Van Lewis Hamilton, Charles Leclerc en de andere rijders bij de topteams in de Formule 1, zou je denken dat ze alle facetten van de autosport perfect onder de knie hebben. Dat is niet het geval, heeft Gijs van Lennep al gemerkt. Tijdens edities van de Grand Prix van Nederland heeft hij al heel wat kunnen opmerken. De toppers uit de Formule 1 komen daar niet altijd goed uit.
De oud-winnaar van Le Mans haalt dat aan in de podcast De Race Show. Zijn betoog begint bij zijn eigen ervaring op het circuit van Zandvoort. 'Op mijn zestiende ging ik eindeloos oefenen in de regen. Dat was niet om hard te rijden, maar om car control te krijgen. Ik zie het nog wel eens gebeuren in de moderne racerij dat het verkeerd gaat.'
Insturen het belangrijkste bij het slippen
Dat is natuurlijk niet bij iedereen zo. 'Er zijn er een paar die het wel aardig kunnen. Als ik zie hoe vaak ze verkeerd insturen... Twee jaar geleden gaf Hamilton te veel gas in de regen. Hij stuurt goed tegen, maar het insturen is veel belangrijker. Je moet razendsnel weer insturen op het goede moment. Dan houdt de slip op en dan rij je er uit.'
Op dat bewuste moment slaagde Hamilton daar niet in. 'Dat deed ie te langzaam en zo kwam ie naast de baan. Dan heb je meer ruimte nodig. Als hij weer de baan op kwam, had hij twee-drie ton schade. Dan denk ik: jongen, ga eens een keer op slippen oefenen.' Wel harde woorden om uit te spreken over een zevenvoudig wereldkampioen. 'Bij wijze van spreken. Leclerc heb ik ook zo een keer bezig gezien.'
Van Lennep stelt vaak zelfde probleem vast
Van Lennep benadrukt dat vaak dezelfde conclusie getrokken moet worden. 'Het tegensturen doen ze goed, maar je moet veel vlugger insturen. Als je dat op het goede moment doet, blijf je recht. Als je dat te langzaam doet, kom je naast de baan of in het zand. Dan gaat het niet goed.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties