Peter Windsor denkt dat Lewis Hamilton het behoorlijk voor zijn kiezen heeft gekregen nadat hij in Abu Dhabi in 2021 op controversiële wijze in de laatste ronde van het seizoen de wereldtitel uit zijn handen zag glippen. Windsor analyseerde de Hongaarse kwalificatie in zijn laatste YouTube-video en is ronduit lovend over hoe Hamilton de mentale klap uit 2021 heeft weten te verwerken. Windsor kaart ook aan dat Verstappen de poleposition met een ruime marge had kunnen pakken bij een vlekkeloze ronde.
'Het was een heel erg goede kwalificatiesessie in Hongarije', zo opent de 71-jarige analist. 'Het was zelfs een nagelbijter voor alle betrokkenen. Ik denk dat we daar vooral Pirelli voor mogen bedanken, door het aantal banden te beperken en op te leggen welke banden in de verschillende kwalificatiedelen gebruikt moeten worden', oordeelt Windsor. De coureurs zijn juist zeer kritisch over het huidige format, waarbij ze in de vrije trainingen erg weinig konden rijden vanwege een gebrek aan banden.
Veel lof voor landgenoot Hamilton
Windsor zag Hamilton voor het eerst sinds de titelstrijd in 2021 weer een poleposition pakken, de 104e voor de succesvolle Brit. 'Het was Lewis Hamilton, de zevenvoudig wereldkampioen, die in de absolute slotseconden van de sessie de pole voor de neus van Max Verstappen weggraaide', becommentarieert Windsor. 'Dat deed hij door in de eerste twee sectoren te versnellen. Max was wat conservatiever en verbeterde alleen zijn persoonlijk beste sectortijd in de middelste sector. Het kwam op drie duizendsten aan, maar het was voldoende voor Lewis om poleposition te pakken.'
Hamilton is daarmee de eerste coureur in de geschiedenis van de sport die negen polepositions op één circuit pakt. Morgen krijgt de 38-jarige de kans om ook de eerste coureur te worden die negen overwinningen boekt op hetzelfde circuit. Windsor vindt dit extra knap gezien de omstandigheden. 'Ik heb sinds Abu Dhabi 2021 veel gesproken over het werk dat Hamilton bij Mercedes heeft geleverd. Alle gekke dingen die om hem heen gebeuren, en een auto die niet goed genoeg is om races mee te winnen. Daarnaast heeft hij een nieuwe, hele snelle teamgenoot, en hij moet ermee leren leven wat er in Abu Dhabi in 2021 is gebeurd.'
Hoewel Russell vorig jaar wel polepositions pakte en in Brazilië wist te winnen, terwijl Hamilton dat niet voor elkaar kreeg, en hoewel Russell twee plekken hoger eindigde in het kampioenschap in 2022, vindt Windsor dat Hamilton erg sterk heeft gepresteerd. 'Hij heeft geweldig gereden in die periode, en daar zagen we vandaag het resultaat van. Ze zullen het nooit toegeven, maar het heeft hem geholpen dat zijn teamgenoot niet door Q1 heen wist te komen. Daardoor voelde hij zich weer een teamleider. Je kon zien dat Lewis van elke milliseconde genoot. Dat iedereen het onbekende moest aangaan met steeds weer andere soorten banden kwam Lewis perfect uit. Hij deed het geweldig en zag er waanzinnig uit.'
Verstappen liet poleposition uit zijn handen glippen
Volgens Windsor kende Verstappen geen vlekkeloze sessie, en daar wist Hamilton van te profiteren. 'Lewis is net als Charles (Leclerc, red.) en Max (Verstappen, red.) het schoolvoorbeeld van een coureur die korte bochten rijdt, en dat zagen we vandaag', aldus Windsor. 'Hij kreeg niet te maken met de track limits, in tegenstelling tot Max. Er stond op dat moment veel druk op Max om die tweede ronde goed te rijden en Q3 te halen. Dat deed hij goed door snel naar buiten te gaan en er niemand op het circuit was. Het ontbrak aan consistentie bij zijn auto, die we van buitenaf niet echt konden zien, maar die hij wel voelde.'
Dat zorgde ervoor dat Verstappen in Q3 zijn beste sectoren niet aan elkaar wist te knopen. 'Hij was in de eerste ronde in Q3 wel het snelste, maar had slechts een tiende voorsprong. In zijn tweede ronde verbeterde hij zich alleen in de tweede sector', merkt Windsor op. 'Als je de beste sectortijden van Verstappen combineert uit zijn twee Q3-rondes en datzelfde doet bij Lewis, dan had Max met drie tienden marge op poleposition gestaan. Het probleem was natuurlijk dat hij in zijn tweede ronde in bepaalde bochten niet snel genoeg was. Dat kan mogelijk zijn omdat zijn auto hem verraste, of omdat hij al een track limit-overtreding had gekregen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties