Ho-Pin Tung heeft begrip voor de frustraties, die Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Hongarije uitte richting zijn race engineer Gianpiero Lambiase en de strategische afdeling van Red Bull Racing. Volgens de 41-jarige autocoureur is het wel erg makkelijk om van buitenaf een mening over te hebben over de uitbarstingen van de regerend wereldkampioen, terwijl niemand alle feiten kent.
De Grand Prix van Hongarije van 2024 zal waarschijnlijk niet herinnerd worden om de vele inhaalacties op de baan, maar vooral om de verhitte en controversiële interacties op de boordradio. McLaren kreeg de ogen op zich gericht door de herhaaldelijke verzoeken aan Lando Norris om zijn teamgenoot Oscar Piastri weer voorbij te laten in de strijd om de overwinning, terwijl ook Verstappen voor flink wat ophef zorgde met zijn frustraties richting zijn engineer en de rest van het team.
De Nederlander was allerminst te spreken over het feit dat hij in de openingsfase door zijn team werd verzocht om de tweede plaats terug te geven aan Norris, die hij volgens Red Bull op onrechtmatige wijze zou zijn gepasseerd. Later in de race zou de strategische afdeling tot tweemaal toe de kans op een undercut laten liggen en een opmerking van Lambiase over zijn bandenbeleid was de druppel, die de spreekwoordelijke emmer deed overlopen. De drievoudig wereldkampioen hield zich vervolgens niet meer in en ging los over de boordradio.
Kritiek op gedrag Verstappen
Verstappen kreeg in de voorbije dagen veel kritiek op zijn gedrag, maar Tung vindt dat er te makkelijk over wordt geoordeeld en hij legt uit waarom. 'Verstappen kreeg het aan de stok met zijn team. Dat klinkt niet sympathiek, maar het is makkelijk praten als televisiekijker', schrijft hij in zijn nabeschouwing voor NU.nl. 'Hij zit in die auto, die niet doet wat hij wil. Incidenten worden anders beoordeeld dan hij wil, de strategie verloopt tegen zijn zin. Adrenaline speelt dan mee. Ook coureurs zijn maar mensen', spreekt Tung uit ervaring.
'Neem dat incident na de start', licht Tung zijn punt met een voorbeeld toe. 'Het team kiest voor veilig door Norris er weer langs te laten, maar Verstappen vindt dat hij in zijn recht staat en wil winnen. Dan lopen de emoties op. De factoren stapelden zich op tijdens de race en hij voelt zich misschien wat machteloos', is het oordeel van Tung. 'Verstappen sleept voor Red Bull vaak eigenhandig de kolen uit het vuur. Tegelijkertijd weet hij dat hij het team nodig heeft. Zeker als de adrenaline is gezakt. Dat hij zich in het heetst van de strijd zo uitlaat op de radio, daar kunnen wij van alles van vinden, maar wij weten niet hoe er na afloop over gesproken is. Het draait erom wat het beleid is binnen Red Bull. Als ze dit van hem accepteren, dan is het prima', aldus Tung.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties