Chandhok voorspelt nieuwe verhoudingen: 'Red Bull heeft een hele efficiënte auto' Formule 1
Formule 1

Chandhok voorspelt nieuwe verhoudingen: 'Red Bull heeft een hele efficiënte auto'

Chandhok voorspelt nieuwe verhoudingen: 'Red Bull heeft een hele efficiënte auto'

Karun Chandhok denkt Red Bull Racing in België een goede kans heeft om terug te slaan, nadat McLaren de laatste maanden steeds meer het stokje over heeft genomen als sterkste team. De voormalige Formule 1-coureur wijst erop dat Red Bull en Verstappen zich in het verleden als een vis in het water voelden op het vaak natte Circuit de Spa-Francorchamps.

Red Bull kan een opsteker goed gebruiken na het moeizame weekend in Hongarije, en maakt volgens Chandhok een goede kans op die opsteker. 'McLaren had de snelste auto in Hongarije, maar ik weet niet of dat in Spa ook zo zal zijn, want historisch gezien past het circuit van Spa-Francorchamps enorm goed bij Red Bull. Ze hebben een heel efficiënte auto, en weten op efficiënte wijze downforce te produceren', analyseert de 40-jarige bij de Sky Sports F1-podcast.

Grijpt Verstappen zijn kans op zijn favoriete circuit?

'De McLaren is in het afgelopen jaar flink verbeterd op dat aspect, maar de teams zullen in Spa een heel ander pakket gebruiken vergeleken met wat we in Boedapest zagen. Het is zelfs het compleet tegenovergestelde', merkt Chandhok op, die dus niet denkt dat de verhoudingen uit Hongarije representatief zijn voor de komende race. 'Laten we afwachten wat het weer doet, maar als het droog blijft, denk ik dat Red Bull in het voordeel zal zijn. Als we echter allerlei verschillende circuits bekijken, lijdt het geen twijfel dat de McLaren minimaal zo goed is als de Red Bull.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Chandhok voorspelt nieuwe verhoudingen: 'Red Bull heeft een hele efficiënte auto'
Max Verstappen was de afgelopen jaren de koning van Spa-Francorchamps.

Verstappen won de afgelopen drie edities van de Grand Prix van België. In 2022 en 2023 deed hij dit na inhaalraces, omdat de Nederlander vaak gridstraffen incasseert vanwege motoronderdelen op zijn favoriete circuit. Verstappen zal ook dit jaar weer een motorstraf moeten pakken, waardoor de kans aanwezig is dat Verstappen wederom uit de achterhoede zal komen op het circuit waar inhalen goed mogelijk is.

Blunder in Hongarije

De Indiër blikte ook nog terug op de pijnlijke race in Hongarije van Verstappen. 'Red Bull had geen auto die snel genoeg was om te winnen, maar de auto was zeker wel snel genoeg om derde te eindigen. Ze hadden een snellere auto dan Mercedes en Ferrari, dus ze hadden derde moeten eindigen. Als ze een normale strategie hadden gebruikt, en Max derde was geworden, had hij niet zo gereageerd. Het feit dat ze de stints probeerden te verlengen en zo een bandenvoordeel wilden pakken, zorgde ervoor dat ze track position opgaven, waardoor Max het op de baan goed moest maken. Max had daardoor het idee dat hij meer werk moest doen om terug te komen tot slechts de derde plek. Het was niet zo dat ze een gok waagden in de hoop dat ze konden winnen, want daar waren ze toch niet snel genoeg voor', zo snapt Chandhok de frustraties.

Toch roept Chandhok Verstappen op om iets meer geduld op te brengen richting zijn team. 'Dit zorgde voor een gevoel van frustratie, maar ik vind persoonlijk dat dit niet de mate van woede rechtvaardigde richting Gianpiero Lambiase. Ik leefde wel met GP (Lambiase, red.) mee, want het is wel een teamsport, en de engineers werken ongelofelijk hard om je te ondersteunen. Je hebt hen ook nodig. Als je als coureur een slechte dag hebt - en ja, ik weet dat Max niet vaak een slechte dag heeft - dan branden zij jou ook niet af. Als zij dan ook een fout maken, is het niet leuk voor hen om dit te horen te krijgen.'

Race-incident met Hamilton

Chandhok is het eens met het oordeel van de stewards dat het incident met Lewis Hamilton en Verstappen als race-incident gezien werd. De meeste Britse analisten zagen Verstappen als schuldige, terwijl de Limburger juist Hamilton ervan verweet dat hij bewoog onder het remmen. 'Ik denk dat dit inderdaad een race-incident was. Ze zetten een Williams op een ronde achterstand. Lewis ging terug naar de racelijn, en daarna stuurde hij absoluut eerder in dan wat de gewone racelijn is, omdat hij zijn plek verdedigde. Max was toen al aan het remmen, en blokkeerde de voorwielen toen hij probeerde te sturen. Het was een race-incident wat mij betreft.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws