Peter Windsor heeft genoten van de dominante race van Max Verstappen in Bahrein. De analist heeft er weinig moeite mee dat veel fans vrezen voor een eenzijdig seizoen met veel overwinningen voor de Nederlander in zijn RB20. Windsor merkte vooral ook op hoe Red Bull Racing op alle vlakken een stapje verder is dan de rest, en datzelfde geldt ook voor Verstappen.
Verstappen won de Grand Prix uiteindelijk met ruim 22 seconden voorsprong op zijn teamgenoot, en pakte ook het punt voor het rijden van de snelste ronde in de race. 'Een prachtige prestatie, niet alleen van de beide coureurs, maar ook van het team', oordeelt de 71-jarige op zijn YouTube-kanaal. 'Dan heb ik het over het team dat in Bahrein aanwezig was, maar ook over het ontwerpteam dat door Adrian Newey geleid wordt.'
Windsor is nog steeds vol lof over de dappere keuze van Red Bull om af te wijken van de RB19. 'Ze hoefden helemaal niet voor een radicale upgrade aan de RB19 te gaan, maar ze zijn toch vrij origineel geweest bij de RB20. Ze hebben de achterkant van de auto opnieuw aangepakt. De auto is oogverblindend snel! Max zei achteraf dat hij zich één voelde met de auto. Als hij zoiets zegt, geeft hij aan in hoeverre hij geniet van het rijden met deze auto op de absolute limiet.'
Efficiënte Verstappen rijdt op cruise control
'Niet dat hij op de limiet zat', lacht Windsor. 'Waarschijnlijk alleen in de eerste ronde, toen hij een seconde marge opbouwde. Hij deed het waanzinnig in de eerste sector, en profiteerde daar van de topsnelheid op het rechte stuk na de eerste bocht, waar ze de heuvel oprijden.' Sinds dit jaar krijgen coureurs al DRS in de tweede ronde, maar tegen die tijd was Verstappen al tot buiten DRS-afstand weggereden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De zege kwam geen moment in het geding, maar Verstappen wilde ook het 26e en laatste punt ophalen. 'Aan het einde liet hij weer nieuwe zachte banden monteren om de snelste ronde neer te zetten. Toen gaf hij één ronde lang alles, en daarna reed hij rond op cruise control. Toch was hij een seconde per ronde sneller dan de rest', zegt Windsor vol ontzag. 'Niet omdat hij harder aan het pushen was dan de rest, maar simpelweg omdat hij zo efficiënt omgaat met alles wat hij doet tijdens het rijden, zonder iets aan snelheid in te leveren. Zelfs toen hij rustiger aandeed, was hij nog drie tienden sneller dan Sergio Pérez, en met de rest was het verschil nog groter.'
Afwijkende strategie
Windsor gaat vervolgens dieper in op de strategie van het team onder leiding van Christian Horner. 'Ik zou het graag willen hebben over die keuze om de zachte banden aan het einde gebruiken. Dat benadrukt maar weer eens hoe goed de RB20 wel niet is', meent Windsor. 'Ze hadden daardoor extra grip aan het einde van de race. Het hielp Max ook bij het neerzetten van de snelste rondetijd. Niet dat hij die hulp nodig had', voegt Windsor toe.
De andere teams reden in de slotstint op harde Pirelli-banden, merkt Windsor op. 'Voorin koos verder niemand voor dit plan. Dat Red Bull voor dit plan koos, terwijl alle andere teams voor de harde banden kozen, zegt alles over het team. Niet alleen over het vertrouwen in het team, maar ook dat je die banden kunt managen. De sweet spot is gewoon heel groot bij Red Bull, en de auto is gewoon zo comfortabel en zo voorspelbaar om mee te rijden, of zoals Max zegt: dat hij één is met de auto.'
Dit succes komt niet zomaar uit het niets bij de constructeurskampioen. 'Dit is een reflectie van de hoeveelheid huiswerk die Red Bull al gemaakt heeft sinds het begin van de test. Ze hebben alle mogelijke dingen uitgeprobeerd, en hebben zoveel kennis van wat de auto kan doen, waarbij ze ook gebruikmaken van de basis die de RB19 vormde.'
Genieten van de dominantie
Windsor heeft er weinig moeite mee als dit betekent dat Verstappen ook in 2024 weer de ene na de andere zege gaat pakken. 'Veel fans zullen wel denken: oh nee, niet nog een seizoen vol Red Bull-dominantie. Als je echter een team ziet dat het zó goed doet, is het een genot om naar te kijken', aldus de voormalig teammanager. 'Het was op de televisiebeelden ook goed te zien hoe goed Verstappen het doet. Hij deed het perfect, en profiteerde daarbij van de enorm hoge topsnelheid van de RB20, vergeleken met de andere teams. Het was best amusant, of misschien een beetje sneu, dat McLaren en Mercedes nog een gevecht hadden aan het einde, want ze waren zó langzaam op het rechte stuk vergeleken met Red Bull, en ook wel vergeleken met Ferrari.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties