Peter Windsor kijkt met een andere invalshoek naar de controverse rondom de Grand Prix van Hongarije dan veel andere analisten. Windsor is kritisch op het optreden van McLaren en Lando Norris, en vindt dat de Brit niet het juiste betoog had terwijl hij met driehonderd kilometer per uur over de Hungaroring raasde. Daarbij neemt Windsor ook Max Verstappen in bescherming.
Oscar Piastri pakte in Hongarije zijn allereerste Grand Prix-overwinning. Daarmee treedt hij in de voetsporen van coureurs als Damon Hill, Fernando Alonso, Jenson Button, Heikki Kovalainen, en Esteban Ocon, die ook hun eerste zege op de Hungaroring pakten. Toch zal er zelden zo'n bedrukte stemming geweest zijn rondom een eerste overwinning van een coureur. Piastri greep de leiding bij de start, maar was in de laatste stint vooral in afwachting ervan of teamgenoot Lando Norris op de rem zou trappen om hem de zege te gunnen.
Verkeerde keuzes van Norris
Windsor vindt vooral dat kampioenschapskandidaat Norris de situatie anders had moeten aanpakken. 'Ik heb Lando Norris nooit zoveel fouten zien maken in twee uur tijd, en geen van die fouten had te maken met het besturen van de auto', zegt Windsor al snel in zijn analyse van de race op YouTube. 'De eerste fout kwam in de tweede helft van de race, toen ze voor de zoveelste keer over de boordradio tegen Lando zeiden: radio check? Effectief vroegen ze of hij alle eerdere berichten wel had gehoord, om Oscar langs te laten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'In plaats van het bericht te negeren of een soort krakend geluid te maken, reageerde: ja, ik hoor je. Wat was dat nou weer?!' roept Windsor uit, die vindt dat Norris de teamorder van McLaren dus had moeten negeren, en zelfs helemaal niet had moeten reageren op de smeekbede van race engineer Will Joseph. Na een lange discussie legde Norris zich bij het verzoek van McLaren neer.
Driestrijd bij de start
WIndsor vindt daarnaast dat Norris niet de juiste argumenten op tafel legde, terwijl het team op hoge snelheid op hem inpraatte. 'De volgende fout zat in zijn redenatie, toen hij zijn eindeloze discussie had met het team over de leiding van de race. Hij had het over de eerste bocht moeten hebben', meent Windsor. 'Lando bewoog naar rechts, en Oscar Piastri had een hele sterke start. Richting de eerste bocht nam Oscar duidelijk teveel snelheid mee, en hij miste de bocht. Lando deed het perfect als teamspeler, en bewoog naar links. Daardoor moest Max Verstappen uitwijken en van de baan afgaan. Wie veroorzaakte dat? Oscar Piastri', zo legt Windsor de schuld van de startchaos bij de Australiër.
Norris had juist dat moment moeten aangrijpen om aan te geven waarom hij en niet Piastri de zege verdiende. 'Dat werd allemaal niet benoemd door het team, en ook niet door de wedstrijdleiding. Dat is echt bizar', zo vindt Windsor dat er actie had moeten worden ondernomen. 'Er werd wel geoordeeld dat Verstappen zijn tweede plek moest inleveren bij Lando Norris. Waarom was het niet ook nodig dat Piastri de leiding terug moest geven aan Norris? Norris verloor de leiding alleen omdat Piastri rechtdoor schoot en Verstappen van de baan drukte. Dit sloeg echt nergens op', geeft de 72-jarige aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Voordat Lando naar binnen kwam voor die beruchte tweede pitstop, waarmee hij een undercut op Piastri deed, ging Piastri wijd, verloor hij tijd, en zo bood hij Lando de kans om zo dichtbij te kunnen komen dat hij de leiding bij de pitstop kon pakken', zo vindt Windsor dat Piastri de zege zelf op het spel heeft gezet. 'Oscar maakte dus fouten onder druk van Lando, en daarnaast was er ook nog de eerste bocht. Dat het team dat niet benoemt, en het Lando de druk oplegt om een Grand Prix-zege op te leggen, is absoluut belachelijk.'
Spelletjes voor overwinning
'Ik draai al lang genoeg mee in dit wereldje om te weten hoe lastig het is om een Grand Prix te winnen', vertelt de ervaren analist. 'Daar speel je geen spelletjes mee. Als je een kans krijgt om te winnen, grijp je die. Natuurlijk moet je de context van het team ook meenemen, maar als McLaren zich in de gelukkige positie bevindt dat ze eerste en tweede rijden, moeten de coureurs redelijk vrij zijn om te racen. Het probleem is echter dat zoiets als de eerste bocht gebeurde. Ik denk dat dit ook in het achterhoofd van Lando meespeelde', vermoedt de Engelsman.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties