Wat Peter Windsor betreft is in Abu Dhabi nogmaals duidelijk geworden dat McLaren met kop en schouders boven de rest uitsteekt. De Britse renstal won al vijf races op rij niet meer, maar heeft vaak wel de snelheid te pakken. In een duidelijk langzamere RB20 deed Max Verstappen er alles aan om toch poleposition te pakken. Dat ging onder meer via een groot moment van overstuur mis, maar Windsor geniet wel van de instelling van de wereldkampioen.
Windsor had nog gehoopt op een spannende titelstrijd bij de constructeurs, maar kwam al snel gedesillusioneerd terug tot de realiteit. 'Het werd op vrijdag al duidelijk dat het voordeel heel erg bij McLaren lag, en het werd alleen maar slechter voor Charles Leclerc en Ferrari. Hij had al een gridstraf van tien plekken, en nu verloor hij ook nog zijn snelste ronde in Q2 vanwege het overschrijden van de witte lijnen. Het scheelde niet veel, maar hij zat wel naast het circuit. Anders had hij daar eerste gestaan. Nu start hij achteraan', baalt de analist.
Leclerc hoopt zelf nog op een sterke inhaalrace, maar Windsor vindt het typisch dat het juist de Monegask is die een fout maakt. 'Het wordt voor Ferrari nu heel ingewikkeld om het constructeurskampioenschap nog van McLaren af te pakken. McLaren staat ook nog op de eerste startrij, met Lando Norris voor Oscar Piastri. Bij Ferrari doet de coureur die ontslagen werd het de laatste tijd beter dan Charles Leclerc. Dit is zijn laatste race voor Ferrari', zegt Windsor over Carlos Sainz. 'Hij oogt toch heel gepolijst en professioneel gezien de situatie, en het is juist Leclerc, die de fout maakt', vertelt de 72-jarige op YouTube.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren domineert
De twee McLarens mogen op de eerste startrij plaatsnemen. 'Oscar was wat slordiger dan Norris. Oscar was wel heel erg sterk in de eerste sector. Hij gebruikte wat meer asfalt, en verloor op een gegeven moment ook een rondetijd, die hij later terugkreeg', deelt de Brit, die ook zag dat het millimeterwerk was. 'Lando deelde de ronde uiteindelijk wat beter in, met waar hij zijn zachte Pirelli-banden gebruikte. Hij was minder snel in de eerste sector, maar had wel veel grip in de twee laatste sectoren, vooral in sector drie, waar veel langzame bochten zijn. Zoals zo vaak in de Formule 1 werd de poleposition vergeven in de langzame bochten.'
De MCL38 stak het hele weekend al met kop en schouders boven de rest uit, maar toch staat Norris als kopman van McLaren tachtig punten achter Verstappen. 'Als je de dominantie van McLaren ziet, vraag je je wel af hoe Norris het kampioenschap verloren heeft, en zelfs al in Las Vegas. Dat heeft natuurlijk te maken met hoe McLaren Norris gemanaged heeft, vooral vanaf de Hongaarse Grand Prix in een extreem goede auto.' Norris won dit seizoen pas drie races, en elke keer werd Verstappen tweede.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen pakt voordeel
'Max Verstappen eindigde slechts vijfde voor Red Bull', zo verschuift Windsor de aandacht naar de wereldkampioen. 'Hij deed het echter wel heel erg goed, en benaderde zijn ronde op dezelfde manier als Norris, als je kijkt hoe hij de ronde aan elkaar knoopte. Het was ook erg sterk van Max en Red Bull dat ze in Q2 geen tweede run deden, en dat ze aan het begin van Q2 al een nieuwe set banden gebruikten, en daarna zat hij gewoon in de garage. Het was nog wel even spannend, maar hij ging uiteindelijk met gemak door.'
Verstappen greep dit voordeel door als enige Q1 te overleven met slechts één gebruikt setje banden. Net als zijn collega's gebruikte hij in Q2 weer een set nieuwe banden. 'Max was daardoor de enige coureur met twee nieuwe sets banden in Q3, dus hij had uitstekende kansen. Op de eerste set banden was hij het snelst van iedereen, terwijl de rest gebruikte banden had. Op de tweede set banden was hij niet zo snel over de gehele ronde. Zijn auto deed het natuurlijk niet zo goed als de auto van Lando in hoe hij de banden kon managen in de laatste sector.'
Kansen in 2025
Windsor vreest wel voor Verstappen met het oog op 2025 nu McLaren bij vlagen onverslaanbaar lijkt. 'Als we een conclusie willen trekken aan het einde van het seizoen, is het wel dat McLaren er ongeveer hetzelfde voor staat als in de rest van de tweede seizoenshelft, waarbij ze een duidelijk voordeel op Red Bull hebben qua grip en balans', zo vindt Windsor de MCL38 duidelijk sterker dan de RB20.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull zal flink aan de slag moeten gaan in de wintermaanden. 'Nu we de winter ingaan, heeft McLaren wel een duidelijk voordeel met het begrijpen van de auto en het afwegen van de balans en het gripniveau tegen de topsnelheid, en ook met de aerodynamische efficiëntie. Red Bull heeft dus nog veel werk te verzetten. Ze hebben wel stappen gezet, maar die auto van Verstappen is nog altijd heel, heel lastig te besturen.'
Verstappen heeft angstig momentje
'Dat zagen we ook aan het einde van zijn eerste Q3-ronde', zegt Windsor om aan te geven dat Red Bull het nog niet voor elkaar heeft. 'Hij had de banden in feite volledig gebruikt bij de laatste bocht, en de achterkant brak helemaal uit. Hij moest zo scherp mogelijk tegensturen. Het was wel echt een groot moment, want hij bleef het gaspedaal indrukken. Hij corrigeerde misschien iets te veel, en de auto brak daarna de andere kant op.'
'Max maakte zich zorgen dat hij de muur ging raken, dus de auto brak de andere kant op, en hij behield de controle prachtig, en hij reed gewoon over start-finish', lacht Windsor. Verstappen zette daarbij zelfs een tijd neer die goed was voor de voorlopige poleposition. 'Het was wel een groot moment, en ik denk dat veel coureurs de muur wel geraakt hadden. Hij loste dit heel mooi op.'
Windsor merkt aan dat moment ook dat Verstappen altijd blijft vechten. 'Max kwalificeerde zich als vijfde. Hij zal hier teleurgesteld mee zijn, maar hij gaf echt alles. We bereiden ons nu voor op 2025, en deze viervoudig wereldkampioen had alle reden om rustiger aan te doen, zoals we vaak bij wereldkampioenen gezien hebben, maar hij zit er volledig bovenop. Hij is echt hongerig als een hond', zegt Windsor genieten. 'Sergio Pérez haalde Q3, wat op zich al een wonder was in een zeer lastige auto, dus dat is best een goed einde van het seizoen voor Pérez.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties