Red Bull Racing-teamadviseur Helmut Marko geeft toe dat zijn team een moeizame vrijdag achter de rug had. In de eerste sessie was Max Verstappen nog het snelste, maar in de namiddagtraining bleef de wereldkampioen op de vijfde plek steken, twee plaatsen achter teamgenoot Sergio Pérez, die zijn sessie beëindigde in de grindbak.
Volgens Marko was het team nog zoekende op de openingsdag van het weekend in Italië. 'We waren een beetje aan het experimenteren met de downforceniveau's. In de racesimulatie hebben we de balans verknoeid', geeft Marko toe. 'De auto had last van overstuur, en daardoor eindigde Checo (Pérez, red.) in de grindbak', zo wordt Marko geciteerd door Motorsport-Magazin. Pérez zelf weet de crash juist aan onderstuur. 'De auto was lastig om te besturen en had niet de goede balans.'
Over Verstappen maakt Marko zich vooralsnog geen zorgen, ondanks dat de Nederlander minder competitief leek dan anders. 'Max had er over een enkele ronde bijgezeten, maar hij verloor alles in de tweede sector. Ik geloof dat zo ongeveer elke auto in de weg reed.' Verstappen wilde vervolgens nog een tweede ronde op de zachte band rijden, maar werd door engineer Gianpiero Lambiase tot de orde geroepen, en dus bleef het bij een enkele ronde. 'We wisten waar het probleem lag', zegt Marko daarover. 'Daarna waren de long runs belangrijker.'
De 80-jarige Oostenrijker gaat ook nog verder in op die racesimulaties. 'Carlos Sainz zag er heel sterk uit', aldus Marko, die denkt dat Ferrari ook in de race competitief zal zijn. Over McLaren was Marko minder te spreken, en over Mercedes eveneens: 'Ik weet niet wat daar gebeurd is, dat ze opeens dusdanig ver achterliggen. Dat ziet er niet representatief uit.' In Hongarije, waar ook gebruik werd gemaakt van de Alternative Tyre Allocation, presteerde Mercedes ook zwak op de vrijdag, maar pakte Lewis Hamilton op zaterdag poleposition.
Slipstream het risico niet waard
Op zaterdag hoeven we bij Red Bull geen spelletjes te verwachten waarbij de coureur gekke fratsen gaan uithalen om elkaar van slipstreams te voorzien. 'Dat is het risico niet waard in vergelijking met wat je ermee zou kunnen winnen', meent Marko. 'Een optimale slipstream levert twee tot drie tienden op, maar de kans dat je dat ook eruit weet te halen is twintig tot dertig procent. De kans dat het fout gaat is dus zeventig tot tachtig procent.' Marko sluit niet uit dat andere teams het wel gaan proberen, maar geeft aan dat Red Bull er niet aan mee zal doen.
Marko reageerde ook nog kort op het herstelproces van de geblesseerde Daniel Ricciardo. 'Normaal staat daar zes weken voor. De eerste Grand Prix waarin hij een kans zou hebben met het best mogelijke herstel, is Singapore, maar dat is fysiek een van de allerzwaarste Grands Prix, dus dat is niet waarschijnlijk. Datzelfde geldt voor Suzuka', zegt Marko over de race in Japan, die over drie weken al op het programma staat. De kans lijkt dus groot dat Ricciardo pas over vijf weken in Qatar kan terugkeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties