Journalist Edd Straw van The-Race houdt al het hele seizoen driver rankings bij, waarbij hij na elk weekend de prestaties van alle coureurs rangschikt van goed naar slecht. Hoewel Max Verstappen in twaalf weekenden tijd maar tweemaal op de eerste plek terechtkwam, zorgt zijn consistentie ervoor dat hij ook bij Straw met speels gemak de winst pakt. Teamgenoot Sergio Pérez zakte na een goede openingsfase weg, terwijl Nyck de Vries één coureur achter zich wist te houden.
Na twaalf weekenden heeft Verstappen tien Grand Prix-zeges en twee tweede plekken te pakken. Niet gek dus dat de Red Bull Racing-coureur de eerste plek in de mid-season review te pakken heeft. 'De meedogenloosheid van Verstappen is zijn visitekaartje geweest, terwijl Pérez laat zien dat je geen garantie op succes hebt, puur en alleen door in de Red Bull plaats te nemen. Zelfs in de twee races dat Verstappen door Pérez verslagen werd, zorgde pech ervoor dat zijn teamgenoot voor Verstappen terechtkwam op het circuit, hoewel de Verstappen, die we later in het seizoen zagen, dat nadeel ongedaan had kunnen maken', zo wijst Straw naar de technische problemen in Saoedi-Arabië, en de ongelukkige safetycar in Azerbeidzjan.
'Misschien wel het indrukwekkendste aspect van Verstappens seizoen is zijn kwalificatie, waarbij Red Bull doorgaans niet dezelfde marge had als op zondag', oordeelt de journalist. 'Terwijl Pérez te vaak de mist inging, leverde Verstappen keer op keer, door ook een aantal dominante prestaties neer te zetten in regenachtige omstandigheden. Ja, hij rijdt in de beste auto, maar zoals altijd met dominante coureurs, moet zijn bijdrage door het maximale uit het materiaal te halen niet onderschat worden.'
Pérez levert niet waar de RB19 hem toe in staat stelt.
Achter Verstappen completeren Fernando Alonso en Lewis Hamilton het podium, terwijl Pérez genoegen moet nemen met P8, waarmee hij ook Lando Norris, Charles Leclerc, Alexander Albon, en George Russell voor zich moet dulden. 'Hij startte geweldig met twee zeges in vier races tijd, door te profiteren van de pech van Verstappen, maar ook dankzij zijn eigen snelheid', luidt het oordeel over Pérez. 'Daarnaast zakte zijn vorm pijnlijk in door Q3 regelmatig niet te halen en zich in de races te herstellen naar posities waar de Red Bull niet thuishoort. Dat stabiliseerde zich in Hongarije en België met redelijke weekenden waarin hij derde en tweede eindigde. Dat Pérez zich niet in dezelfde klasse bevindt als Verstappen is niet verrassend en ook geen schande, want zeer weinig coureurs kunnen dat zeggen, maar hij heeft toch niet geleverd wat een coureur in zijn auto zou moeten kunnen doen.'
In de achterhoede wordt Nyck de Vries op de twintigste plek gezet, waarmee hij Logan Sargeant nog net achter zich houdt. 'Het zou altijd cruciaal zijn voor De Vries om een vliegende start mee te maken. Dat dit hem niet lukte bleek kostbaar te zijn', zag Straw. 'Hoe hard zijn ontslag na tien races ook was, hij had dit moment kunnen uitstellen met een aantal sterke prestaties. Het zorgwekkendste was het gebrek aan piekmomenten. Je kan fluctuatie verwachten, maar De Vries viel maar zelden op. In Spanje had hij misschien de snelheid om punten te scoren, maar spinde hij tweemaal in Q1, en een fout in Q2 kostte hem een Q3-plekje. Zijn snelheid was redelijk, maar niet spectaculair. Zijn technische feedback werd enorm geprezen door het team, maar hij zal teleurgesteld zijn dat hij zichzelf niet positiever heeft kunnen tonen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties