Een stroom aan boordradioverkeer bij Max Verstappen en Lando Norris: het zegt niet alleen iets over de Grand Prix van Hongarije, maar ook over the bigger picture in 2024. Er is definitief sprake van een titelstrijd, en dat zorgt ervoor dat de emoties hoog oplopen. Daarbij draagt Verstappen de verantwoordelijk voor de prestaties van het hele team, terwijl die last bij McLaren gedeeld wordt. Een incidentrijke Grand Prix van Hongarije wordt nabesproken door F1Maximaal.nl met hoofdredacteur Mark Hanselman.
- Ten eerste het startincident: had Verstappen de plek terug moeten geven?
'Dit is best een ingewikkelde situatie, juist omdat ze met zijn drieën naast elkaar reden. Verstappen hield zijn pleidooi via de boordradio: 'Bij de apex van de bocht zat ik voor hem (Lando Norris, red.) en hij drukt me daarna van de baan af.' Als je de beelden bekijkt, klopt die analyse. Verstappen zat voor het aanremmen voor de eerste bocht nog achter beide McLarens, maar kan op de racelijn veel en veel later remmen.'
'Dat is iets dat we in Hongarije veel vaker zien: in 2008 en 2015 schoot de nummer drie bij de start ook buitenom naar de leiding. Dat heeft er deels mee te maken dat de run naar de eerste bocht erg lang is, waardoor de slipstream belangrijk is en de nummer drie daar met meer snelheid arriveert. Daarnaast zijn zowel de laatste bocht als de eerste bocht rechterbochten, waardoor de racelijn helemaal aan de linkerkant van het rechte stuk ligt. Het verschil in gripniveau tussen beide kanten van het rechte stuk is daardoor groter.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Verstappen kon dus later remmen, en zat inderdaad met zijn neus voor de McLarens bij de apex van de bocht. Hij had dus het recht verdiend op een stuk asfalt. Die ruimte bood Lando Norris hem niet. De Brit had echter het probleem dat Oscar Piastri weer aan zijn binnenkant zat. Ook Norris zat voor Piastri, en had dus ook ruimte verdiend. Piastri bood die ruimte wél aan één auto, maar niet aan twee auto's, terwijl beide coureurs naast hem volgens de letter van de wet een autobreedte aan ruimte hadden verdiend.'
'Verstappen wijkt uiteindelijk uit, omdat Norris voor Piastri moet uitwijken. Zowel Verstappen als Norris hadden de bocht kunnen halen, dus puur wetmatig gezien zat Verstappen niet fout. In dit soort onduidelijke situaties kan je je als wedstrijdleiding echter beter afzijdig houden, en dat gebeurde helaas niet. Het was uiteindelijk de schuld van Piastri dat Verstappen naast de baan terechtkwam, dus als iemand plekken had moeten inleveren, was het juist de Australiër geweest. De juiste keuze voor de wedstrijdleiding was naar mijn mening om niks te doen, maar Verstappen had gewoon gelijk en wordt dus benadeeld door de wedstrijdleiding.'
Lees ook
Windsor beschermt Verstappen: 'Niet benoemd door wedstrijdleiding, dit sloeg echt nergens op'
- Hoe bekijk je de strategie van Red Bull?
'De mening van Verstappen hierover was in ieder geval duidelijk. De Nederlander was boos over de undercuts die eerst Lewis Hamilton en later Charles Leclerc kregen. In de eerste stint valt niet al te veel af te dingen op die keuze van het team, naar mijn mening. Hamilton stopte wel erg vroeg, en had het voordeel dat hij twee sets harde banden achter de hand had, tegenover één set harde banden bij de rest. Hoewel het in de praktijk anders uitpakte, dacht Mercedes dus twee langere laatste stints te kunnen rijden.'
'Het probleem begon echter al door het snelheidstekort van Verstappen in de eerste stint. Daardoor kwam Hamilton binnen undercut range. De Brit zei zelf later in de race dat ze te vroeg gestopt waren, en daar ben ik het mee eens. Het probleem lag in die eerste pitstopronde niet in de late stop van Verstappen, maar in de strategie in combinatie met het totale gebrek aan vertrouwen van Verstappen in zijn RB20, vooral bij het remmen. Hij dichtte het gat op Hamilton namelijk wel, maar kon hem ondanks zijn veel betere rondetijden niet inhalen. Hij kwam richting de eerste bocht vaak dichtbij, maar durfde Hamilton niet uit te remmen vanwege dat gebrek aan vertrouwen, dat later in de race gerechtvaardigd zou worden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'In de wetenschap dat Verstappen problemen met inhalen had, en dat track position cruciaal was, had Red Bull echter proactiever moeten zijn in de tweede ronde aan pitstops. Op dat moment was duidelijk dat P3 het maximaal haalbare was, en dat was eenvoudig haalbaar geweest als Verstappen zijn laatste stop maar op tijd had gemaakt. Als hij eenmaal voor Hamilton had gezeten, had de Mercedes-coureur hem nooit meer ingehaald. Dat de frustratie van Verstappen vooral bij die tweede ronde aan pitstops lag, is dus terecht. Red Bull wachtte af, en plaatste Verstappen wederom in dezelfde positie als een stint eerder.'
- Ging Verstappen te ver in zijn kritiek op het team?
'Ik vind dat Verstappen zich wel iets meer had moeten ophouden, maar daarin ben ik me ervan bewust dat het makkelijk is om dit vanaf de zijlijn te roepen. Het is al maandenlang duidelijk dat het hard bergafwaarts gaat bij Red Bull. De puntenmarge is helemaal niet zo heel groot, gezien het aantal races dat nog verreden moet worden en de trends in de laatste race. Ik denk dat het constructeurskampioenschap een kansloze zaak is, zoals ik eerder al aangaf, maar de zorgen van Verstappen in het coureurskampioenschap zijn terecht.'
'Verstappen staat echter niet alleen sportief onder druk. Het hele seizoen is het al een politieke chaos binnen het team, en hij heeft lange tijd niet laten merken dat hij daardoor beïnvloed wordt. Ook Verstappen heeft geen kogelvrij vest. Het gerommel omtrent Christian Horner, het contractuele gedoe met Helmut Marko, het vertrek van Adrian Newey, de ruzies tussen papa Jos en baas Horner, en de geruchten over zijn eigen toekomst: het wordt toch een optelsom.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Daarnaast gaf Verstappen eerder al aan dat hij zich al twee jaar lang niet serieus genomen voelt worden binnen het team. De correlatieproblemen zijn er volgens Verstappen sinds 2022 al, en dreigen de dominantie nu de nek om te draaien. Verstappen geeft herhaaldelijk aan dat 'sommige mensen bij Red Bull wakker moeten worden', en dat 'niet iedereen op dezelfde golflengte zit'. Dat zijn geen opmerkingen die in the heat of the moment zijn gezegd, maar dit geeft een diepere frustratie weer.'
'Als Verstappen niet goed in zijn vel zit bij het team, kan dat ook verklaren waarom hij in een raceweekend nog tot diep in de nacht zit te simracen. Desalniettemin waren de frustraties het hele weekend merkbaar, en dan is het logisch dat Verstappen - inmiddels een wereldster met ongelofelijk veel schijnwerpers op zich gericht - de emmer ook wel eens ziet overlopen. Zijn opmerkingen richting het team waren niet verstandig of netjes, maar hebben wel een oorzaak. Nu de storm wat is gaan liggen, moeten de kopstukken van Red Bull met elkaar om de tafel gaan zitten. Daarbij mag Verstappen zijn excuses aanbieden, maar er moet ook naar zijn zorgpunten geluisterd worden. Red Bull heeft Verstappen veel gegeven, maar Verstappen Red Bull ook.'
- Had Norris de leiding moeten behouden?
'Ik denk dat ik hetzelfde had gehad als Norris: in eerste instantie was de Brit niet van plan om zijn overwinning in te leveren. De smeekbede van McLaren werd echter dusdanig sneu dat Norris uiteindelijk maar ervoor koos om de vrede binnen het team te bewaren. Dit kan de 24-jarige ook een cadeautje later in het seizoen opleveren. Hij heeft er nu voor gezorgd dat McLaren en Piastri bij hem in het krijt staan, en die positie binnen het team kan in het restant van het team nog wel eens gunstig uit gaan pakken.'
'De grootste fout ligt echter bij McLaren zelf. Ten eerste hadden ze nooit Norris als eerste naar binnen moeten halen. Ze hadden voorsprong genoeg op de rest, en maakten het zo alleen maar onnodig ingewikkeld. Mochten ze toch per se Norris eerst laten stoppen, hadden ze de Brit moeten vertellen dat hij Piastri meteen langs moest laten, waarna hij nog 25 ronden de tijd had om toch nog voor de zege te gaan. Nu had Norris geen enkele kans om te winnen zonder controverse, terwijl de glans van Piastri's eerste zege zo ook ver weg was.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Wellicht had McLaren zelfs Norris bewust moeten laten winnen. Ja, de eerste zege van Piastri is een speciaal moment, maar het is ook duidelijk dat deze zeven punten cruciaal kunnen zijn in dit kampioenschap. McLaren moet beseffen dat Norris toch vooral met zijn eigen titelkansen bezig is, en daar een middenweg in vinden. Piastri heeft dit seizoen nu eenmaal geen serieuze kans op de titel, en er zou ook veel minder discussie geweest zijn als hij sneller was dan Norris. Hoewel Piastri sterk reed, was Norris sneller, en dat maakte het teambesluit extra pijnlijk.'
- Kan Red Bull zich nog op tijd herstellen?
'Ik denk dat de situatie in Hongarije niet zo slecht was als het leek. In de eerste stint kwam Verstappen flink tekort, maar in de tweede en derde stint deed hij qua snelheid niet meer onder voor de McLarens. Hij had alleen al een achterstand en constant verkeer. Tel daarbij op dat Verstappen niet tevreden was met de balans, en dan valt het qua potentieel nog wel redelijk mee. Hij moet wel minimaal podiumplekken kunnen pakken, anders verdampt de voorsprong wel veel te snel.'
'De constructeurstitel van Red Bull zal een ingewikkeld verhaal worden, maar Red Bull kan de coureurstitel wel nog redden. Het is dan wel cruciaal dat het team ook daadwerkelijk weer een team wordt. De frustraties moeten zo snel mogelijk uitgesproken worden, en als Verstappen goed in zijn vel zit, kan hij met zijn talent nog heel wat redden. Norris moet zo'n zes tot zeven punten per weekend inlopen, en gezien de wisselvalligheid van McLaren en met name haar strategie kan Verstappen met nog enkele positieve uitschieters al veel schade uitrichten, als hij verder maar constant blijft.'
'Er moet wel keihard gewerkt worden, want als Mercedes Red Bull definitief achter zich laat, en zich tussen McLaren en Red Bull nestelt, dan kan het hard gaan. Als Verstappen de titel pakt, gaat dat puur aan zijn talent te danken zijn, want in een McLaren had hij het veel makkelijker gehad om die titel te pakken. Bij Red Bull heeft Verstappen daarnaast nog de extra uitdaging van gridstraffen. Hoogstwaarschijnlijk lepelt Honda er in België een vijfde power unit in, en staat Verstappen voor een inhaalslag. Dat maakt de kans groot dat hij op 'zijn' Spa-Francorchamps nog wat meer punten moet inleveren voor de zomerstop.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties