Max Verstappen heeft een mokerslag uitgedeeld aan Lando Norris en McLaren, door in Austin tweemaal voor zijn titelconcurrent te eindigen. Dat betekent dat de achterstand van Norris groter wordt, terwijl het aantal nog te verdelen punten juist gezakt is. Christijan Albers denkt wel dat Verstappen die marge ook nodig heeft, omdat hij ervan overtuigd is dat Verstappen het einde van het seizoen met zijn huidige motoren niet haalt.
Albers was afgelopen weekend in de studio van Viaplay aanwezig als analist, en maakte meteen duidelijk dat Verstappen het verschil maakte in de race. Dat begon al bij de start. 'Norris ging wel al vrij ver naar binnen, maar hij heeft gewoon zitten slapen', luidt de kritiek van Albers op de 24-jarige Brit. Norris is negen keer als eerste gestart, en heeft slechts één keer de leiding behouden.
Norris slaapt bij de start
Die statistiek is vaak niet te wijten aan de start zelf, maar aan de eerste bocht en de rest van de openingsronde. Op zaterdag kwam Norris ook al goed van zijn plek, en toen won hij twee plekken, maar nu hij vanaf poleposition startte, was hij volgens Albers niet scherp genoeg. 'Hij had weer een supergoede start, maar hij laat gewoon een gat vrij. Max ziet dat, en duikt in dat gat. Dat doet bijna elke coureur, maar Max is daar nog wel wat agressiever in.'
Ditmaal was Verstappen er duidelijk alles aan gelegen dat hij meteen voor zijn concurrent kwam te rijden. 'Hij schoot wel iets te ver door, zeker op de koude banden. Ze kwamen wel allebei buiten het circuit, en daardoor verloor Max wel de eerste positie, maar Norris zit hier compleet te slapen', herhaalt de voormalige Formule 1-coureur.
Gevecht voor het podium
'Op een gegeven moment kwam de McLaren tot leven', zegt de Eindhovenaar over de tweede helft van de race. 'Max werd gedwongen om wat eerder naar binnen te komen, dus Norris had zes ronden nieuwere banden. Dit is wat we willen zien. Dit is het gevecht om het wereldkampioenschap. Je ziet Max ook goed verdedigen. Soms ging hij heel snel in de verdediging. Eerlijk is eerlijk, Norris heeft er ook alles aan gedaan. Hij reed ook andere lijnen, en hij keek waar de vrije lucht was, om downforce te creëren. Ik vond het gevecht wel mooi om te zien.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Uiteindelijk vond Norris toch een opening, maar daarbij kleurde de McLaren-coureur ver buiten de lijnen. Omdat ook Verstappen de baan kort verliet, bestond er nog discussie over de tijdstraf voor Norris. 'Ik vond het gewoon een mooie actie. Daarna krijg je gesodemieter met de FIA over wie voor de ander reed bij de apex. Ik vind dat er voor beide kanten wat valt te zeggen. Max laat hem doorschieten, maar van bovenaf zie je dat hij voor Norris bij de apex zit', zo weet Albers dat de straf reglementair gezien terecht was.
Hij vindt het dan ook dom dat McLaren niet tot diezelfde concusie kon komen. 'Het was ook niet slim van McLaren. Je ziet duidelijk dat Max er bij de apex voor zit. Dan heb je nog drie ronden, dus geef meteen die plek terug, en neem dat risico niet. Uiteindelijk reed Norris nog ver weg, dus misschien dachten ze dat hij nog een gat van vijf seconden kon trekken.' Uiteindelijk kwam Norris ruim vier seconden voor Verstappen over de finishstreep, maar dat was niet genoeg om het podium te behouden.
Vriendschap tussen Norris en Verstappen
Albers wordt er vervolgens naar gevraagd of de vriendschap tussen de beide titelkandidaten niet onder spanning staat met de huidige situatie. 'De relatie wordt wel steeds wat minder, maar ze houden zich nog best wel groot', zo ziet Albers dat beide coureurs werk en privé redelijk gescheiden kunnen houden, al vraagt hij zich af of dat zo blijft. 'Het gaat nu wel een titanenstrijd worden.'
Verstappen pakte in België al tien plekken straf vanwege een nieuwe motor, maar Albers meent te weten dat de Limburger daar het einde van het seizoen niet mee gaat halen. 'Verstappen is wel weer vijf punten uitgelopen, maar hij moet nog wel ergens een motorwissel doen. Als je een keer wordt aangereden, of er is ergens een probleem, en Norris optimaliseert, kan het wel hard gaan, maar laten we hopen van niet.' Norris heeft nog geen gridstraf gepakt, en aangezien hij dat in Bakoe ook niet deed, waar hij in Q1 uitgeschakeld werd, lijkt McLaren te denken dat ze het zonder gridstraf kunnen redden. Mocht Verstappen inderdaad nog een gridstraf pakken, lijkt Brazilië daar de beste bestemming voor.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties