums waren ze sterker dan de Red Bulls.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws