Verstappen hangt de vlag nog niet uit: 'Meer gesprekken nodig' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen hangt de vlag nog niet uit: 'Meer gesprekken nodig'

Verstappen hangt de vlag nog niet uit: 'Meer gesprekken nodig'

Max Verstappen is gematigd tevreden na een vergadering met zijn collega's over de richtlijnen van het racen. Daar was in de afgelopen weken vaak het nodige over te doen, maar de coureurs hebben elkaar enigszins gevonden. Verstappen reageert wel duidelijk behoudender dan George Russell, die op een snelle regelaanpassing hoopt. Verstappen geeft juist aan dat er nog wel wat werk aan de winkel is.

Na veel discussie in Austin kwamen de coureurs in Mexico bijeen om de richtlijnen voor het racen te bespreken. Daarbij liepen de gemoederen hoog op, en moest Verstappen meerdere malen in de verdediging schieten. De coureurs besloten om in Qatar nogmaals bij elkaar te komen om de situatie te bespreken. Mercedes-coureurs George Russell en Lewis Hamilton waren na afloop van die drivers' meeting positief, met ook nieuwe wedstrijdleider Rui Marques van de partij.

Hamilton en Russell gaven aan dat alle coureurs het op de belangrijke punten wel met elkaar eens waren. 'Ik denk dat dit de juiste manier is om het samen te vatten. We hebben wel zeker nog een paar gesprekken nodig over bepaalde dingen.' Daarbij houdt Verstappen er toch een wat andere lezing op na dan GPDA-voorzitter Russell, die juist hoopte dat de nieuwe richtlijnen zelfs dit weekend al ingaan. Verstappen lijkt eerder op de start van 2025 te mikken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

piastri verstappen qatar saturday losail 2023
Qatar lijkt ook weer ideaal voor discussies over track limits.

Aanpassing aan de circuits

Verstappen vond het vooral belangrijk dat de circuits aangepast worden, zodat de coureurs niet constant lijntjes moeten trekken om te kijken wie welke rechten heeft in welk duel. 'Dat is iets waar we sowieso aan moeten werken voor de toekomst. Het voornaamste probleem is het circuit, want dat nodigt uit tot dit soort dingen', zo wijst hij onder meer naar het Circuit of the Americas, waar het elk jaar weer prijs is met controversiële duels, dubieuze straffen, en tal van track limits-overschrijdingen.

Wat Verstappen betreft is de oplossing eenvoudig: grindbakken plaatsen. 'Als je een grindbak naast het circuit hebt liggen, zorgt dat er automatisch voor dat je daar geen extra risico's gaat nemen. Als er geen grindbak ligt, rij je toch makkelijker van de baan af, omdat er geen consequenties zijn, maar als er wel een grindbak ligt, wil je daar sowieso niet in terechtkomen. Dat neemt waarschijnlijk al negentig procent van het probleem weg.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton grindbak crash mercedes w15 1
De ideale oplossing: grindbakken.

De oplossing is echter niet eenvoudig, want de circuits moeten ook voldoen aan wensen van andere raceklassen. Verstappen legt uit dat het dan om prioriteiten draait. 'Als we hier minder problemen mee willen hebben, moeten de circuits wel aangepast worden. Op sommige circuits is dat lastiger dan bij andere circuits, maar uiteindelijk draait het dan om de vraag: hoe graag wil je dat de Formule 1 op jouw circuit komt rijden? Zo simpel is het.

Schelden

Verstappen reageerde ook nog kort op de discussie die de laatste tijd is ontstaan over het gebruiken van scheldwoorden en de straffen die daarvoor uitgedeeld. 'Nee, daar hebben we het niet over gehad', geeft Verstappen aan. Dit ging echt puur en alleen over het rijden, maar dat is volgens mij ook veel belangrijker om mee bezig te zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws