Dit weekend vindt de Grand Prix van Italië plaats op het circuit van Monza, waarbij er gebruik wordt gemaakt van een alternatief bandenformat. Dat heeft tot gevolg dat het normale weekendschema overhoop gegooid wordt, terwijl de racesimulaties in de tweede trainingssessie ingekort werden vanwege een rode vlag, veroorzaakt door Sergio Pérez. De Mexicaan was tot die tijd wel snel onderweg, terwijl Mercedes in de eerste training het snelste was.
Meestal doen de coureurs aan het einde van de tweede vrije training een racesimulatie, maar op de vrijdag in Monza werden de meeste representatieve tijden al in de eerste sessie neergezet. De coureurs van Red Bull Racing, Mercedes, en Ferrari kozen ervoor om de gehele sessie op de harde banden te rijden, terwijl McLaren coureur Lando Norris en Oscar Piastri net als Williams-coureur Alexander Albon op de zachte banden reden. Fernando Alonso was de vreemde eend in de bijt met de mediumbanden.
Verstappen ongewoon oncompetitief
Waar Verstappen dit jaar doorgaans heerst in de racesimulaties, was daar in Monza weinig sprake van. Hoewel de Nederlander de langste racesimulatie van alle coureurs reed, kwam hij meer dan twee tienden per ronde tekort op teamgenoot Pérez. De Mexicaan was van begin tot eind competitief op zijn elf ronden durende long run, maar was alsnog niet ze snelste coureur op de harde banden, zoals in Tabel 1 te zien is.
Dat waren namelijk de Mercedes-coureurs, die beide zeven ronden klokten. Beduidend minder dus dan het Red Bull-duo, maar gezien de bandenslijtage op de harde band lijkt er weinig sprake te zijn van verval in de tijden. Het brandstofniveau en de hoeveelheid vermogen is uiteraard wel onbekend. Naast George Russell en Lewis Hamilton was ook Ferrari-coureur Carlos Sainz op zijn verjaardag sneller dan de Red Bull-coureurs, die wel Charles Leclerc achter zich hielden. De Monegask reed echter maar vier ronden, en had aan het begin van die stint duidelijk moeite om de temperatuur in de banden te krijgen.
Van de coureurs op de zachte banden was het opvallend genoeg Alexander Albon die het beste gemiddelde liet noteren. De Britse Thai klokte als enige 25'ers op het zachte rubber, en was zo ruim twee tienden sneller dan Lando Norris, die over één ronde in de eerste vrije training wel nog beter presteerde. Oscar Piastri had het helemaal lastig, en keek ook tegen een grote achterstand ten opzichte van zijn teamgenoot aan. Alonso had geen vergelijkingsmateriaal, maar zijn hoge 26'ers lijken weinig goeds te beloven.
Verstappen ook op de mediums achter Pérez
In de tweede vrije training reden alle competitievere coureurs op het mediumrubber in hun racesimulatie, maar bij de meeste coureurs kwam daar weinig van terecht. Pérez veroorzaakte een rode vlag, en was er zo voor verantwoordelijk dat onder meer Albon, Leclerc, Norris, en Russell maar één rondetijd konden noteren voordat ze de pitstraat moesten opzoeken. Pérez, Verstappen, Sainz, en Hamilton reden wel meerdere ronden, waarbij Hamilton ditmaal opvallend langzaam was. De Brit klaagde dan ook veelvuldig over een slechte balans. Red Bull was dit keer wel sneller dan Carlos Sainz, maar Verstappen kwam alsnog anderhalve tiende tekort op zijn teamgenoot. De Nederlander lijkt dus nog niet zeker van zijn zaak te zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties