Ontwerper raadt Mercedes af: 'Verstappen is geen Toto Wolff-mannetje, hij heeft een persoonlijkheid' Opinie
Opinie

Ontwerper raadt Mercedes af: 'Verstappen is geen Toto Wolff-mannetje, hij heeft een persoonlijkheid'

Ontwerper raadt Mercedes af: 'Verstappen is geen Toto Wolff-mannetje, hij heeft een persoonlijkheid'

De toekomst van Max Verstappen is in 2024 regelmatig ter sprake gekomen. Aan het begin van het seizoen zorgde de onrust rondom Christian Horner voor onzekerheid bij het team, en later stond ook de positie van Helmut Marko op het spel, waarbij Max Verstappen zijn lot aan de baan van zijn teamadviseur verbond. Ook richting 2026 zijn er onzekerheden, maar Verstappen krijgt het advies om Red Bull Racing vooral trouw te blijven.

Toto Wolff rook zijn kans: Lewis Hamilton had nog maar net aangekondigd dat hij naar Ferrari zou overstappen toen Horner in verlegenheid werd gebracht vanwege een onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag. Wolff flirtte haast dagelijks met Verstappen en bleef tot de zomerstop proberen om de handtekening van de Limburger te bemachtigen. Verstappen maakte in de zomerstop duidelijk dat hij in 2025 gewoon voor Red Bull zou blijven rijden.

Onderschat Red Bull Powertrains niet!

Richting 2026 is er wel nog enige onduidelijkheid. Verstappen heeft een contract, maar Marko gaf al aan dat de Nederlander voor het team met de snelste auto zal rijden. Mercedes lijkt dan ook nog een mogelijkheid te zijn. 'Je moet aannemen dat de motor goed zou moeten zijn bij Mercedes', laat Gary Anderson, voormalig ontwerper bij Jordan Grand Prix, weten bij Formula For Success. De Noord-Ier snapt de link met Mercedes wel. 'We weten dat Mercedes in 2014 de beste motor had, als we het over het hybride deel van de motor hebben.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mick schumacher jordan 191
Mick Schumacher in de Jordan 191 van zijn vader, ontworpen door Gary Anderson.

Toch drukt Anderson Verstappen op het hart om iets verder te denken. 'De mensen die deze power unit produceerden, zijn er echter niet meer. Zij zijn vertrokken van Mercedes naar andere teams. Andere fabrikanten, waaronder ook Red Bull Powertrains, hebben ook de input van mensen van andere motorleveranciers.' Red Bull Powertrains, ook wel RBPT genoemd, trok vooral veel mensen van Mercedes aan, omdat de fabriek in Brixworth op een steenworp afstand van Milton Keynes ligt.

Geen Toto Wolff-mannetje

'Waarom zou Max dus moeten vertrekken?' vraagt Anderson zich af. De 73-jarige wijst erop dat Verstappen het prima voor elkaar heeft. 'Hij heeft nu een uitstekend salaris. Mercedes zou hem ook goed betalen, maar hij zou met de Mercedes-filosofie voor een hele andere aanpak moeten gaan. Hij is geen Toto Wolff-mannetje. Max heeft een persoonlijkheid, en Red Bull brengt die persoonlijkheid ook richting het racen', zo vindt Anderson Mercedes een te zakelijke omgeving voor Verstappen.

Verstappen past volgens Anderson uitstekend bij zijn huidige team. 'Max zit in de juiste omgeving. Als je Max in een andere omgeving plaatst, waar hij anders moet werken, weet ik zo zeker nog niet of hij dan het maximale eruit kan halen', zo uit Anderson zijn twijfels. 'Ik zou dus niet weten waarom hij bij Red Bull zou vertrekken, tenzij het bij Red Bull echt helemaal niet goed uitziet.' Red Bull neemt in 2026 afscheid van Honda, om met eigen motoren aan de start te verschijnen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

hrc honda rb18 red bull racing f1 2022
Honda vertrekt naar Aston Martin.

Anderson ziet voorlopig geen reden om bij Red Bull van het slechtste uit te gaan. 'Waarom zou het bij Red Bull niet goed uitzien? Daar is helemaal geen reden voor om dat aan te nemen. Ze hebben een beter team met topmensen en een groot budget en alle middelen om een goed pakket te produceren. Het lijkt erop dat ze nu aan het einde van het seizoen ook beter begrijpen hoe de auto werkt.'

Red Bull heeft enkele zware maanden achter de rug, en moest zonder meesterontwerper Adrian Newey een kleine crisis oplossen. 'Ze proberen als team nu te functioneren zonder Adrian Newey, en ze moeten leren om op eigen voeten te staan. Dat is niet eenvoudig. Ze moeten fouten maken, en dat hebben ze ook gedaan. Daar leer je dan van. Hopelijk doen ze het in 2025 goed. Ik wil ook dat het een competitief jaar wordt, en ik hoop dat we vier teams met acht coureurs zien strijden voor de topplekken, tot de finishvlag valt. Hopelijk krijgen we dat.'

Keiharde statistiek voor Pérez

Anderson beseft wel dat er een rijderswissel vereist is als we acht coureurs voor de zeges willen zien vechten. 'Zijn tijd moet erop zitten. Waarom zou hij mogen aanblijven? Er zijn veel jonge talenten, en een aantal oudere coureurs moeten nu plaatsmaken. Hij staat 251 punten achter Verstappen. Je kan soms pech hebben, maar hij is gewoon niet competitief geweest. In de vergelijkingen tussen teamgenoten staat hij er het slechtste voor. Oscar Piastri staat maar 72 punten achter Lando Norris', aldus Anderson, die vervolgens aangeeft dat de verschillen bij Ferrari en Mercedes nog kleiner zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws