Analist Peter Windsor denkt dat Max Verstappen het dit weekend wel eens lastig zou kunnen krijgen in Monza. Hoewel het erop lijkt dat de Nederlander nog niet het achterste van zijn tong heeft laten zien, merkt Windsor op dat Ferrari, en dan met name Carlos Sainz, wel erg competitief lijkt, en dus moet het bij Red Bull Racing nog wel een stapje beter op de zaterdag en de zondag.
'Het is pas vrijdag, maar ik kan me de laatste keer niet herinneren dat Red Bull niet het snelste was in een van de drie sectoren', zo opent Windsor zijn analyse van de vrijdag in Italië op YouTube. 'Dit is een heel ander circuit met veel rechte stukken en weinig bochten, maar genoeg bochten om het interessant te maken. Carlos Sainz deed het de hele dag goed, en presteerde sterk met veel brandstof aan boord in de eerste sessie, en was ook zeer sterk in de tweede sessie met weinig brandstof aan boord. Hij was de gehele dag sneller dan Charles Leclerc. Het overheersende punt was dat de topsnelheid van de Ferrari's erg indrukwekkend was.'
Verstappen in VT1 nog het snelste
Achteraf bleek de eerste vrije training, vanwege de crash van Sergio Pérez in de tweede sessie, de meest representatieve data te geven. In die training zette Verstappen nog nipt de snelste tijd neer over één ronde. 'Verstappen reed een 1:22,7 met een topsnelheid van 338 kilometer per uur. Hij had last van verkeer, maar dat gold voor wel meer coureurs', zo plaatst Windsor de opmerkingen van Verstappen in perspectief. 'Sainz zette ook een 1:22,7 neer, maar was twee kilometer per uur sneller op het rechte stuk. Sainz heeft een hoge topsnelheid en Ferrari ziet er heel sterk uit over de gehele ronde.' Uit de cijfers blijkt ook dat McLaren qua topsnelheid flink tekortschiet, en dus moet vrezen voor een herhaling van Spa-Francorchamps.'
Verstappen leek meer brandstof te hebben tijdens long runs
Windsor geeft aan dat Mercedes ijzersterk presteerde in de racesimulaties in de eerste vrije training, maar vraagt zich wel af of George Russell en Lewis Hamilton wel net zoveel brandstof aan boord hadden als de coureurs van de andere teams. 'Je kan aan de topsnelheden bij Max Verstappen zien hoeveel brandstof hij aan boord had, en hij deed zette zijn snelste rondetijd aan het einde van de run neer. Dat was dus een vrij typische run voor Max Verstappen, maar niet enorm snel. Kijk echter naar die topsnelheden: hij laat zo'n 300 tot 304 kilometer per uur noteren. Carlos Sainz laat in die ronden 314 noteren in zijn long runs.'
Windsor vraagt zich ook af hoeveel brandstof Pérez aan boord had, aangezien de Mexicaan ook gemiddeld zo'n 312 kilometer per uur liet noteren in zijn racesimulaties. Als de analyse van Windsor klopt, en Verstappen inderdaad met een zwaardere auto onderweg was, dan zou de Nederlander de rest van het weekend competitiever moeten zijn. De analist geeft wel aan dat hij denkt dat Ferrari behoorlijk aan Red Bull gewaagd zal zijn en toont aan dat Sainz in de eerste sector de snelste coureur was, terwijl Oscar Piastri en Lando Norris in de tweede en derde sector het snelste zijn.
Fout van Red Bull?
'Max had last van verkeer en wilde nog een snellere ronde rijden, waarop het team aangaf dat het pas vrijdag was', zo wijst Windsor naar de tweede vrije training, waarin Verstappen slechts één snelle ronde op de zachte banden reed. 'Daar was Max niet zo blij mee, en achteraf bekeken kan dat misschien inderdaad een fout zijn geweest, want als de Ferrari echt zo snel is over een ronde, wil Verstappen een gevoel hebben over hoe die snelle ronde zonder verkeer aanvoelt. Hij heeft die referentie nog niet, maar misschien komt dat morgen nog. Red Bull werkte haar programma gewoon af vandaag en liet Verstappen geen tweede ronde doen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties